در محل دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد:
شرط تفسیر «فهمیدن» آن از سوی عوام و «پسندیدن» آن از سوی خواص است
قراِئتی گفت: تفسیر دو شرط دارد، یکی اینکه عوام آن را بفهمد و دوم اینکه خواص آن را بپسندد و آنچه در تفسیر مهم است این است که باید آن را با احوال روز جامعه تطبیق داد.
مسعود نجابتی مدیر مسئول هنری انتشارات انقلاب اسلامی در ابتدای این مراسم گفت: در هیچ دورهای از تاریخ تمدن اسلامی ما شاهد اینکه هنرمندان نسبت به تولید محتوا کمتوجه باشند نبودهایم. در انتشارات انقلاب اسلامی هم در رویکرد جدید به این مساله توجه ویژهای شده و کارگروهی از افراد متخصص در این مدت تاسیس شده که تصمیمات مهم را با مشورت و استفاده از تجربه دیگران میگیرند.
وی ادامه داد: ما در انتشارات انقلاب اسلامی با نگاهی به آثار تمدن اسلامی و سعی در احیای این آثار با دقت ویژه برای تبدیل کردن آثار با شرایط امروز و توجه به نیاز روز جامعه از سوی صاحبنظران هر حوزه است و آنچه مشاهده میکنید از تلاش این گروه است.
او گفت: ما تنها به طرح جلد کتاب توجه نمیکنیم، بلکه جنس کاغذ مورد استفاده، قلم انتخابی، فاصله خطوط، اندازه قلم و هرآنچه که خواندن را راحتتر میکند مد نظر قرار میدهیم که این دقت درباره چاپ آثاری که مزین است به قلم رهبر چندین برابر نیز میشود و به توجه و تفکر بیشتری نیاز دارد.
مدیر مسئول هنری انتشارات انقلاب اسلامی اظهار کرد: این کتب ابتدا در قطع وزیری منتشر شده بود که با مشورت و تصمیم تیم جدید در قطع ربعی منتشر شد.
در ادامه این مراسم حجتالاسلام فرزانه دبیر شوارای عالی حوزه علمیه خراسان به ایراد سخن پرداخت و درباره این کتابها بیان کرد: باتوجه به اینکه من در این سالهای درس خواندن و درس دادن در حوزه با تفاسیر مختلف و متعددی از قرآن از سوی افراد برجسته زیادی مواجه بودم، اما تفسیر رهبر از قرآن خصوصیات عجیبی داشت و چیزی که من از ایشان میشنیدم از دیگران نشنیده بودم.
در ادامه حجتالاسلام قرائتی آخرین سخنران این نشست بود که با بیان این مطلب که با سبک تفسیر رهبری به دلیل عدم مطالعه آثار ایشان آشنایی ندارند توضیح داد: از آنجایی که این آثار دیر به دست من رسید فرصت مطالعه و تفحص در شیوه تفسیر رهبری را پیدا نکردم اما در اولین فرصت پس از مطالعه این آثار نظر خود را اعلام میکنم.
وی درباره امر «تفسیر» بیان کرد: تفسیر خیلی در طرفدار ندارد زیرا یا اقوال را نقد میکند یا احتمالات را، بدون آنکه از آنها برای آیندگان درس بگیریم. تفسیرهای که ما میگوییم بیان لنّاس نیست و همه تفسیرها بیان لخواص است. ما باید تفسیر را از بیان لخواص بگیریم و به بیان لناس برسانیم.
قرائتی در ادامه سخنان خود درباره تفسیر گفت: ما نیاز به 130 نوع تفسیر داریم. به تفسیر برای کودکان نیاز داریم، به تفسیر برای دانشکدههای حقوق، تفسیر برای دانشگاه علوم انتظامی، تفسیر برای ساخت و ساز و به طور کلی هر دانشگاهی نیاز به یک تفسیر در کنار هر رشتهای دارد. تفسیر برای بیحوصلهها، تفسیر برای کمحوصلهها، تفسیر برای پرحوصلهها.
او گفت: تفسیر دو شرط دارد، یکی اینکه عوام آن را بفهمد و دوم اینکه خواص آن را بپسندد و آنچه در تفسیر مهم است این است که آن را با احوال روز جامعه تطبیق داد. پس اگر بخواهیم قرآن رشد کند باید آن را با مسائل کلی و قابل فهم روز تطبیق داد و آن را از لب طاقچهها برداشت و به داخل سفرهها آورد.
این معلم و مدرس قرآن توضیح داد: مشکل ما این است که باور نداریم قرآن یک علم است و به همین دلیل کارهایی که با قرآن میکینم کارهای زینتی و تزئینی است. آن را سر سفره عقد، لب طاقچه و بالای سر مسافر میگیریم اما آن را و تفسیر علمی آن را در زندگی روزمره نیاوردهایم.
این مراسم رونمایی با پخش تصویر و سخنان رهبری درباره قرآئتی پایان یافت که ایشان بیان کرد: «بیانات قرائتی کاملا متین، بهجا، و پرمغز است و برای همه ما لازم است. آنچه او درباره قرآن و تدبر در قرآن مطرح میکند حرف امروز جامعه است و همانطور که در زمینه نماز و ذکات تلاش کرد و موفق شد، با جهدی که او دارد در تفسیر هم موفق خواهد بود.»
نظر شما