دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
«دور دنیا با کتاب»؛ روایت 65 سال فعالیت در حوزه نشر

عباس جهانگیری، نویسنده کتاب «دور دنیا با کتاب» گفت: در این اثر شرح تجربیات خود را در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب و معرفی فرهنگ، هنر، ادبیات و سبک زندگی ایرانیان به مردم جهان روایت کرده‌ام و تلاش کردم تا سهمی در حفظ تاریخ شفاهی و مکتوب حوزه نشر داشته باشم.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، عباس جهانگیری، مدیر انتشارات بین‌المللی حافظ، اوایل امسال کتاب «دور دنیا با کتاب» را روانه ویترین کتابفروشی‌ها کرد، اثری که شامل زندگی‌نامه او در کسوت یک ناشر است. اثری که به گفته خودش، حاصل 65 سال فعالیت در حوزه نشر، شامل فروش کتاب و موسسه انتشاراتی است.
 
عباس جهانگیری متولد سال 1325 در شرق تهران و ناشر کتاب‌های هنری، آموزشی، کارآفرینی و ایجاد خلاقیت با عنوان «دنیای هنر» است. بخش عمده کتاب‌های انتشارات حافظ درباره سبک زندگی و صنایع دستی ایران است که حدود 900 عنوان کتاب را شامل می‌شود؛ همچنین بخش زیادی از این کتاب‌ها در حوزه کارآفرینی است؛ منابعی که علاوه‌بر کمک به سپری کردن اوقات فراغت سالم با آموزش مهارت‌های مختلف، زمینه‌ای برای تقویت اقتصاد خانواده‌ها نیز فراهم می‌کند.     

جهانگیری در این کتاب که با هدف آشنایی مخاطبان با فراز و فرودهای شخصی و شغلی این ناشر، روایت شده، در تلاش است تا بخشی از تجربیات خود را از زمانی که کار روزنامه‌فروشی را در نوجوانی آغاز کرد، در ادامه دکه روزنامه‌‌فروشی خود را گرفت تا روزهای ورود به کار نشر را بر قاب کاغذی بیاورد و آن‌ها را مکتوب کند تا هم برای آیندگان سندی ماندگار باشد و هم برای جوان‌هایی که قصد دارند به این حوزه وارد شوند.
 
به بهانه انتشار «دور دنیا با کتاب» گفت‌وگویی کوتاه با وی داشتیم تا بیشتر درباره این اثر بخوانیم و بدانیم.
 


چطور شد به فکر نوشتن زندگی‌نامه خود افتادید؟
زندگی‌نامه‌نویسی از سال‌ها قبل در ایران رواج داشته است، اما به‌نظرم در این سال‌ها کمتر به آن پرداخته می‌شود. این در حالی است که معتقدم نوشتن خاطران و زندگی‌نامه برای نسل‌های آینده یک ضرورت است تا هم تاریخ شفاهی کشور حفظ شود و هم به صورت کتبی سندی برای آیندگان باشد. من نیز چند سال پیش به این نتیجه رسیدم که باید مجموعه یادداشت‌ها و تجربیاتم را روی کاغذ بیاورم و ماندگار کنم و نتیجه‌اش همین کتاب شد.
 
مباحث و موضوعاتی که در کتاب آورده‌اید کاربردی و برای یک ناشر تازه‌کار به مثابه یک راهنما است، کمی در این زمینه بگویید.
تلاش کردم در این کتاب اطلاعات جامعی درباره برگزاری نمایشگاه‌ها و فضاهای فرهنگی در داخل و خارج کشور ارائه کنم. همچنین این اثر راهنمایی برای آشنایی با چگونگی قدم گذاشتن به حوزه فرهنگ جهانی و طریقه آشنایی با ناشران بزرگ دنیا و کسب و تبادل تجربیات، اصلاح و بهبود روش‌ها و رویکردهای در صنعت بین‌المللی نشر و آژانس‌های ادبی همچنین معرفی کتاب‌های چاپ ایران به جهانیان است.
 
شما یک ناشر فعال در حوزه‌های بین‌المللی به شمار می‌آیید، درباره ضرورت این موضوع برایمان بگویید.
بله. می‌توانم بگویم که در مدت 55 سال فعالیت انتشارات حافظ، فعالیت‌های فرهنگی خارجی زیادی داشتیم و تلاش کردیم با حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب در معرفی فرهنگ، هنر، ادبیات و سبک زندگی ایرانیان به مردم جهان سهمی داشته باشیم، در این کتاب به شرح برخی از این تجربیات به همراه تصاویر پرداخته‌ام که هر یک نکته یا نکاتی را در دل خود دارد.

در بخش‌های مختلف این کتاب روایت‌های تاریخی هم دیده می‌شود، در این زمینه برایمان بگویید.
در لابه‌لای برگ‌های این کتاب اتفاقات و رخدادهایی هم که در جامعه ایران و جهان رخ داده را می‌توان مروری دوباره کرد؛ روند تغییرات جامعه ایران به شکلی گذرا در این کتاب ترسیم شده است، شهرفرنگی‌ها، بستنی فروش‌های دوره‌گرد تهران قدیم، کوچه‌های خاکی و .. که هر یک می‌تواند یادآور دوره‌ایی تاریخی و خاطره‌ای جذاب برای هم‌نسلان من و نسل‌های بعدی باشد.
 
فکر می‌کنید این کتاب چه میزان برای ناشران و تازه‌واردهای حوزه نشر کاربرد خواهد داشت؟
در واقع این کتاب حاصل کوشش‌ها، فعالیت‌ها و تلاش‌های فرهنگی و هنری‌ام در صنعت نشر به شمار می‌آید که به‌صورت خودنوشت تهیه شده است. در این کتاب آورده‌ام که به‌عنوان مثال حضور در نمایشگاه مهمی مثل فرانکفورت و مسکو که مرکزی برای گردهمایی اهالی کتاب و نشر است، پلی برای تبادلات فرهنگی در کشور است که در طول سال‌های مختلف استمرار داشته است، این کار اگرچه سختی‌هایی به همراه داشته است اما پر از تجربه‌های ناب بود.
 
استفاده از تصاویر در کتاب یکی از ویژگی‌های این اثر برای القای یکسری مفاهیم و موضوعات خیلی گسترده است، عکس‌ها را خودتان گرفته‌اید؟
بخشی از عکس‌ها را خودم با حضور در رویدادهای مختلف داخلی و بین‌المللی تهیه کردم، بخشی از مطبوعات گرفته شده و بخشی دیگر شامل عکس‌هایی تزئینی از تهران قدیم، شخصیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است که برای درک بهتر مباحث و موضوعات کتاب آورده شده است.
 


درباره کتاب
جهانگیری به بیش از یک‌صد نمایشگاه کتاب خارج از ایران در 10 کشور رفته و به معرفی فرهنگ، آثار و ادبیات ایران پرداخته، در این کتاب مجموعه‌ای از تجربیات و مشاهدات وی نگاشته شده است، او در این اثر به زوایا و ریزه‌کاری‌های دنیای نشر نگاهی متفاوت داشته است و همه این تجارب را در کتابش به مخاطب عرضه می‌کند.
 
ازجمله کسانی که بر این کتاب یادداشت و مقدمه نوشته‌اند می‌توان به میثم نیلی، احمد مسجدجامعی، محسن جوادی و ایوب دهقانکار اشاره کرد که هر یک در نوشته‌های خود به اهمیت و جایگاه این کتاب پرداخته‌اند.
 
کتاب در سه فصل به روایت داستان‌ها و قصه‌های عباس جهانگیری از کتاب می‌پردازد؛ فصل اول که «پسری از شرق» نام دارد به چهره جدید شهر تهران اشاره دارد، سپس به محله مفت‌آباد، حمام‌های قدیم، سلمانی‌های دوره‌گرد، آبلیموگیری‌ها، ورود به دبیرستان، پخش مطبوعات با دوچرخه، روزنامه‌فروشی، خبرنگاری، انقلاب سفید، ترور حسنعلی منصور، خرید خانه 6‌هزار تومانی، تشکیل خانواده، افتتاح کتابفروشی، توسعه کسب و کار می‌پردازد. در این بخش خواننده با حس و حال و فضای تهران قدیم به خوبی آشنا می‌شود.
 
فصل دوم کتاب «تجربیات بین‌المللی» نام دارد. در این فصل جهانگیری به سفرهای خارجی خود و حضور در نمایشگاه‌های کتاب دهلی، شارجه، فرانکفورت، توکیو، لندن، پاریس، مینسک، مسکو، پکن و استانبول می‌پردازد و نکته‌های هر سفر را به‌صورت تفصیلی برای خواننده روایت می‌کند.
 
در ادامه هم به سراغ «کتابخانه القراویین» تئاتر گلوب لندن، هاستل پرکتاب در توکیو، دانشگاه ترینیتی دابلین، بزرگداشت جین آستین در انگلستان، بهشت کتاب در لیوراریا للو در پرتغال، نمایشگاه کتاب در گودالاخارا در مکزیک و کتابفروشی شکسپیر در پاریس می‌رود و دیده‌ها و مشاهدات خود را به زبانی خواندنی می‌نویسد.
 
فصل سوم کتاب نیز به تصاویر مختلفی شامل مراسم تقدیر و بزرگداشت انتشارات حافظ، بازدید مدیران فرهنگی و شهری از کتابفروشی و انتشارات حافظ همچنین مصاحبه‌های مطبوعاتی اختصاص دارد.
 
کتاب «دور دنیا با کتاب» در 176 صفحه، شمارگان 1500 نسخه و قیمت 180 هزار تومان از سوی نشر حافظ منتشر و روانه بازار نشر شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها