پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۵
امامي: هيچ نمايشگاهي را با چنين استقبالي نديده‌ام

نویسنده و مترجم کتاب‌های سیاسی و اجتماعی با اشاره به شکوه و عظمت حضور بازدیدکنندگان بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: هيچ نمايشگاهي را در جهان با چنين استقبالي نديده‌ام.

غلامرضا امامي در گفت‌وگو خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، از نمايشگاه امسال و حركت مردم به عنوان استقبالي پرشور يادكرد و گفت: توجه و علاقه مردم ما به كتاب به ياد ماندني است. من حدود سي نمايشگاه جهاني كتاب در اروپا، آسيا و كشورهاي عربي ديده‌ام؛ اما به جرأت مي‌توانم بگويم هيچ نمايشگاهي را با چنين استقبالي نديده‌ام. 

نويسنده كتاب «حقيقت بلندتر از آسمان» افزود:‌ شايد يكي از دلايل اقبال مردم ما به اين نمايشگاه اين است كه در اين 10 روز فرصت مناسبي دارند تمامي تازه‌هاي نشر كشور را در يك فضاي مشخص ببينند و با تسهيلات ويژه‌اي به تهيه كتاب‌هاي موردنيازشان بپردازند. 

وی افزود:‌ در نمايشگاه‌هاي ديگر دنيا معمولا كتاب را در اختيار بازدیدکنندگان قرار نمي‌گيرد و آنها تنها مي‌توانند كتاب را ببينند اما نمايشگاه تهران اين خوبي را دارد كه بازديدکنندگان هم مي‌توانند كتاب‌هاي تازه را ببينند و هم آن را با بهاي مناسبي خريداري كنند. 

امامی با بیان این موضوع که «در چشمان مردمي كه به اينجا مي‌آيند، برقي شادي و شور موج مي‌زند و با گام‌هاي استوارشان در پي يافتن كتاب‌هاي خوب‌اند» گفت: بسیاری از مشکلات دوره‌های قبلی برگزاری نمایشگاه برطرف شده و امسال در مصلا نسبت به گذشته تغییرات و تسهیلات بیشتری مشاهده می‌شود. در آینده نیز اميدوارم نقايص جزئي اين نمايشگاه برطرف شود، مشکلاتی نظير کمبود دستگاه‌هاي تهويه‌ هوا در اين فضاي زيبا مصلا تا پاسخگوي انبوه جمعيت باشد. 

امامي كه از نويسندگان و مترجمان زبان‌هاي انگليسي، عربي و ايتاليايي است، به فضاي زيبا و معماري شگفت‌انگيز مصلا اشاره كرد و گفت: متاسفانه همگی ما، تنها به روبه‌رويمان نگاه مي‌كنيم و از اين فضا و زيبايي‌هاي آن غافليم. کاش کمی بیشتر به زیبایی‌ها و معنویت این فضای روحانی توجه می‌کردیم. 

نویسنده کتاب «قصه‌هاي كنفاني» درباره اهمیت تفکیک تازه‌های نشر تصریح کرد: اغلب در نمايشگاه افرادي مي‌آيند که علاقه‌مند آشنایی با تازه‌هاي نشرند. چقدر خوب است ناشران تازه‌هاي نشر و كتاب‌هاي تجديد خود را از ساير آثار مشخص کنند و به گونه‌اي جداگانه در معرض ديد بازديدكنندگان قرار دهند. 

وی افزود:‌ پيشنهاد مي‌كنم در سال‌هاي بعد، كاري كه ناشران بیشتر دنیا انجام می‌دهند، در اينجا نيز انجام شود. به‌طور مثال هر ناشري از نويسنده، مترجم، مصحح، تصويرگر يا نقاش آثار خود دعوت كند تا ضمن دیدار از مخاطبان اصلی خود و دریافت بازخورد آنها، مراسم امضای کتاب نیز داشته باشیم. این موضوع می‌تواند موجب شود علاقه‌مندان با انگیزه بیشتری در این فضا در جست‌وجوی آثار مورد نیاز خود باشند.

كتاب‌هاي اين نويسنده تاكنون جايزه نمايشگاه كتاب‌هاي مصور كودكان ژاپن، ديپلم افتخار جشنواره كودك و نوجوان كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و ديپلم افتخار لايپزيك را كسب كرده و در فهرست كتاب‌هاي برگزيده شوراي كتاب كودك نيز قرار گرفته‌اند.

از تأليفات امامي مي‌توان كتاب‌هاي فرزند زمان خويشتن باش، عبادتي چون تفكر نيست، آنها زنده‌اند، آتش باش تا برافروزي، آفتاب‌پرست، آي ابراهيم، ارزش تبليغ، بزرگ‌ترين خانه دنيا، پرنده طلايي و تكه به تكه را نام برد.

كتاب‌هاي حقيقت بلندتر از آسمان، شب و پيرزن، شهر خوب، راز قلعه، قدس روياي ما، قصه قلعه، قصه‌هاي كنفاني، قنديل كوچك، قهرمانان، كليد و من خواب صلح مي‌بينم، از ديگر تأليفات و ترجمه‌هاي امامي محسوب مي‌شوند.

بيست و دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران تا 26 ارديبهشت ماه در مصلي بزرگ امام‌خميني (ره) تهران برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط