پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۰
جاي كتاب‌هاي فيزيولوژي ورزش خالي است

استاديار دانشكده تربيت ‌بدني و علوم ورزشي دانشگاه گيلان عنوان كرد: جاي بسياري از كتاب‌هاي پايه‌اي و مناسب در حوزه گرايش فيزيولوژي ورزش، در بازار كتاب‌هاي ورزشي كشورمان خالي است./

دكتر حميد اراضي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار داشت: در حوزه فيزيولوژي ورزشي، با وجود پيشرفت‌هاي مناسبي كه در زمينه ترجمه و انتتشار كتاب‌هاي روز دنيا كسب كرده‌ايم، هنوز تعدادي از رشته‌هاي درسي به ويژه در حوزه تربيت بدني و علوم ورزشي داراي منابع روز دنيا نيستند.

وي افزود: در تعدادي از گرايش‌هاي رشته تربيت بدني و علوم ورزشي منابع مناسبي وجود دارند و روند انتشار آن‌ها در كشور افزايش يافته است اما در گرايش‌هايي مانند فيزيولوژي انساني، كاربردي و بهداشت و ورزش، كتاب‌هاي اصلي و منابع روز در كشورمان وجود ندارد.

به گفته وي، امروزه توسعه چشمگيري در حوزه تاليف كتاب در دنياي پيشرفته ورزش حاصل شده كه نشانگر رشد مناسب تربيت بدني و علوم ورزشي است، اما متاسفانه از اين كتاب‌ها تعداد بسيار كمي در كشورمان ترجمه و منتشر مي‌شوند.

اراضي ضمن اشاره به اين مطلب كه كشور‌هاي پيشرفته در علم ورزش، شش يا هفت دهه از كشورمان جلوتر‌ند، گفت: ما بايد با تلاش چند برابر در راه كسب علم بكوشيم تا بتوانيم در زماني كوتاه، فاصله خودمان را با آن‌ها كاهش دهيم. بخشي از اين امر نيز با انتشار كتاب‌هاي به‌روز كشورهاي پيشرفته در حوزه‌هاي مختلف علوم تربيت بدني و ورزشي ميسر مي‌شود. 

وي تصريح كرد: در اين راستا بايد كار را از كتاب‌هاي اصلي و پايه‌اي آغاز و به سمت كارهاي تخصصي حركت كنيم و به اين وسيله، علم آن‌ها را به‌دست بياوريم و پس از آن، به گرايش‌هاي ورزشي بپردازيم.

اراضي درباره كيفيت كتاب‌هاي ورزشي موجود در كشورمان اظهار داشت: متاسفانه تعدادي از كتاب‌هاي ترجمه شده به فارسي از كيفيت مناسبي برخوردار نيستند و اين تنها به دليل تجاري شدن يا اجباري شدن ارايه كتاب از سوي كارشناسان ورزشي است.

وي درباره چگونگي اجباري بودن ترجمه كتاب‌هاي ورزشي گفت: امروزه تعدادي از دانشجويان مقطع دكتري كه موظف به ارايه كتاب يا مقاله‌هاي تحقيقاتي‌اند، توجه چنداني به ترجمه اثر‌ها و دقت مناسبي در نحوه برگردان آن‌ها ندارند.

وي تاكيد كرد: برخي كارشناسان تربيت بدني و علوم ورزشي با توجه به جوي كه بر تعدادي از انتشارات خصوصي حاكم است، در زماني كوتاه به ترجمه يا گردآوري يك اثر مي‌پردازند و در نهايت نيز اثري فاقد ارزش لازم چاپ را منتشر مي‌كنند.

وي با اشاره به ضرورت تخصصي كردن كتاب‌هاي ورزشي و تقسيم‌بندي آن‌ها در رشته‌ها و گرايش‌هاي مختلف، اظهار كرد: اجراي چنين طرحي بسيار موثر خواهد بود، زيرا دانشگاه‌ها مكان اصلي حضور كارشناسان برجسته وعلمي‌اند و واگذاري چاپ كتاب‌هاي تربيت بدني و علوم ورزشي علمي و تخصصي به دانشگاه‌ها در صورت در نظر گرفتن بودجه مناسب براي انتشار آن‌ها، اقدام مناسبي خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط