سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۸
استر؛ نویسنده‌ای معناباخته است

اسدالله امرایی در نشست نقد آثار «پل استر» که عصر دیروز (دوشنبه ۳۱ فروردین) در باشگاه دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در رمان «سفر به اتاق تحریر» از ابتدا معنا باختگی در متن دیده می‌شود و ما با شخصیتی مواجه هستیم که تا به حال زیاد دیده‌ایم. او زبان را نمی فهمد؛ و با این حال، خود، زبان است.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امرایی در این نشست که با حضور «الهه دهنوی» مترجم و منتقد، «سعید سبزیان» مترجم و منتقد و «طیبه یموت»، استاد ادبیات انگلیسی، برپا شد، اظهار داشت: ما مصرف‌کننده ادبیات پست مدرن هستیم، همانطور که در سایر هنرها نیز فقط مصرف کننده‌ایم. 

امرایی افزود: ما انواع پارودی(تناقض‌وار) به معنای «نقیضه» را در ادبیات کلاسیک و مدرن و حتی در سینما و تئاترمان زیاد سراغ داریم.

مترجم رمان «کوری» گفت: این نوع از ادبیات بعد از سال های ۱۹۶۰ با جنبش‌های دانشجویی در سراسر اروپا گسترش یافت و نوعی معناباختگی و ادبیات سیاه رواج پیدا کرد. درحالی که قبل از آن ما با نوعی ادبیات آرمانشهری روبرو بودیم و سپس با ادبیات ضدآرمانشهری مواجه شدیم. 

وی با اشاره به وجود معناباختگی در رمان «سفر به اتاق تحریر» پل استر گفت: در این رمان از ابتدا معنا باختگی درمتن دیده می‌شود و ما با شخصیتی مواجه هستیم که تا به حال زیاد دیده‌ایم. او زبان را نمی‌فهمد؛ و با این حال، خود، زبان است. این شخصیت باوجود آنکه نگاهش فرا داستانی است، راحت در جامعه پذیرفته می‌شود و شاید به این دلیل است که آثار استر در اینجا کاملا با اقبال مواجه شده است.

امرایی با اشاره به تاثیر خاطره‌نویسی در نگارش داستان به ویژگی دیگر آثار استر اشاره کرد و توضیح داد: نویسنده و شاعر قیم جامعه‌اند، برای آنکه ما جامعه‌ای قابل زیستن داشته باشیم. متاسفانه یکی از چیزهایی که در جامعه ما مرسوم نیست ، خاطره نویسی است. شاید به دلیل تاثیر همین خاطره نویسی است که ما استر را خیلی راحت در آثارش تشخیص می‌دهیم.

«طیبه یموت» نیز با بررسی ابعاد پسامدرنیستی در آثار پل استر گفت: پل استر تسلط زیادی بر فلسفه پساساختارگرایی که از فرانسه آغاز می شود، دارد. او ترجمه بسیاری از مقاله های «موریس بلانشو» متفکر پساساختارگرای فرانسوی را بر عهده داشته است.

وی با اشاره به ویژگی ضد کارآگاهی اغلب داستان‌های استر اظهار داشت: برعکس داستان‌های کارآگاهی عامه پسند، کارآگاه‌ها در داستان‌های پل استر قادر به حل کردن معماها نیستند.

این استاد دانشگاه با بررسی داستان «شهر شیشه‌ای» پل استر از دیدگاه بلانشو گفت: در شهری که در این داستان توصیف شده، به جای آنکه همه چیز قابل رویت باشد، نامرئی می‌شود و هویت در هزارتویی سرگردان است. شخصیت ها در کاوشی موشکافانه زیادی برای رسیدن به حقیقت هستند ولی از آن دور می‌شوند.

وی افزود: دلالت معنا قبل از هبوط انسان و بعد از آن، ارتباط ذهنیت شخصیت‌ها با دنیای بیرون از ذهن و قابلیت زبان و...از مباحث مطرح شده در این داستان است.

یموت اضافه کرد: «شهر شیشه‌ای» داستان کلمه و نوشتن است که تعبیر ادبی برای آن «فرا داستان» است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها