به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «تربیت کودکان به کمک داستان» اثر پریناز ابری در ۱۶۲ صفحه به موضوع تأثیر قصهگویی و داستانهای آموزنده بر تربیت کودکان از منظر روانشناسی پرداخته است.
در مقدمه این اثر آمده است: «قصهگفتن برای کودک به او کمک میکند تا دنیای اطرافش را بشناسد و تخیلات قوی و پرورشیافتهای داشته باشد. بر همین اساس، بسیاری از روانشناسان تربیتی اعتقاد دارند آموزش مسائل گوناگون به فرزندان از طریق قصه در رشد روانی و اخلاقی آنها مؤثر است.
تأثیر داستان بر کودکان تا حدی است که روانشناسان برای درمان انواع اختلالهای اضطراب، پرخاشگری، بدخوابی، کابوسهای شبانه، شبادراری و جویدن ناخن از قصهدرمانی استفاده میکنند. در قصهدرمانی، شخصیت اصلی قصه مشکلاتی شبیه به مشکلات کودک دارد. کودک با او همراه میشود و خود را جای او میگذارد. در واقع، داستان خود کودک برای او بیان شده و درنهایت بهطور غیرمستقیم تغییر و غلبه بر مشکلات به کودک آموزش داده میشود.»
کتاب «تربیت کودکان به کمک داستان» در سه فصل به موضوعاتی همچون کودک و ویژگیهایش، انواع تربیت کودکان و داستان و تأثیرش بر تربیت کودک میپردازد.
در بخشی از متن این کتاب میخوانیم:
مطالعات نشان داده است که آموزش به کمک قصهگویی بهترین روش آموزشی برای کودکان است. قصهگویی برای کودکان نهتنها از طریق والدین تأثیرات شگفتانگیزی دارد، بلکه مربیان آموزشی نیز میتوانند این شیوه را برای انتقال بهتر مفاهیم به کار گیرند. گرچه والدین قبل از سن دبستان، اصول اولیه زندگی را با قصه به فرزندشان میآموزند، اما با انتخاب مدرسهای که با قصه برای کودکان دبستانی آموزش دروس را آغاز میکنند، این امکان را فراهم میکنند که در ادامه مسیر نیز رشد شخصیتی فرزندان با همین روش صحیح پیش رود.
اطلاعات بیشتر:
نشر انتخاب (ناشر کتابهای دانشگاهی)، کتاب «تربیت کودکان به کمک داستان» تألیف پریناز ابری را در ۱۶۲ صفحه، شمارگان صد نسخه و بهای ۹۵ هزار تومان منتشر کرده است.
نظر شما