کتاب «سینمای آمریکا» توسط نشر هرمس راهی بازار کتاب شد.
«سینمای آمریکا» کتاب کلاسیکی است در معرفی فیلمسازان آمریکایی و غیرآمریکایی طی یک ردهبندی ابتکاری که بر اساس «تئوری مولف» موردعلاقه اندرو ساریس شکل گرفته است.
دستهبندی خلاقانه ساریس مبنای تقسیمبندی منتقدان و تحلیلگران سینما در دهههای بعد بوده و هنوز هم یکی از دستهبندیهای کلاسیک کارگردانان سینما به شمار میرود. اگر چه بسیاری بر سر آن مناقشه کردهاندو دقت نویسنده در ثبت و ضبط جزئیات فیلمها و تدوین سالشمار آثار کارگردانان کتاب را علاوه بر اثری تحلیلی به دایره المعارف سینمای کلاسیک تبدیل کرده است. واژهنامه و فیلمشناسی تفصیلی فارسی_انگلیسی در ترجمه فارسی مرجعیت کتاب را برای خوانندگان ایرانی دوچندان میکند.
معمولا بهترین فیلمها را بهترین کارگردانها میسازند. اما هر کارگردانی را باید از خلال فیلمهایی که میسازند کشف کرد. منتقد مینویسد «فیلم خوبی بود. کارگردانش که بود؟» وقتی نامی بارها و بارها تکرار میشود. الگوی عملکرد خوب آن کارگردان مشهود خواهد شد. منتقد میتواند از معنا و سبک کارگردان حرف بزند. اما چگونه داوری میکند که فیلمی خوب است یا بد؟
اندرو ساریس افراد سینمای آمریکا را در 11 گروه تقسیم کردهاند:
شایستگان حضور در معبد خدایان: آلفرد هیچکاک و چارلی چاپلین و ...
در حاشیه بهشت: فرانک کاپرا و نیکولاس ری و ...
رازورزان پر احساس: لاول شرمن و جان ام استال و ...
صاحبان مزایای جانبی: رنه کلر و رومن پولانسکی و ...
نه به آن خوبی که در نگاه اول به نظر میآید: دیوید لین و بیلی وایلدر و ...
کمی دوستداشتنی: مایکل کرتیس و جیمز ویل و ...
کمی جدیت به گل نشسته: رابرت وایز و استنلی کوبریک و ...
غیرمتعارفها، تک فیلمیها و تازهواردها: مارلون براندو و فرانسیس فورد کاپولا و ...
سوژههایی برای بررسی بیشتر: هنری کینگ و سیدنی فرانکلین و ...
برای دلقکها راه باز کنید: هرولد لوید و برادران مارکس و ...
موارد متفرقه: ریچارد کواین و ترنس یانگ و ...
کتاب «سینمای آمریکا» به قلم اندرو ساریس و ترجمه رحیم قاسمیان به همت نشر هرمس به قیمت 346.000 تومان در 555 صفحه منتشر شده است.
نظر شما