شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷
انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان بنیاد ایران‌شناسی و دانشگاه نانجینگ چین

تفاهم‌نامه همکاری میان بنیاد ایران‌شناسی و دانشگاه نانجینگ چین به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با حضور رئیس دانشگاه نانجینگ چین و هیئت همراه در بنیاد ایران‌شناسی و طی نشستی با رئیس بنیاد، تفاهم‌نامه همکاری میان دو مؤسسه به امضا رسید. در این دیدار دکتر رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی، ضمن خوشامدگویی و ابراز خرسندی از حضور رئیس دانشگاه نانجینگ چین و همراهان‌شان در بنیاد، رابطه میان ایران و چین را ارتباطی با قدمت بسیار طولانی و تاریخی دانستند که همواره با احترام متقابل و بر مبنای دوستی و همکاری و بدون درگیری و تقابل بوده است.

وی این ارتباط محکم و تاریخی را پشتوانه مناسبی برای همکاری و مقابله با سلطه فرهنگی غرب، به ویژه در برابر افزون‌خواهی و سلطه‌طلبی ایالات متحده آمریکا برشمرد و با اشاره به سابقه تاریک این کشور و متحدانش در استعمار و استثمار سرزمین های دیگر، آنها را داعیه‌دار دروغین آزادی و حقوق بشر در زمان حاضر دانست که براساس همین مدعاها، کشورهایی با سابقه تمدنی درخشان مانند ایران و چین را تحت فشار و انتقاد قرار می‌دهند و قصد دارند کشورهای شرقی و دارای سابقه تمدنی کهن را دچار از خود بیگانگی کنند.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی در ادامه، ابراز امیدواری کرد که تعامل مناسبی میان این بنیاد و دانشگاه بزرگ و با سابقه نانجینگ چین براساس جنیه‌های علمی و فرهنگی شکل بگیرد که بر مقابله با تهاجم فرهنگی غرب نیز تمرکز داشته باشد. ایشان همچنین ضمن یاد کردن از تأثیر و تأثر متقابل دو کشور در زمینه‌های مختلف فرهنگی، زبانی و اقتصادی، پیشنهاد کرد که تحقیقات، پژوهش‌ها و فعالیت‌های مشترکی درباره این موارد انجام پذیرد تا دو طرف به درک فرهنگی بالاتری نسبت به یکدیگر دست یابند و آن را پشتوانه‌ای برای مقابله با آسیب‌های فرهنگی قرار دهند.

دکتر تان تنیو رئیس دانشگاه نانجینگ چین نیز ضمن ابراز رضایت و خوشحالی بابت حضور در بنیاد ایران‌شناسی، نسبت به شکل گرفتن همکاری‌های سازنده با بنیاد، ابراز امیدواری کرد. ایشان ضمن تأیید سخنان ریاست بنیاد، دو کشور ایران و چین را دارای فرهنگ و تمدنی کهن و غنی دانست که در جهان دارای تأثیری زیاد و آشکار بوده‌اند. وی همچنین با اشاره به پیوند و نزدیکی دو کشور براساس مسیر جاده ابریشم زمینی و دریایی، آینده را از آنِ کشورهایی با فرهنگ غنی و اقوام متنوع همچون چین و ایران دانست که می‌توانند همکاری های دوستانه خود را برای مقابله با دخالت‌های بیگانگان و استانداردهای دوگانه غربیان، عمیق‌تر کنند و سطح این همکاری‌ها را افزایش دهند تا بتوانند در مسائل مهم و مختلفی که جامعه بشری با آنها روبروست، مانند جنگ و مسائل زیست‌محیطی، مؤثرتر عمل کنند. وی همچنین با مناسب دانستن فرصت همکاری میان دانشگاه نانجینگ و بنیاد ایران‌شناسی، به زمینه‌ها و بسترهای مختلفی مانند آموزش، فرهنگ و هنر، برای پی‌ریزی و گسترش همکاری دوجانبه، اشاره کرد.

همچنین در این جلسه، آقای دکتر نظام‌زاده معاون اطلاع‌رسانی و همکاری‌های علمی بین‌المللی بنیاد ایران‌شناسی، ضمن خوشامدگویی به میهمانان و معرفی حاضران در جلسه از طرف بنیاد، طی سخنانی، به معرفی این بنیاد و اهداف و فعالیت‌های آن پرداخت و به زمینه های مستعد برای همکاری طرفین اشاره کرد.

دکتر یاسینی معاون پژوهشی بنیاد و دکتر افکاری مدیر گروه نسخه‌شناسی واحد تحصیلات تکمیلی بنیاد نیز، ضمن خوشامدگویی به حاضران، ابراز امیدواری کردند که زمینه‌های همکاری میان دو طرف هر چه سریع‌تر فراهم و آماده شود و فعالیت‌های مؤثر و مفیدی در این بستر همکاری انجام پذیرد.

در پایان این جلسه، تفاهم‌نامه همکاری متقابل، به امضای رئیس بنیاد ایران‌شناسی و رئیس دانشگاه نانجینگ چین رسید و هدایایی به رسم یادبود، میان رؤسای دو مؤسسه مبادله شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها