یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۰
دفتر زندگي سيد‌حسينی، فتوت‌نامه است

«مهدي فيروزان» كه صبح امروز(یکشنبه ۱۳ ارديبهشت) به عنوان آخرين سخنران مراسم تشيع پيكر رضا سيد‌حسيني در محوطه تالار وحدت سخن می‌گفت، دفتر زندگی سیدحسینی را فتوت‌نامه و آیین‌نامه جوانمردی خواند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مهدي فيروزان، مدير عامل موسسه فرهنگي شهر كتاب، كه در ابتدا از دوستي ۳۰ ساله‌اش با سيد‌حسيني سخن گفت، در ادامه اظهار داشت: پس از معاشرتي سی ساله، روز وداع با اين دوست گرانقدر فرا رسيد و ما ديگر آن چهره و آن خنده‌ها را نمي‌بينيم. 

وي افزود: او يكي از ميراث‌هاي فرهنگ معاصر ماست و  تا بود، حضوري تنگاتنگ در عرصه فرهنگ ايران داشت. اگر  ما در ادبيات به آيين جوانمردي تكيه كنيم، دفتر زندگي سيد‌حسيني آيين‌نامه فتوت است. 

فيروزان با اشاره به وجود ويژگي‌هايي چون صداقت و تواضع در شخصيت سيد‌حسينی اضافه كرد: اگر فتوت چند ركن داشته باشد و يكي از آنها صداقت باشد، سيد آن را به تمامي داشت. او وقتي در جلسات شوراي عالي ويرايش و فرهنگستان زبان و ادب فارسي و به طور کلی در هر مجلسي شركت مي‌كرد، صداقت و زلالي‌اش مثال‌زدني بود. 

اين نويسنده اضافه كرد: اگر دومين ركن فتوت، حوصله و بردباري با نزديكان باشد، سيد‌حسيني آت را هميشه به كار مي‌گرفت و از دوستان قلندرانه دفاع مي‌كرد.

وي با بيان خاطره‌اي از تواضع و فروتني سيد‌حسينی گفت: در مجلسي كه سال‌هاست در منزل ما برگزار می‌شود، سيد از آغاز تا پایان در گوشه‌اي مي‌نشست و حال زيبايي داشت. در اين حال من به دوستان ديگر مي‌گفتم كه ببينيد عصاره علم چه معرفتي در چهره‌اش پيداست. يكي از مهم‌ترين وجوه جوانمردي آن است كه ما متوجه امر متعالي مي‌شويم.

وي در ادامه با بيان خصيصه ديگري چون بخشندگي در شخصيت و منش سيد‌حسينی گفت: او بخشندگی منحصر به فردی داشت كه به همين واسطه هيچ محفل هنری، ادبی يا جمعی را رها نكرد. چرا كه می‌خواست آنچه را می‌داند، در اختيار ديگران بگذارد.  

فيروزان افزود: امروزه ما به اخلاق و معرفت دانشمندان و اهالي علم و ادب چشم دوخته‌ايم و سيد‌حسيني از اين اخلاق سرشار بود. او متعلق به همه مردم ايران بود و در تمامي محافل هنري حضور موثر داشت.
 
وي گفت: سيد‌حسينی براي براي حيثيت فرهنگ اين مرز و بوم كوشيد و جان گذاشت. او متعلق به همه فرهنگ و تاريخ و زبان فارسي است و كتاب زندگي‌اش فتوت‌نامه و آیین‌نامه جوانمردي است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط