دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
«ناسوخ» بیشتر از معرفی کتاب، یک فیلم اقتباسی است

اصغر عباسی کارگردان فیلم کوتاه «ناسوخ» مطرح کرد: داستان یکی از عناصر مهم که باید داشته باشد تا بتوان از آن اقتباس کرد چند نکته است. اولا باید وفادار به اصل کتاب باشد، ثانیا تکنیک‌ها و اتفاقات سینمای ما در آن بتواند شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ فیلم کوتاه «ناسوخ» به کارگردانی و تهیه کنندگی اصغر عباسی و نویسندگی اصغر عباسی و مصطفی بیرانوند، مراحل تولید را در تهران به پایان رساند و امروز در جشنواره فیلم کوتاه تهران اکران شد.

اصغر عباسی که کارگردانی فیلم کوتاه «رویای نیمه شب» را در ژانر تاریخی و فیلم‌نامه اقتباسی، در کارنامه خود دارد، و با فیلم کوتاه «ستین» برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی کانادا شده است، بار دیگر به سراغ اقتباسی از یک کتاب تاریخی رفته است که محمد رسولی نویسنده این کتاب است و سیر تاریخ چندین هزار ساله ایران را با روایتی مدرن و سیال ذهن به تصویر کشیده است.

اصغر عباسی کارگردان این فیلم در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در مورد ارزش‌ها و تکنیک‌های یک فیلم اقتباسی بیان کرد: یکی از مهمترین دلایل انتخاب یک فیلمنامه غیراورجینال، تجربه گذشته من بود. سابقا برای کتاب «رویای نیمه شب» فیلم کوتاهی تحت همین عنوان ساخته بودم، این کتاب نوشته مظفر سالاری بود و با ساختن آن فیلم، رکورد چاپ کتاب در ایران شکسته شد. برای من خیلی لذت‌بخش بود که به نحوی در معرفی کتاب و بهبود صنعت چاپ و نشر کمک کردم و طبیعتاً وقتی فردی موفقیتی در یک حوزه به دست می‌آورد آن را تکرار خواهد کرد، به قول معروف «هرگز به ترکیب برنده دست نزن!»

وی عنوان کرد: در مورد «رویای نیمه شب» این مقوله وجود داشت که یک فیلم کوتاه معرفی کتاب بود ولی از آنجا که من همیشه دوست دارم با تجربیات خود کار را به تکامل برسانم، فیلم دوم من بیشتر از آنکه یک معرفی کتاب باشد؛ یک فیلم اقتباسی است.

همچنین عباسی ادامه داد: اگر بخواهیم اول درباره کتاب «ناسوخ» صحبت کنیم، این کتاب سیر چندین و چندساله تاریخ ایران را روایت می‌کند. نویسنده این کتاب شاهنامه‌پژوه است و علاقه بسیاری به ادبیات و هنر تاریخی و کهن ایران دارد، به همین علت کتاب ناسوخ را نوشته که به سیر یک شخصیت در تاریخ ایران می‌پردازد. ما در فیلم‌نامه ناسوخ سعی کردیم تا برش‌هایی از این داستان بلند را روایت کنیم، با توجه به علاقمندی‌های شخصی که دارم در روند روایت یک لوپ زمانی تکرارشونده نیز گنجانده‌ام.

او در پایان تصریح کرد: داستان یکی از عناصر مهم که باید داشته باشد تا بتوان از آن اقتباس کرد چند نکته است. اولاً باید وفادار به اصل کتاب باشد، ثانیاً تکنیک‌ها و اتفاقات سینمای ما در آن بتواند شکل بگیرد. به نظر من یک فیلم اقتباسی باید به اصل کتاب وفادار باشد، مواردی داشتیم که هیچ لکه‌ای از کتاب در فیلم وجود نداشته.
 

خبرنگار: نیره شفیعی پور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها