شنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۹
علم استفاده درست از مكمل‌ها را نداريم

جودوكار سرشناس ايران عنوان كرد:‌ امروزه ورزش برابر با علم است و علم در ورزش امروز جهان به معني استفاده درست از مكمل‌هاست كه متاسفانه در كشورمان چنين علمي وجود ندارد./

وحيد سرلك در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت:‌ كتاب‌هاي تغذيه، مناسب‌ترين وسيله براي آگاهي بخشي به ورزشكاران و پيشگيري از افزايش استفاده از فرآورده‌هاي خوني و مواد نيروزاي غير‌مجاز (دوپينگ) اند. 

وي اضافه كرد: كتاب‌هاي تغذيه و ضد دوپينگ در صورتي به ورزشكاران كمك مي‌كنند كه هر رشته ورزشي را از نظر آناتومي بدن ورزشكاران، نحوه تمرين‌ها و انرژي مورد نياز آن رشته ورزشي بررسي كنند. 

دارنده مدال طلاي جودوي جام فجر تصريح كرد: امروزه استفاده درست از مكمل‌ها علمي ‌است كه براي ورزشكاران حرفه‌اي در كشور‌هاي پيشرفته استفاده مي‌شود، زيرا اين علم اجازه استفاده از داروهاي نيروزا را به صورت صحيح به ورزشكار مي‌دهد، به نحوي كه دوپينگ محسوب نشود.

وي اضافه كرد: ورزش كشورمان هنوز سنتي است و با وجود صحبت‌هايي كه درباره موضوع‌هاي مختلف ورزش به صورت تخصصي به ميان مي‌آيند و گاهي در اولويت مصاحبه‌هاي مسوولان ورزشي كشور قرار مي‌گيرند، هيچ‌گاه اجرايي نمي‌شوند و هميشه در حد صحبت باقي مانده‌اند.

دارنده مدال نقره مسابقات بين‌المللي سارايوو خاطرنشان كرد: علم تغذيه، مهم‌ترين عامل در جلوگيري از دوپينگ است، اما در كشورمان به دليل ضعف امكانات نمي‌توان از اين علم به درستي استفاده كرد. به طور مثال در اردو‌هاي تيم‌هاي ملي غذاي مصرفي تمام رشته‌‌هاي ورزشي شبيه به يكديگر است!

سرلك تاكيد كرد: مديريت ورزش كشورمان مناسب است و نهايت سعي خود را انجام مي‌دهد، اما امكانات مناسب به ويژه در مسايل مالي ندارد. با وجود اين، نقش مربيان و خود ورزشكاران براي افزايش اطلاعات و آگاهي درباره رشته ورزشي و علم آن افزايش مي‌يابد. در اين راستا كتاب مناسب‌تـرين منبع براي اهالي ورزش به شمار مي‌رود. 

وي بيان كرد: امروزه كتاب‌هاي موجود در رشته‌هاي مختلف به صورت عمومي تاليف مي‌شوند و براي ورزشكاران حرفه‌اي كاربرد زيادي ندارند، از اين رو بايد نهاد‌هاي مرتبط با ورزش كشور از تاليف كتاب‌هاي تخصصي رشته‌هاي ورزشي و قرار دادن آن‌ها در دسترس ورزشكاران، حمايت بيشتري انجام دهند. 

سرلك عنوان كرد: وجود كتاب‌، مجله‌هاي تخصصي ورزشي، جزوه و ارايه آن‌ها در اردو‌هاي تيم ملي، مي‌توانند براي كادر اجرايي و ورزشكاران موثر واقع شود.

دارنده مدال طلاي المپياد ايرانيان تصريح كرد: براي كاهش استفاده از مواد و داروهاي غيرمجاز بايد تغذيه ورزشي‌ شكل حرفه‌اي به خود بگيرد و اين مهم با بررسي شرايط هر يك از ورزشكاران در اردو‌هاي ملي و طراحي برنامه غذايي براي آن‌ها ميسر خواهد شد.

سرلك در پايان اظهار داشت: در تمام دوران ورزشي خود به دنبال مطالعه و استفاده از علم كارشناسان ورزشي بوده‌ام و به مطالعه در كتابخانه آكادمي ملي المپيك مي‌پردازم، اما حتي اين كتابخانه نيز تعداد كمي كتاب‌ براي رشته ورزشي جودو دارد كه نيمي از آن‌ها نيز به زبان‌ فارسي نيستند و ورزشكاراني كه مثل من به زبان‌هاي خارجي آشنايي ندارند، نمي‌توانند از آن‌ها استفاده كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط