سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
مصادره زمین‌های کشاورزی در دوران پهلوی فاجعه زیست محیطی به‌همراه داشت/ شالوده و شاکله ادبیات خوزستان زمین است نه نفت

نویسنده کتاب «بنویس حاتم، بخوان حته» گفت: سیاست شبه‌استعماری مصادره زمین‌های کشاورزی، موجب مهاجرت صدها هزار انسان از محل زیست اقلیمی خود و روانه شدنشان به حاشیه شهرها شد. این پدیده تناقضات، منازعات و کنش و واکنش‌هایی از خود به جای گذاشت که به خودی خود توانسته بود ایده‌های فراوانی برای علاقه‌مندان به داستان‌نویسی فراهم کند.

هادی هیالی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره تازه‌ترین اثر داستانی‌اش توضیح داد: زمان رخدادهای رمان «بنویس حاتم، بخوان حته» خیلی نزدیک است و واقعیت‌های داستانی‌اش به مراتب بیشتر از عنصر تخیل نقش دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که «این اثر رمانی اقلیمی‌ست یا بومی؟» گفت: بسیاری از متفکران ادبی داخلی ما متاسفانه ادبیات اقلیمی و ادبیات بومی را یک واحد تلقی و تعاریف یکسانی برای آن دو واژه ارایه داده‌اند؛ در صورتی‌ که بر خلاف شکل ظاهری، در محتوا اختلافات عمده‌ای دارند. برای نمونه محدوده‌ای که ادبیات بومی تعریف شده خیلی تنگ و محصور به لهجه، خرده فرهنگ و ... است؛ اما تعاریفی که برای ادبیات اقلیمی ردیف شده است، گستره بسیار بیشتری دارد.

این نویسنده توضیح داد: در این ژانر علاوه بر سرزمین به تاریخ، زبان، فرهنگ و آداب و رسوم مشترک بخش قابل توجهی از زیست انسان‌ها می‌پردازد. با این توضیحات مختصر می‌توانم بگویم که رمان «بنویس حاتم، بخوان حته» را با توجه به در نوردیدن خطوط مرزی نه فقط رمانی بومی نمی‌شمارم، حتی آن را فراتر از ادبیات اقلیمی قلمداد می‌کنم.

هیالی درباره شخصیت اصلی رمان گفت: شاید جالب باشد که بدانید، کارکتر اصلی رمان را (که همان حته است) از نمای نزدیک دیده‌ام. هرچند کودک بودم، اما شکل و شمایل ظاهری او همچنان در ذهنم حک شده است. من شخصا فضای وقوع حوادث داستان را عینا تجربه کرده‌ام و خواسته یا ناخواسته بخشی از زیستم را شکل داده است.

این نویسنده با ابراز مخالفت نسبت به آن‌ها که اکتشاف نفت را شالوده اصلی شکل‌گیری ادبیات جنوب می‌دانند، اظهار کرد: هر چند نفت را یکی از عوامل می‌دانم؛ اما عامل اساسی شکل یافتن ادبیات اقلیم را «زمین» می‌گمارم. چرا؟ چون قبل از اجرای پروژه‌های نفتی، حدود 60 سال پیش (در دوران پهلوی) ابتدا ما با یک فاجعه محیط زیستی کلانی روبه‌رو شده بودیم و آن هم مصادره زمین‌های کشاورزی مردمانی بود که هزاران سال از آبا و اجدادشان به میراث برده بودند؛ اما این اراضی را تحت عنوان توسعه صنعتی از چنگ همان مردم در آوردند. نتیجه این سیاست شبه‌استعماری مهاجرت صدها هزار انسان از محل زیست اقلیمی خود و روانه شدن‌شان به حاشیه شهرها بود.

وی ادامه داد: این پدیده تناقضات، منازعات و کنش و واکنش‌هایی از خود به جای گذاشت که به خودی خود توانسته بود ایده‌های فراوانی برای علاقه‌مندان به داستان‌نویسی فراهم کند.

هیالی درباره تازه‌ترین اثر داستانی خود افزود: به کتاب «بنویس حاتم، بخوان حته» به عنوان یک رمان، و مختصاتی که برای رمان منظور شده بنگرند. هرچند ساختار شکل دهنده کتاب مجموعه‌ای از حوادث واقعی است، اما من به عنوان یک رمان‌نویس و نه مورخ، تلاش کردم بالندگی عنصر ادبیت بر عنصر تاریخیت را به نمایش بگذارم، حالا در تحقق این ایده چقدر موفق بودم، به برداشتی که خوانندگان کتاب به آن دست خواهند یافت، بازمی‌گردد.

رمان «بنویس حاتم، بخوان حته» با تازگی از سوی نشر افراز در 158 صفحه و با قیمت 70هزار تومان روانه بازار کتاب شده است. هادی هیالی نویسنده‌ اهل خوزستان است. «مها و چند داستان دیگر» نخستین کتابی است که او به چاپ می‌سپارد. از دیگر آثار او می‌توان به «گنطره»، «رقص با کوسه‌ها»، «راز مینا» و «بنویس حاتم بخوان حته» اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها