دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۹
روايتي از رنج و باورهاي بومی

مجموعه داستان «يك بام و دو هوا» نوشته زهرا بيگي كه به تازگي توسط انتشارات «مرسل» منتشر شد، بيانگر بخشي از باورهاي نكوهش شده سنتي ايراني است كه اغلب از نگاه زنان روايت شده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «يك بام و دو هوا» نام مجموعه داستان جديد زهرا بيگي است كه به تازگي از سوي انتشارات «مرسل» روانه بازار شده. نويسنده در اين مجموعه بر آن بوده تا وضعيت تاريخي زنان جامعه سنتي را در چنبره فرهنگ بومي به نقد بكشد.
 
نويسنده در اين مجموعه داستان با بهره‌گيري از گوشه‌هايي از اختصاصات فرهنگ بومي و سنتي خانواده‌هاي ايراني، داستان‌هايي را از زبان زنان روايت كرده.
 
وي در نگارش اين كتاب بر آن بوده تا به بخشي از باورهاي خانواده سنتي بپردازد و براساس آن به وضعيت تاريخي زنان در جامعه سنتي ايران با برداشتي انتقادي نگريسته است. 

بيگي در اين كتاب اتفاقات و وقايع پيرامون را نيز دستمايه خلق داستان‌هايش قرار داده است. 

داستان «يك بام و دو هوا» نيز با مروري بر روابط غلط خانوادگي كه غالبا بر مبناي چشم و همچشمي و بي‌توجهي به معيارهاي انساندوستانه شكل مي‌گيرد، ‌نوشته شده.

پايان‌بندي داستان‌ها در اين مجموعه شايد يكي از نقاط ضعف اين كتاب باشد؛ پايان‌بندي‌هايي كه از زبان راوي سوم شخص، با لحن شعاري به نتيجه‌گيري پرداخته است.

رمان‌هاي «پنجره‌اي رو به باد» و «اورنج» از ديگر آثار منتشر شده اين نويسنده است.

بخش‌هايي از اين داستان اين‌گونه به نگارش درآمده:

«جواد آقا هيچ‌وقت از اين كارها بلد نبود، نه اينكه زنش را دوست نداشته باشد، خير؛ خيلي هم او را دوست داشت و خاطرش را مي‌خواست،‌ ولي در خانه مطلقا به كار كردن عادت نداشت،‌ از اداره كه مي‌آمد، يك راست وارد اتاق مي‌شد و دراز مي‌كشيد. فخري خانم اول پاهايش را مي‌ماليد و بعد آب ميوه‌اي، ‌تنقلاتي، چايي‌اي، چيزي برايش مي‌آورد تا رفع خستگي كند و معمولا هم اين كار را با رضايت و عشق انجام مي‌داد.» 

«باغ زردآلو»، «يك بام و دو هوا»، «ظاهر و باطن»، «چه مي‌شه كرد»، «مثل همه روزها» و «كار كوفتي» از جمله داستان‌هاي اين مجموعه است. 

«يك بام و دو هوا»، تابستان امسال(88) از سوي انتشارات «مرسل» كاشان منتشر شده. 

اين كتاب 176 صفحه‌اي به شمارگان 1000 نسخه به چاپ رسيده و با قيمت 2200 تومان عرضه مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها