پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
نمایشگاه کتاب فرصتی برای تنفس فرهنگی جامعه است

عضو فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: برگزاری سالانه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، زمینه‌ای برای تنفس فرهنگی جامعه ‌ایجاد می‌‌کند و باید از آن استقبال کرد.  

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مجتبی ‌‌رحماندوست، نویسنده، مدرس دانشگاه و عضو فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، درباره تأثیر و نقش نمایشگاه‌‌ کتاب در جریان‌سازی فرهنگی، گفت: از طرفداران برگزاری نمایشگاه‌‌های کتاب هستم و چنین رویدادی را فرصت تنفس فرهنگی جامعه می‌‌دانم. نمایشگاه‌‌ها فرصتی برای تضارب آراء و آشنا شدن مردم با کتاب‌ها و نویسنده‌‌ها فراهم می‌‌‌کنند. برگزاری سالانه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، زمینه‌ای برای تنفس فرهنگی جامعه ‌ایجاد می‌‌کند و باید از آن استقبال کرد.
 
 
‌‌وی افزود: زمانی که در مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت داشتم، یکی از مهمترین موضوعات مورد بررسی ما توسعه کتابخوانی بود. در همان مقطع زمانی، مجموع بررسی‌‌ها نشان ‌‌داد که از روش‌‌های مؤثر کتابخوان کردن جامعه، تکثیر مراکز توزیع است و ‌این تکثیر باید در همه‌حا اتفاق بیفتد. هر اقدامی‌‌ در زمینه تکثیر مراکز توزیع کتاب، مثبت و قابل دفاع  است. ‌نمایشگاه‌‌های کتاب باید در شهرستان‌‌ها، دانشگاه‌‌ها، مساجد و مدارس نیز برگزار شود که می‌‌تواند جامعه را به سمت علاقه‌مندی به کتاب هدایت کند.
 
 این نویسنده و شاعر ادامه داد: زمانی به آموزش و پرورش برپایی غرفه‌‌های نمایش و فروش کتاب در مدارس را پیشنهاد کردیم تا هم دانش‌آموزان با تازه‌‌های نشر آشنا شوند و هم مشاهده کتاب‌‌ها آنها را برای تهیه و مطالعه کتاب به وجد آورد. مدارس به سادگی می‌‌توانستند میزی برای معرفی کتاب‌های تازه منتشرشده اختصاص دهند و هر هفته کتاب‌های جدید را جایگزین کنند.
 
 فیلمسازی که کتاب نمی‌‌خواند، فیلم ‌‌سطحی می‌‌سازد
‌این فعال فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش، تأکید کرد: یکی از کارکردهای مهم نمایشگاه‌‌های کتاب، یعنی آشنا شدن فعالان فرهنگی با تازه‌‌های نشر باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و فعالان فرهنگی ‌این فرصت را از دست ندهند. ‌اینکه فیلمساز و کارگردان تئاتر اشتیاق و اراده برای مطالعه نداشته باشد، نتیجه آن تولیدات سطحی خواهد بود. هر کار فرهنگی و هر تولید محتوایی باید با منابع دست‌اول و دانش عمیق نهفته در کتاب‌‌ها همراه باشد و یک فیلمساز، فعال حوزه تئاتر، موسیقی‌دان، تجسمی‌‌کار و ... بدون مطالعه نسبت به تولید اثر اقدام نکند. علت ‌اینکه برخی تولیدات فرهنگی مطلوب نیست، به خلأ‌‌های مطالعاتی باز می‌‌گردد و متأسفانه تنبلی موجب می‌‌شود که تولید فرهنگی بدون توجه به پشتوانه فکری لازم صورت گیرد.
 
 
 این نویسنده همچنین با اشاره دلیل کمتر شناخته شدن نشر و نویسندگان ایرانی در بازارهای جهانی، افزود: بخش خصوصی می‌تواند اتحادیه‌ای را تشکیل دهد و نسبت به معرفی و فروش کتاب‌های نویسندگان در بازارهای بین‌المللی اقدام کند. در ترکیه شاهد بودم که از کتاب‌های تاریخ شفاهی جنگ و آثار مرتبط با سردار سلیمانی استقبال می‌‌شد و‌ این موفقیت به‌سادگی با رونق فعالیت ناشران خصوصی عملیاتی می‌شود. 
 
رحماندوست در پایان درباره آثار جدیدش که در نمایشگاه کتاب عرضه شده است، بیان کرد: کتاب «رأی حلال» یادداشت‌‌های روزانه من در دوران نمایندگی است که سال گذشته از سوی انتشارات سروش منتشر شده و اکنون در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود. کتاب «طوفان بمبی» نیز شامل هفت سفرنامه من از سفر به کشورهای مختلف است که توسط انتشارات سوره مهر در نمایشگاه عرضه شده است. همچنین مجموعه داستان «اشک فولاد» نیز توسط انتشارات صریر در‌این دوره از نمایشگاه کتاب تهران عرضه شد.
 
به گزارش ایبنا؛ به نقل از ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها