چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
حمایت از ادبیات نمایشی دفاع مقدس افزایش یابد

محمود فرهنگ، سرداور بخش هنرهای نمایشی نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس تاکید دارد که متاسفانه ادبیات و پژوهش در موضوع هنرهای نمایشی جايگاه شايسته خود را پيدا نكرده که این ضعف، محصول عدم حمایت لازم از صاحب‌قلمان این حوزه بوده است.

محمود فرهنگ در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: در نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس مسئولیت سرداوری کتاب‌های پژوهشی و نیز ادبیات نمایشی دفاع مقدس را بر عهده دارم. کتاب‌های پژوهشی مورد داوری شامل آثار تحقیقی با موضوع ابعاد مختلف هنرهای نمایشی بودند و آثار حوزه ادبیات نمایشی نیز شامل فیلمنامه‌ها و نمایشنامه‌های با موضوع دفاع مقدس بودند که کتاب‌های هر دو بخش طی سال‌های 98 و 99 منتشر شده‌اند.

سرداور بخش هنرهای نمایشی نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس افزود: با اینکه سطح آثار بد نبود ولی خواسته داوران را از نظر علمی و تکنیکی برآورده نکردند و با اینکه آثاری به مرحله سوم داوری نیز رسیدند در زمره کتاب‌های برگزیده و حتی شایسته تقدیر قرار نگرفتند و حد نصاب امتیاز را کسب نکردند.

وی تاکید کرد: متاسفانه حوزه ادبیات نمایشی در کشور ما مغفول مانده و مورد توجه جدی قرار نمی‌گیرد. این امر موجب شده که نویسندگان انگیزه کافی برای ادامه فعالیت جدی در این حوزه نداشته باشند و تلاش‌هايی هم برای توليد آثار ادبیات و پژوهش هنرهای نمایشی شده اما چون حمايت‌ها به‌طور جدی استمرار نداشته، به نتيجه نرسيده است. در حوزه پژوهش نیز سفارشی نویسی معضلی شده که نتیجه آن کاهش کیفیت و نیز کم شدن تعداد آثار است. پژوهش امری دشوار و زمان‌بر است و یک محقق ناچار است برای تالیف یک اثر پژوهشی باارزش ماه‌ها پژوهش میدانی و کتابخانه‌ای انجام دهد.

این کارگردان و پژوهشگر هنرهای نمایشی عنوان کرد: اگر وضعیت کتاب‌های هنرهای نمایشی دفاع مقدس چندان مطلوب نیست باید سیاستگذاران و نهادهای مسئول به چاره‌اندیشی و آسیب‌شناسی بپردازند. هنرهای نمایشی می‌تواند ابزاری برای ارایه برخی از ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باشد حمايت‌ها، برنامه‌ريزی‌ها و آينده‌نگری‌ها باید اساسی و راهگشا باشد تا به نتیجه مطلوب برسد. اگر پژوهشگران و نویسندگان حوزه دفاع مقدس حمایت شوند شاهد بهبود اوضاع فعلی و خلق نمایشنامه‌ها و آثار پژوهشی کاربردی خواهیم بود.

فرهنگ در پایان گفت: از سه کتاب پژوهشی و پنج اثر حوزه ادبیات هنرهای نمایشی که به مرحله سوم داوری رسیدند هیچ یک برگزیده و شایسته تقدیر نشدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها