یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۱
جشنواره کتاب کودک و نوجوان ضرورت ادبیات معاصر فارسی است

یک پژوهشگر ارشد دانشگاه آکسفورد، جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان را ضرورت ادبیات فارسی معاصر بیان کرد و آن را باعث فرزانگی جامعه فارسی زبان خواند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا سیدرضا محمدی، نویسنده، مترجم، شاعر و منتقد ادبی اهل کشور افغانستان و پژوهشگر ارشد دانشگاه آکسفورد است. مجموعه شعر «روح اندوهگین یک شاعر» اثر او که به کوشش انتشارات شهرستان ادب در ایران منتشر شد، عنوان نخست جایزه کتاب سال الوند را به خود اختصاص داد. از دیگر کتاب‌های منتشرشده او می‌توان به «سفرنامه باد»، «پادشاهی باد»، «سه پلک مانده به شب» و «بازی با عزراییل» اشاره کرد. او همچنین کتاب‌های «پادشاهی انار» و «معرفی ادبیات معاصر افغانستان» را نیز در انگلستان منتشر کرده است.

با سیدرضا محمدی درباره جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان گفت‌وگو کردیم. او این جشنواره را ضرورت ادبیات معاصر فارسی دانست و گفت: به نظر من هر جشنواره‌ای یک قدم بزرگ برای گسترش دانایی و نخبگی است. یک جشنواره ادبی که مختص ادبیات کودک باشد، ژرفابخشیدن به ادبیات و فرزانگی خواهد بود؛ حتی ادبیات کودک، خیلی‌وقت‌ها بیشتر برای آدم‌بزرگ‌ها لازم و خواندنی است و به‌ذات ادبیات که داستان‌گویی و رویاپردازی کودکانه است نزدیک‌تر خواهد بود.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود، درباره راه‌های گسترش و همه‌گیری ادبیات کودک و نوجوان فارسی در جهان عنوان کرد: باید درهای دل‌مان را باز نگه داریم و از نویسندگان و مترجمان حمایت کنیم. باید کتاب‌های فارسی برای دیگران و کتاب‌های دیگران برای ما ترجمه شود. این یک کار بلندمدت در گستره سیاست‌گذاری می‌طلبد. باید انجمن‌های حرفه‌ای ساخته شود و راه ارتباط جهانی و سرمایه‌گذاری در این انجمن‌ها فراهم شود.

او افزود: انجمن حرفه‌ای یعنی گروهی از نخبگان واقعی جامعه مثل تاجران، اصناف، نخبگان و سیاست‌مداران محلی که عضو انجمن شوند. به این ترتیب نویسندگان و شاعران حامیان خود را پیدا خواهند کرد؛ همان کاری که اجداد ما در دوره سامانیان کردند. نویسندگان فقط باید بنویسند و حمایت همه‌جانبه تمام نخبگان از نویسندگان و شاعران ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط