سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
برنامه‌های تابستانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام شد

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در جمع اصحاب رسانه به معرفی برنامه‌های تابستانی کانون پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ صبح سه‌شنبه (۳۰ خرداد)، نشست رسانه‌ای «تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» در تابستان ۱۴۰۲، با حضور حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون، محمدرضا کریمی‌صارمی، معاون تولید کانون و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.
 
فعالیت‌های سه‌ماهه تابستان، شروع فعالیت‌های یک سال است

حامد علامتی درباره بهره‌گیری از فرصت سه‌ماهه تعطیلات تابستان گفت: در آستانه فرارسیدن فصل تابستان، کانون همه امکانات و ظرفیت‌های مادی و معنوی خود را برای فراهم‌سازی و غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان بسیج کرده است. هرچند ما معتقدیم اوقات فراغت مختص به تابستان نیست و باید برای آن در طول کل سال برنامه‌ریزی کرد؛ اما تابستان فرصت ارزشمندی برای پایه‌ریزی فرهنگی است و بنابراین تمام مراکز فرهنگی ما در سراسر دنیا باید از این فرصت استفاده کنند. فعالیت‌های این سه‌ماه، شروع فعالیت‌های یک سال است.
 
مدیرعامل کانون پرورش فکری درباره تعداد اعضای مستقیم و غیرمستقیم در کانون صحبت کرد: اعضا و مخاطبان مستقیم کانون حدود نیم میلیون نفر هستند؛ اعضای مستقیم یعنی کسانی که عضو می‌شوند و فعال هستند. تعداد اعضا و مخاطبان غیرمستقیم بالای دو میلیون نفر است؛ اعضای غیرمستقیم یعنی کسانی که از کتاب‌های ما استفاده می‌کنند یا عضو شدند و فعالیتی ندارند.
 
۹ میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌های کانون است

وی درباره مساحت کتابخانه‌های کانون در سراسر ایران توضیح داد: تعداد مراکز ثابت و سیار و پستی هزار و ۳۹ مرکز در ۳۱ استان و دو هزار و ۵۰۰ روستا است. مساحت کتابخانه‌های کانون در کل کشور ۴۰ هکتار با سه هزار عنوان کتاب است که از این تعداد تقریبا ۹ میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌های ما وجود دارد. یکی از برنامه‌های کانون در روز ۱۸ تیر یعنی روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، اهدای سه میلیون جلد کتاب و جشن ارسال کتاب است.
 
فعالیت‌های تابستانه کانون با عنوان «در مسیر قله» و با شعار «ایمان، امید و دانایی» است

علامتی فعالیت‌های تابستانه کانون پرورش فکری را اعلام کرد و گفت: فعالیت‌های تابستانه کانون با عنوان «در مسیر قله» و با شعار «ایمان، امید و دانایی» است؛ در همین راستا در همه استان‌ها بیش از چهار هزار مربی و کارشناس ارزشمند ما، آماده پذیرایی از کودکان و نوجوانان هستند. تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری کانون در سطح یک و به صورت رایگان برای همه کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.
 
مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: امسال برای اولین‌بار طرح «مراکز الگو» را خواهیم داشت که بر اساس سه رویکرد تقویت مهارت فکر و اندیشه، مسائل تربیتی و سلامت ذهنی و جسمی برگزار می‌شود. این برنامه‌ها شامل کتابخوانی، قصه‌گویی، معرفی مشاغل، معرفی شخصیت‌ها و وقایع، سرود، نمایش خلاق و... است. برگزاری ۱۲ هزار کارگاه در طول تابستان پیش‌بینی شده است که البته برنامه سطح دو است که هر کارگاه بین ۸ تا ۱۲ جلسه است. همچنین ارائه خدمات آموزشی و پرورشی به صورت مجازی داریم که ۱۳ کارگاه به صورت آفلاین و ۱۶۰ کارگاه برخط پیش‌بینی شده است.
 
برگزاری طرح مسابقه کتابخوانی «یک قاچ کتاب» در بستر اپلیکیشن شاد

وی ادامه داد: برگزاری کارگاه‌های «حال خوش زندگی» در قالب مهارت‌های هشت‌گانه امیدواری، خوش‌بینی، معنویت، شادی و نشاط، روابط مثبت، هوش هیجانی و جرئت‌مندی برگزار می‌شود. یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های کانون، کتاب و کتابخوانی است؛ چرا که پایه تمام فعالیت‌های کانون، کتاب است؛ به همین منظور فعالیت‌های ویژه‌ای برای توسعه و ترویج کتابخوانی، هم به صورت ثابت و هم به صورت سیار و پستی در نظر گرفته‌ایم. در همین راستا ۱۷۷ کتابخانه سیار را پیش‌بینی کرده‌ایم. در تابستان برگزاری طرح مسابقه کتابخوانی «یک قاچ کتاب» در بستر اپلیکیشن شاد اجرا خواهد شد. استفاده از ظرفیت‌های شاد برای ما امری مهم است؛ چرا که شاد بستری امن برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان است.
 
مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در تابستان مناسبت‌های ملی و مذهبی داریم که برای این مناسبت‌ها برنامه ویژه داریم. اجرای طرح «یاری‌گران زندگی» با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر برای کودکان و نوجوانان آسیب‌دیده از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی از دیگر برنامه‌هاست که در این زمینه، اقدامات فرهنگی و هنری در نظر گرفته‌ایم که در مراکز منتخب کانون اجرا می‌شود. امسال برای اولین‌بار در کانون، خانواده‌ها را به سبد فعالیت‌های کانون وارد می‌کنیم؛ چون معتقدیم یکی از اضلاع و محور اصلی تربیت، خانواده است که بر این اساس برنامه‌هایی برای والدین به ویژه مادران داریم. برای اولین‌بار طرح «خانواده آگاه» به صورت آموزش‌های حضوری و مجازی در شاد برگزار می‌شود.
 
۱۵۰ عنوان کتاب چاپ اول و ۳۵۰ عنوان کتاب تجدیدچاپ در کانون

علامتی ادامه داد: معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برنامه‌های تولیدی را مدنظر قرار داده است و در بخش کتاب، ۵۰۰ عنوان کتاب چاپ کرده‌ایم که ۱۵۰ عنوان کتاب، چاپ اول است و حدود ۳۵۰ عنوان تجدید چاپ داریم. معیار و شاخصه تجدیدچاپ کتاب‌ها پرمخاطب‌ بودن و انتخاب کارشناسان بوده است.
 
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: در حوزه فیلم و پویانمایی، دو فیلم ما در جشنواره فجر سیمرغ گرفتند؛ فیلم بلند و واقع‌گرای «در آغوش درخت» با موضوع آسیب اجتماعی بود که امسال درصدد اکران آن هستیم و پویانمایی «بچه‌زرنگ» با موضوع محیط‌زیست و دینی را داریم که سیمرغ بلورین ویژه هیئت داوران جشنواره فجر را در حوزه پویانمایی کسب کرد. درصدد هستیم تا بازارپردازی فرهنگی و معرفی شخصیت‌های پویانمایی و الگوسازی برای این پویانمایی داشته باشیم و در نظر داریم که شهریور امسال اکران شود.
 
امسال توانستیم ثبت‌ملی قصه‌گویی را به نام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشته باشیم

علامتی افزود: مراکز تئاتر کانون توسط معاونت تولید، فعال شده است. همچنین تریلی‌های سیار در مناطق محروم، آسیب‌پذیر و روستایی و عشایری یک روز هم تعطیل نشده است. بیست‌وپنجمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به صورت منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی از تابستان آغاز می‌شود. امسال توانستیم ثبت‌ملی قصه‌گویی را به نام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی داشته باشیم؛ در این زمینه از سال گذشته، کار پژوهشی و میدانی انجام شد.
 
علامتی درباره فیلم کوتاه «سمپاش» هم گفت: فیلم کوتاه سمپاش تا امروز ۱۴۲ جایزه ملی و بین‌المللی اخذ کرده است. کانون زبان ایران هم در تابستان ۸ زبان آموزش می‌دهد: ۸ زبان عربی، فرانسه، آلمانی، اسپانیایی، ایتالیایی، چینی، روسی و انگلیسی. امسال در نظر داریم برای اولین‌بار زبان فارسی را برای ایرانیان خارج از کشور ارائه دهیم که با همکاری بنیاد سعدی و فرهنگستان زبان فارسی در حال بررسی است.
 
کانون برای کودکان کار هم متولی است

وی عنوان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فقط برای کودکان قشر خاص نیست و ما برای کودکان کار هم متولی هستیم. باید برای آنها برنامه داشته باشیم. سیاستی که وزیر جدید آموزش و پرورش دارد توجه به هم‌افزایی بیشتر تمام ارکان تعلیم و تربیت است که همه باید از این ظرفیت در تمام بخش‌ها استفاده کنند. ما در عرصه‌ دیپلماسی کودک و نوجوان در عرصه بین‌المللی وارد شده‌ایم و در فرصت‌‌های آتی به شرح آن خواهیم پرداخت.
 
برنامه‌های کانون برای ۶ تا ۱۸ساله‌هاست

در ادامه این نشست فرهاد فلاح درباره رده سنی کودکان و نوجوانان برای شرکت در فعالیت‌های کانون گفت: خدمات ما در کانون ویژه ۶ تا ۱۸ ساله‌هاست و عمده فعالیت ما حوزه کودک است. طرح ملی «کانون مدرسه» از ابتدای مهر امسال شروع می‌شود و اعضای ما بازوهای فرهنگی در مدارس و جهت پشتیبانی فعالیت‌های تربیتی خواهند بود.
 
۱۱ سالن در تابستان برای سینمای کودکان داریم
کریمی‌صارمی، معاون تولید کانون پرورش فکری نیز در این برنامه گفت: ۱۱ سالن در تابستان برای سینمای کودکان داریم تا بتوانیم مشکل بیست‌ساله سینمای کودک را حل کنیم. همچنین چهار فیلم را آماده تولید داریم که از این تعداد دو فیلم را در جشنواره فجر و به فرش قرمز خواهیم رساند و دو فیلم و ۸ پویانمایی دیگر را به جشنواره کودک در مهرماه خواهیم رساند.
در ادامه این نشست از کتاب «بازی، شادی، خلاقیت» نوشته فاطمه آرام‌جان و سیدمیثم هاشم‌زاده رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها