به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) نويسنده كتاب «مجموعهاي از آثار حضرت امامخميني (ره)» پس از دريافت جايزه بخش ترجمه در شانزدهمين جايزه جهاني كتاب سال به ايبنا گفت: «12 سال پيش در غرب نخستين كتاب درباره شخصيت عرفاني و فلسفي حضرت امام خميني(ره) نوشته شده بود و تا امروز تقريبا هيچ كس در اين باره كاري انجام نداده است.
من در كتاب خود كوشيدم به نوعي اين نقيصه را جبران كنم. از همان زمان تحقيق درباره شخصيت بيبديل امام خميني را آغاز كردم و حاصل كار، كتاب «مجموعهاي از آثار امام خميني» بود كه امروز به دريافت جايزه نائل شد.»
علوي با اشاره به فلسفه و حكمت در كشورهاي غربي گفت:« از زمان رنسانس در غرب، هرچه از شرق آمده و مي آمد،،مضر عقل گرايي و عقلانيت معرفي مي شد؛ ولي در قرون وسطي وضعيت فلسفه متفاوت است و حكماي مسيحي آثار اسلامي را ميخواندند و از آن استفادههاي شاياني ميبردند و به حق، حكماي اسلامي، فلسفه قرون وسطي را در غرب ايجاد كردند.»
وي افزود: «تقريبا از زمان رنسانس و اومانيسم يك نوع دگم تمدني در غرب بهوجود آمد. اين دگمي كه تمدن يكي است و ريشه در يونان دارد. اين مسأله در غرب رسوخ دارد.»
اين محقق فرانسوي به تحقيقات ارايه شده در اين زمينه اشاره كرد و گفت: «تحقيقات علمي نشان ميدهد كه عقلگرايي تنها ريشه غربي ندارد و جمع معنويت و عقلگرايي نيز يك دغدغه اصيل حكما و عرفا مسلمان بوده و است.»
وي در ادامه سخنانش خاطرنشان كرد: «همچنين بيشترين تلاش غربيان در اين زمينه است كه به باورانند كه از اسلام معنويت عقلگرايي را نميتوان دريافت كرد.»
علوي خاطرنشان كرد: «حتي تحقيقات بررسي شده در غرب نشان ميدهد كه عقلگرايي با ابنرشد تمام نشده و ساليان سال نيز معتقد بودند كه بعد از ابن رشد شخصيتهاي ديگري در حوزه فلسفه پا به عرصه هستي گذاشتهاند. امامخميني(ره) نيز از جمله اين حكما و عرفاي سرآمد بود ولي غربيها سعي ميكنند اين شخصيتها را مسكوت و ساكن نگهدارند.»
وي افزود: «امروزه، فرانسه كرسي فلسفه اسلامي با آن مواردي كه در گذشته وجود داشته متفاوت است. فلسفه بوديسم، مانويت، مسيحيت، يهودي، هند و... تدريس ميشود و در باب اسلامشناسي در مدرسه اديان، سه كرسي فقه، صوفي و تصوف و تشيع وجود دارد ولي از عقلانيت اسلامي خبري نيست.»
اين برگزيده فرانسوي جايزه جهاني كتاب سال، در ادامه سخنانش افزود: «امروزه ما امامخميني را داريم كه شخصيتي عرفاني و فلسفي است و سيدجلال آشتياني درباره وي گفتهاند كه امامخميني خاتم عرفا و حكما در عصر ما بوده است و هانري كربن، درباره سيد جلال آشتياني گفته است كه ايشان ملاصدراي دوباره زنده است.»
وي در پايان سخنانش گفت: «اميدواريم تلاش بيشتري صورت گيرد تا بتوانيم دگم تمدني را وارونه كنيم و كتابهايي در اين زمينه منتشر كنيم كه فلسفه و حكمت شرقي را به آن شكلي كه وجود دارد ارايه دهيم.»
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۸
نظر شما