یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۸
همكاري 4 مترجم براي ترجمه يك اثر ورزشي

معاون تحصیلات تکمیلی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شهيد بهشتي از انتشار كتاب «رشد و تكامل حركتي در دوران طفوليت» اثر «جان. پي پايك» با موضوع حركت‌شناسي و تكامل كودكان، قبل از تولد و بعد از آن تا حدود دو سالگي، خبر داد._

دكتر محمدعلي اصلانخواني در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: اين اثر توسط نصور احمدي، الهام عظيم‌زاده، مهدي رافعي‌بروجني و زهرا پورآقايي اردكاني ترجمه شده است و خودم نيز قسمتي از كتاب را ترجمه كرده‌ام و بر مراحل ترجمه آن نظارت داشته‌ام. 

وي درباره ساختار علمي كتاب عنوان كرد: رشد و حركت از يكديگر جدا نمي‌شوند و تغيير در آن‌ها باعث بروز رفتارهاي جديد مي‌شود، پس شناخت روند تغيير در كودكان امري لازم است.

دانشیار رشته مبانی روانی حرکت تصريح كرد: اين كتاب براي استفاده عموم مردم تهيه شده است، ‌با اين تفاوت كه افراد با ميزان شناخت نسبت به موضوع رشد حركتي و اختلالات موجود در آن مي‌توانند از مطالب آن  استفاده كنند.

نويسنده و مترجم كتاب‌هاي ورزشي تاكيد كرد: تربيت بدني و ورزش مهارتي است كه در سنين كودكي شكل مي‌گيرد و آشنايي و داشتن آگاهي نسبت به مراحل ابتدايي و اساسي فرآيند رشد براي كارشناسان تربيت بدني ضروري است. 

مترجم كتاب «رشد و تكامل حركتي در دوران طفوليت» اضافه كرد: رشد در تمام سنين وجود دارد و نسبت به شرايط محيطي سرعت آن متفاوت است، ‌اما مهم‌ترين دوره رشد و پرشتاب‌ترين آن در دو سال اول زندگي اتفاق مي‌افتد. به همين دليل شناخت اين دوره براي تمام والدين نيز موثر خواهد بود.

نصور احمدي، يكي ديگر از مترجمان اين كتاب به شرح محتواي كتاب پرداخت و گفت: اين اثر داراي چهار بخش و 12 فصل است كه بخش اول در برگيرنده بنياد‌هاي رشد حركتي طفل است و سه فصل ابتدايي كتاب را به خود اختصاص مي‌دهد كه حاوي قابليت حركتي اوليه قبل از تولد تا دوران رشد حركتي در طفوليت، رويكرد‌هاي نظري و كنترل حركتي در مغز است. 

بخش دوم كتاب داراي سه فصل كنترل قامت، كنترل حركات دست و جابه‌جايي است. بخش سوم اين اثر حاوي انواع آزمون‌هاي مرتبط با سنجش ميزان رشد در كودكان است كه از جمله آن مي‌توان به سنجش عصبي و رفتاري حركت و سنجش تشخيص حركتي و آزمون غربال‌گري اشاره كرد كه سه فصل هفت تا 9 كتاب را تشكيل مي‌دهند. بخش پاياني كتاب نيز شامل رشد حركتي در اطفال پري‌ترم،‌ كودكان فلج مغزي و سندروم داون است.

احمدي اظهار داشت: در فصل پاياني كتاب (سندروم داون) به شرح اين اختلال و چگونگي رشد حركتي و حسي در مبتلايان به آن‌ مي‌پردازد و پنج نوع از اختلالات آن‌ها را بيان مي‌كند كه از جمله آن مي‌توان به نرمي يا شلي ليگامنت‌ها، كاهش زمان واكنش، مناسب نبودن انقباض ارادي عضلات و تاخير در رشد حركتي مثل راه رقتن، اشاره كرد. 

وي در پايان عنوان كرد:‌ با توجه به ژنتيكي بودن اين اختلال كه به دليل بيش كروموزومي در نوزاد به وجود مي‌آيد، در بسياري از مواقع درمان قطعي براي اين كودكان وجود ندارد، اما روش‌هاي عنوان شده در اين كتاب مي‌تواند راهنماي مناسبي براي نگه‌داري و آموزش اين‌گونه كودكان براي خانواده‌ها قرار گيرد. 

كتاب «رشد و تكامل حركتي در دوران طفوليت» قرار است از سوي انتشارات علم ‌و حركت منتشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط