هرمزگان- در آیین رونمایی، نقد و بررسی کتاب «لیوان شبها»، مهرنوش منصوری، ایرج انصاری فرد و جلیل کرامتی از شاعران و منتقدان هرمزگانی، به نقد این اثر پرداختند و بیان کردند که غزلهای این کتاب بازتاب جهان معاصر است.
وی افزود: این کتاب در ۷۳ صفحه، مشتمل بر ۴۴ دوبیتی، ۳۵ رباعی و ۱۰ غزل است و شاعر، به ۳ فرزند نازنینشان تقدیم کرده است.
مهرنوش منصوری اضافه کرد: با ملاکهای عینی در سه محور، دیوان شعر«لیوان شبها» را بررسی می کنم. نخست محور زبان؛ شعر سالاری دارای ویژگی های خاص خودش است. زبان او ساده، روان، گیرا و رسا است که با مخاطب ارتباط برقرار می کند. شاعر به نیکی پل ارتباطی با مخاطب را می داند و از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کرده است.
دایره واژگانی شاعر را نیز گسترده میدانم. زیرا شاعر اشعارش را پیش از ویراستاری، کارش را چکش کاری کرده است.
وی در مقایسه با اشعار شاعران استان، شعر سالاری را قوی و قابل توجه دانست.اما در بحث فکری، شاعر سعی کرده زیر سایه کسی نباشد و صدای خودش باشد.
او عنوان کرد: صدا و عنصر زنانگی در شعر لیلا سالاری هویدا است.
این استاد دانشگاه گفت: شاعر، چهره سوم زن را در شعر کلاسیک مطرح میکند. زن در شعرش، نه معشوق است و نه مادر است. از تدبیر به عنوان مکر استفاده نمیکند و چهره ایثار و فداکاری ندارد بلکه زن در شعرش، چهره سوم، زن مطلق است و تصویر واقعی زن در کره خاکی است. او به زنان افغانستان هم گوشه چشمی دارد. امیدوارم در آثار بعدی به طور ویژه ای صدای همجنسان خودش باشد.
وی ادامه داد: شاعر به مسائل اجتماعی هم حساسیت ویژهای دارد. در معضل کرونا، شاعر نیز بیکار ننشسته است. آیندگان هم به راحتی میتوانند تاریخ شعر را تشخیص بدهند. غزل او، بازتاب جهان معاصر است. تنوع در معنای شعر هم، بسیار گسترده است. شعرهایش در قالبهای سنتی و کلاسیک دوبیتی، رباعی و غزل است. او واقعا از پس مضامین برآمده و توانسته معنایی را در قالب ها بریزد. کاملا از چنبره سنت رها شده و مضمون امروزی پیدا کرده است.
وی به آرایههای به کار رفته، مانند تشبیهات بلیغ، ایهام، استعاره، وجه شبه، تعبیراتی که وام گرفته، نوع نگاه، بیان تازه، ترکیبات نوآورانه، صدای زنانه شاعر، مضامین شاعرانه و خاص نیز پرداخت. منصوری، دوبیتی ها را نیز ساده و روان و عاری از پیرایه های ادبی، دانست.
او در پایان هم گفت: آئین رونمایی یک تبلیغ است. پیشنهاد میکنم، در رونمایی نقد نباشد. آدمیزاد خیلی از نقد خوشش نمیآید. بنابراین نقدها را به جلسات تخصصی ببریم.
همچنین ایرج انصاری فرد از شاعران منتقد، با نگاه تیزبینانه، نگاه ساختارگرایانهای به شعر شاعر داشت.
او جلسه نقد فنی و تخصصی را به یکی از جلسات نشست شاعرانه موکول کرد و گفت: خیلی مته به خشخاش نمی گذارم.
وی ادامه داد: در شعر شاعر کمتر فضایی برای گزافهگویی وجود دارد. این کتاب در مجموع، نمایش قابل قبولی از شاعر است. اثر شایسته و قابل تقدیری است.
این شاعر گفت: اندکی به اختلاف سلیقهها میپردازم. به جرأت می توان گفت، ای کاش بعضی از شعرها چاپ نمی شد. و ای کاش شاعر، دقت و وسواس بیشتری در حذف برخی از اشعار به خرج میدادند زیرا ارتباط معنایی بین آنها را نیافتم.
وی ادامه داد: یک جاهایی ذهن و زبان شاعر یکی نیست. و بعضی جاها، غنای قافیه خیلی کم است و به موسیقی ضربه میزند. اما برخی از اشعار در ناخودآگاه شاعر نشسته، که به شدت زیباست. او قواعد را آگاهانه شکسته است و به نفع شعر شده است. او به حشو و زائد هم اشاره کرد و مصداق ها را نیز ذکر کرد.
این منتقد ادبی اضافه کرد: در زبان معیار، اختیار وزنی بعضی جاها ننشسته است. اما رباعی و دو بیتی توازن خیلی خوبی در مصرعها دیدم. در غزلها هم فراز و فرود نداشت. در کل، رباعیات را قوی تر از دو بیتی و غزل ها دیدم.
همچنین لیلا سالاری در پایان نیز با قدردانی و لطف و محبت همه میهمانان که از جای جای استان آمده بودند در خصوص نامگذاری کتاب هم گفت: لیوان شب ها، سلیقهای است و از یکی از دو بیتی کتاب انتخاب شد.
جلیل کرامتی، هم پیشینه دوبیتی را مطرح کرد و با شعر خوانی، محفل را شاعرانه دنبال کرد.
رونمایی این کتاب به همت «محفل ادبی صبا کتابخانه های عمومی هرمزگان»، در سالن اجتماعات اداره کل کتابخانه های عمومی هرمزگان برگزار شد.
نظر شما