سایکودراما یکی از انواع روان درمانی هنرمحور است که با بهره گیری از فنون نمایشی از جمله ایفای نقش، صندلی خالی، آینه و مانند آنها، به برون ریزی هیجانی، آگاهی از تعارضات درونی و بین فردی و در پی آن، حل مشکلات روانی-اجتماعی افراد کمک میکند.
او درباره روان نمایشگری یا سایکودراما توضیح داد: سایکودراما یکی از انواع روان درمانی هنرمحور است که با بهره گیری از فنون نمایشی از جمله ایفای نقش، صندلی خالی، آینه و مانند آنها، به برون ریزی هیجانی، آگاهی از تعارضات درونی و بین فردی و در پی آن، حل مشکلات روانی-اجتماعی افراد کمک میکند.
او افزود: حال، روان نمایشگری نمادین، نوعی روان نمایشگری است که ضمن حفظ اصول اساسی روان نمایشگری اصلی از جمله بداهه پردازی، خلاقیت، رویارویی و ...، برای کودکان، متناسب سازی شده است. در این شیوه، کودکان بعد از مرحله آغازین یعنی انتخاب داستان نمایشی و نقشها، یک بازی نمایشی را آغاز میکنند که بر اساس داستان فیلمهای کودکانه مشهور یا داستانهای پیشنهادی خود کودکان است و همراهی فعال درمانگران سبب میشود تا روند بازی نمایشی به سمت و سویی برود که هیجانات و تعارضات کودکان، نمود یابند و یادگیریهای جدید رخ دهند.
به گفته این سایکودراماتیست، معرفی کامل این روش در کتاب از ابزارهای لازم گرفته تا شیوه و مراحل اجرا همراه با مثالهای روشن از تجارب روان نمایشگری نویسندگان کتاب (آلفونس آیچینگر و والتر هال) و همچنین نیاز مداوم جامعه روانشناسان به شناخت روشهای درمانی کاربردی موجب انتخاب این کتاب برای ترجمه شد. علاوه بر اینها، آشنایی دیرینه من با این روش و کاربست مداوم آن در جلسات درمانی، یکی دیگر از ملاکهای برگزیدن این کتاب برای ترجمه بوده است.
پوررضائیان درباره مخاطبان کتاب هم بیان کرد: از منظر تخصصی و در نگاه نخست، مخاطبان اصلی کتاب حاضر، متخصصان و کارآموزان روان نمایشگری هستند اما به باور من تمام روانشناسان گرامی و دانشجویان این رشته و حتی عموم مردم جامعه در هر جایگاه و رشتهای میتوانند مخاطب این کتاب باشند چراکه از یکسو تلاشهای متعددی برای ترجمه بومی و مفهومی اثر صورت گرفته است و از سوی دیگر مطالعه چنین کتابهایی میتواند سبب آشنایی نسبی افراد با شیوه کار روانشناسان شود که تأثیر بسزایی در گرایش مردم به استفاده از خدمات روانشناختی چه برای پیشگیری از اختلالات و چه برای درمان آنها خواهد داشت.
او یادآور شد:یکی از اساسی ترین نکاتی که در کنار سایر نکات مهم این کتاب، به چشم میآید اهمیت گروه همسالان و به طور کلی نقش گروه در تجربهاندوزی و یادگیری هم در زندگی روزمره و هم در جلسات روان درمانی است. نکتهای که معمولاً به دلایل متعدد نادیده گرفته شده است. مثلاً یکی از باورهای نادرست شایع، این است که روان درمانیهای انفرادی و اصطلاحاً خصوصی، کارآمدتر هستند و جالبتر اینکه مشمول هزینههای بیشتری هم میشوند. در حالی که در روشهای گروهی، تأثیراتی حاصل میشود که هیچگاه در روشهای انفرادی به دست نمیآید. عمومیسازی این دانش، نه تنها در سطح جامعه که بین متخصصان روانشناسی هم ضروری است.
او در پایان گفت: به طور کلی در مورد برخی روان درمانیها نسبت به برخی دیگر، کتابهای بسیار اندکی در کتابخانههای عمومی، دانشگاهی یا شخصی وجود دارد و شاید به همین دلیل اقبال روانشناسان به برخی روان درمانیها بسیار بیشتر از برخی دیگر باشد. در حالی که بر اساس مستندات علمی هیچ تفاوتی در میزان اثرگذاری روان درمانیهای مختلف نیست و اگر هست به نفع روشهای گروهی است. بنابراین تا زمانی که تعداد کتابها از این نظر به تعادل نرسیده است، ترجمه و تألیف چنین کتابهایی ضروری به نظر میرسد.
نظر شما