شنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۷
اسماعیلی پا به «خلوت انس» کاشانی می‌گذارد

رضا اسماعیلی، شاعر، تا پایان امسال تصحیح، بازنویسی و گردآوری مجموعه مکاتبات و نامه‌نگاری‌های مشفق کاشانی با شاعران هم‌عصرش را در دو جلد کتاب با عنوان «خلوت انس» توسط انتشارات اطلاعات منتشر و روانه بازار کتاب می‌کند.\

اسماعیلی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این کتاب گفت: کتاب در شرح احوال، روزگار و آثار ۱۲۰ تن از شاعرانی که هم‌عصر استاد مشفق کاشانی بوده‌اند و در قالب اخوانیات گردآوری شده است.

وی در توضیح اخوانیات ادامه داد: اخوانیات شامل مکاتبات و نامه‌نگاری‌ها می‌شود. در این مجموعه، مکاتبه‌ها، نامه‌نگاری‌ها و اشعاری که کاشانی در وصف شاعران دیگر سروده (و سایر شاعران هم‌عصر او در وصفش سروده‌اند) گردآوری شده است.

اسماعیلی به اسامی برخی از این شاعران اشاره کرد و افزود: موسوی گرمارودی و مهدی اخوان ثالث از جمله شاعرانی هستند که مشفق کاشانی با آن‌ها مکاتبه داشته است.

وی در توضیح مزیت‌ها و برتری‌های این کتاب اظهار دشت: «خلوت انس» به نوعی تذکره‌نویسی به سبک جدید است که پیش از این کار نشده و در آن شرح احوال و مجموعه آثار شاعرانی است که شاعر با آن‌ها حشر و نشر داشته است.

این شاعر با تاکید بر این که جلد نخست این مجموعه توسط کاشانی ۱۵ سال پیش تهیه و منتشر شده است یادآور شد: به دلیل این‌که استاد فرصت زیادی نداشت، مسوولیت تهیه بقیه مطالب را به من واگذار کرد و البته جلد نخست را نیز بازنویسی و به روز کردم. در حال حاضر هر دو جلد این کتاب در مرحله حروفچینی و صفحه‌بندی است که امیدوارم تا پایان امسال منتشر شود.

وی در ادامه به توضیح چگونگی آشنایی‌اش با مشفق کاشانی پرداخت و گفت: بعد از پیروزی انقلاب از طریق شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد با کاشانی آشنا شدم و خصوصیات بارز شخصیتی او مرا به خود جذب کرد.

اسماعیلی تصریح کرد: سلوک انسانی، فرهیختگی، فهیم و افتاده حال بودن از ویژگی‌هاي کاشانی بود. وی با توجه به این‌که نیم قرن در ادبیات معاصر گام برداشته بود تاریخ زنده ادبیات معاصر محسوب می‌شد که آثار فاخری را نیز در این زمینه ارائه کرده است.

وی با تاکید بر تربیت شاگردان بسیاری توسط کاشانی افزود: بزرگ‌ترین درسی که از این شخص آموختم این بود که در علم، ادب و هنر بزرگ‌ترین ارزش انسانیت و خدمت است.

این شاعر در پایان اشاره کرد: مشفق کاشانی به عنوان فردی که تجربه‌های بسیاری در زندگی کسب کرده است در حد توان و با کمال فروتنی تجربه‌هایش را در اختیار سایرین می‌گذارد.

اسماعيلي در سال ۱۳۳۹ در محله هفت‌چنار تهران به دنيا آمد و در همين شهر نيز رشد و پرورش يافت. در مقطع راهنمايي به‌صورت غيرحرفه‌اي شعر نيمايي مي‌نوشت؛ اما پس از انقلاب به شكلي حرفه‌اي و با انتشار اشعار و نقدهاي متنوع به همكاري با نشريات و روزنامه‌ها پرداخت.

نخستين اثر او يك مثنوي بلند در رابطه با حادثه ۱۹ دي شهر قم بود كه در نشريه «عروة‌الوثقي» چاپ شد. اسماعيلي داراي مدرك ليسانس علوم اجتماعي از دانشگاه علامه طباطبايي است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط