یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۶
آخرين مصاحبه «ادوارد سعيد» كتاب شد

آخرين مصاحبه بلند «ادوارد سعيد»، نظريه‌پرداز ادبي، منتقد فرهنگي و فعال سياسي فلسطيني-آمريكايي، در كتابي با عنوان «صدايي متمايز، خارج از جريان حاكم»، به زودي از سوي نشر كتاب روشن وارد بازار نشر مي‌شود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر گفت‌وگوي بلند طارق علي، يكي از روشنفكران پاكستاني مقيم انگلستان با ادوارد سعيد است كه دو سال پيش از مرگ وي انجام شد.

سعيد در اين گفت‌گو به توضيح درباره زندگي و همچنين حوزه‌هاي تخصصي فعاليت‌هاي خود مي‌پردازد كه شامل سياست، ادبيات، موسيقي و فرهنگ است.

بخش اول مصاحبه، دربرگيرنده توضيحاتي پيرامون تولد در بيت‌المقدس، دوران رشد در قاهره، تحصيل در آمريكا و همچنين بحث درباره سبك‌هاي ادبي و نويسندگان است كه مهم‌ترين بخش اين گفت‌وگو را تشكيل مي‌دهد.

ادوارد سعيد در اين مصاحبه از موضوعات متفاوتي سخن به ميان مي‌آورد. به عنوان مثال در بخشي از گفته‌هاي خود، اثر معروفش با عنوان «شرق‌شناسي» را بررسي مي‌كند و در بخشي ديگر، قرارداد اسلو كه بين رژيم صهيونيستي و ياسر عرفات منعقد شد را به نقد مي‌كشد.

وي در اين گفت‌وگو همچنين به عنوان منتقد سياست‌هاي غرب به‌ويژه آمريكا، به نقد و بررسي استعمار و مسايل خاور‌ميانه به ويژه فلسطين مي‌پردازد.

ادوارد سعيد(2003-1935) نظريه‌پرداز ادبي، منتقد فرهنگي و فعال سياسي فلسطيني-آمريكايي است كه به عنوان يكي از طرفداران فعال فلسطين، سال‌ها برای ايجاد کشور مستقل فلسطينی تبليغ کرد. او از ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۱ عضو مستقل مجلس ملی فلسطين بود، اما سعی داشت خود را از مناقشات حزبی دور نگهدارد. وی تحصيلات خود را در دانشگاه‌های هاروارد و پرينستون به اتمام رساند و به عنوان پروفسور زبان انگلیسی و ادبيات تطبيقی در دانشگاه کلمبيا تدريس كرد.

كتاب «صدايي متمايز، خارج از جريان حاكم»، داراي 10 فصل است كه از جمله عنوان‌هاي آن مي‌توان به «پيرامون ادبيات انگليس، فرانسه و روسيه(كنراد، كيپلينگ، آلبر كامو و تولستوي)»، «درباره كتاب شرق‌شناسي»، «جنگ 1967 بين اعراب و اسراييل»، «درباره استعمار و استعمار زدگان»، «درباره موسيقي و اپرا (واگنر، شوپن...)»، «درباره اسلام‌گرايي در كشورهاي خاورميانه»، «درباره فرهنگ و سياست» و «درباره فلسطين» اشاره كرد.

«صدايي متمايز، خارج از جريان حاكم» آخرين مصاحبه ادوارد سعيد با طارق علي با ترجمه اكبر افسري در شمارگان 1100 نسخه، 110 صفحه و بهاي 15000 ريال تا پايان امسال وارد بازار نشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها