سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۸
«از كلاغ تا كبوتر» به نمايشگاه مي‌آيند

«از كلاغ تا كبوتر» مجموعه مقالاتي در نقد و بررسي شعر معاصر ايران است كه توسط انتشارات هنر رسانه ارديبهشت منتشر و در نمايشگاه كتاب 22 ارائه می‌شود. این کتاب به قلم رضا اسماعیلی، به قیصر امین‌پور تقدیم شده است.\

 اسماعيلي نويسنده اين كتاب در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: اين كتاب مجموعه اي از مقاله‌ها پيرامون نقد و بررسي شعر معاصر ايران و بخشي از خاطره هاي من با برخي از شاعران معاصر است.
 
وي ادامه داد: نيما يوشيج، سهراب سپهري، قيصر امين پور، طاهره صفار‌زاده، مشفق كاشاني، علي معلم دامغاني، سيد حسن حسيني، احمد عزيزي و عزيزالله زيادي از جمله شاعراني هستند كه در اين كتاب تاملي نقد گونه بر اشعار و آثار آن‌ها صورت گرفته است.

اسماعيلي با اشاره به عنوان برخي از نقد‌ها يا خاطره‌هاي منتشر شده در اين كتاب گفت: قيصر در سه اپيزود، مصاحبه‌اي منتشر نشده از سهراب سپهري، به ياد احمد عزيزي، اقبال لاهوري، و انديشه «بازگشت به خويشتن» از جمله مطالب مندرج در اين كتاب هستند.

وي توضيح داد: «قيصر در سه اپيزود» شامل 3 خاطره من از قيصر است كه در قالب آن به خصوصيات شخصي و اخلاقي قيصر پرداخته ام و در مقاله «به ياد احمد عزيزي» که بعد از به كما رفتن او نوشته شده، با خطاب قرار دادن عزيزي تاثرات روحي خود را نسبت به او بيان كرده‌ام.

نويسنده اين كتاب ادامه داد: در مقاله «اقبال لاهوري» انديشه‌هاي اقبال به عنوان شاعري كه نداي بازگشت به خويشتن را درك كرده با استناد به اشعار او بررسی شده است.

وي درباره مصاحبه‌اي منتشر نشده از سهراب سپهري نیز گفت: اين مصاحبه از مجموعه مصاحبه‌هايي بوده كه ۳ سال پيش در «بوق اشغال» جام جم به شيوه تخيلي با مشاهير ادب ايران صورت گرفته و منتشر شده است.

اسماعيلي اظهار داشت: نقد و نقش نقد يك اثر ادبي در جامعه يك نوع ويرايش فني و علمي اثر ادبي براي شناختن نقاط قوت و ضعف آن است تا خالق اثر بتواند در آثار بعدي آن‌ کمبودها را جبران كند.

وي تاكيد كرد: من در نقد‌هايم در اين كتاب سعي كردم اين نكته را نشان دهم كه يك شاعر از اولين تا آخرين اثرش در واقع نوعی سير تكاملي را طي كرده؛ چراكه اگر يك هنرمند به كاستي‌ها و كمبود‌هاي اثرش پي ببرد و آنها را به كمال برساند، به آزادگي و رهايي كه سمبل آن در عنوان كتاب آمده و كبوتر است خواهد رسيد.

اين كارشناس ارشد ادبيات در پايان ياد‌آور شد: جلد دوم اين كتاب كه به نقد و بررسي شعر شاعران جوان معاصر مي‌پردازد، در مرحله باز‌نويسي است. از جمله شاعران جواني كه در آن كتاب مورد نقد و بررسي قرار گرفته‌اند مي‌توان به ابوالقاسم حسين‌جاني، محمدرضا سهرابی‌نژاد و محمود سنجري اشاره كرد.

رضا اسماعيلي متولد ۱۳۳۹ تهران، كارشناس علوم اجتماعي و كارشناس ارشد ادبيات فارسي است. از جمله آثار تحقيقي و تاليفي او مي‌توان به «رفتارشناسي شعر ادبي، شعر مفهومي»، «صداي مخملي شعر» و «نيما را دوباره بشناسيم» اشاره كرد.

دفتر‌های شعر منتشر شده به قلم او نيز شامل «حنجره سرخ عشق»، «ني نامه»، «گزيده ادبيات معاصر»، «برآستان جانان»، «آسماني‌ها»، «عاشقانه‌هاي شرقي»، «از جنس باران»، «عاشقانه‌هاي سرخ»، «بوي گل در مي‌زند» ويژه نوجوان و «اين مريم هميشه» است.

«از كلاغ تا كبوتر» با جمله «تقديم به شاعر هنوز و هميشه قيصر امين‌پور» از سوي اسماعيلي به قيصر امين‌پور تقديم شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط