دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
محاکمه «بنیانگذاران فلسفه غرب» در یک کتاب

«بنیانگذاران فلسفه غرب: تالس تا هیوم» عنوان کتاب جدیدی به قلم لئونارد پیکوف است که به ارتباط زنجیره‌وار نظریات و آرا فیلسوفان غرب و تاثیر اشتباهات آنها بر یکدیگر می‌پردازد.

به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از آمازون، کتاب «بنیانگذاران فلسفه غرب: تالس تا هیوم» بر اساس یک دوره سخنرانی که توسط لئونارد پیکوف در سال 1972 انجام شد، دانشی ضروری را در اختیار افرادی قرار می‌دهد که فعالیت‌های زندگیشان تحت تاثیر هرج و مرج گسترده فرهنگی امروزی قرار گرفته است.
 
دکتر پیکوف در سخنرانی آغازین خود می‌گوید: «در راستای مبارزه برای ارزش‌های خود در جهانی مانند دنیای ما، باید خود را یک روان‌درمانگر فرهنگی کامل بدانید. وضعیت کنونی جهان در هر زمان معین را نمی‌توان جز به‌عنوان نتیجه‌ای از گذشته آن درک کرد. خطاهای امروزی بر اساس اشتباهات قرن گذشته ایجاد شده‌اند، آنها نیز روی اشتباهات قبلی و به همین ترتیب، ریشه آنها به دوران کودکی دنیای غرب، یعنی یونان باستان بازمی‌گردد.»
 
به عنوان مثال، او می‌گوید، پدیده آموزش مترقی را تنها با ارجاع به جان دیویی می‌توان توضیح داد: «اما دیویی صرفا اصول ویلیام جیمز را در آموزش به کار برد، و ویلیام جیمز استنباط آشکاری از هگل انجام داد، و هگل گونه‌ای جزئی از کانت است، و کانت سعی داشت به هیوم پاسخ دهد، که آخرین پیامد منسجم جریانی بود که توسط دکارت و لاک آغاز شد، که صرفا اصول آگوستین را به شیوه‌ای سکولارتر اصلاح می‌کردند، او اصول افلاطون را به شیوه‌ای دینی‌تر بازنگری می‌کرد که می‌کوشید به معضل هراکلیتوس و پارمنیدس پاسخ دهد، که او هم از چهار جمله تالس که امشب با او شروع می‌کنیم، بیرون آمد.»
 
لئونارد پیکوف، فیلسوف کانادایی 89 ساله و تحت تاثیر آین رایند، فیلسوف روسی عینیت‌گراست. او بنیانگذار موسسه آین راند در سال 1985 و نویسنده کتاب‌های فلسفی از جمله «درک عینیت‌گرایی: راهنمای یادگیری قلسفه آین راند»، «ما زندگان»، «مقدمه‌ای بر معرفت‌شناسی عینی»، «ریشه آلمان هیتلری» و «فلسفه: چه کسی به آن احتیاج دارد» است.

«بنیانگذاران فلسفه غرب: تالس تا هیوم» نوشته لئونارد پیکوف و ویرایش مایکل اس برلینر را موسسه آین راند در 600 صفحه منتشر و وارد بازار کتاب‌های انگلیسی زبان کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها