دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۷
جشنواره بین‌المللی قصه گویی اردبیل به کار خود پایان داد

اردبیل- با پایان یافتن رقابت قصه‌گویان در مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی استان اردبیل، نفرات برتر این دوره معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل، عصر امروز قصه و قصه‌گویی را عامل موثر در ایجاد و ارتقای سطح نشاط اجتماعی توصیف و اظهار کرد: توجه به رویدادها و جریانات محیط زندگی می تواند موضوع نگارش و نقل قصه در کودکان و نوجوانان باشد تا ضمن درک رفتارهای اجتماعی، هنجارهای زندگی در جامعه را در شخصیت خود پرورش دهد.

رضوان باقلاچی تصریح کرد: قرار است قصه‌های شیرین و بانشاطی که بتواند لحظه‌های شادی را برای بچه ها رقم بزند با همکاری کانون استان، گردآوری و به صورت کتاب چاپ شود.

راه یابی ۲۷ قصه به مرحله استانی

مدیرکل کانون پرروش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل نیز در این مراسم گفت: با انتشار فراخوان و آغاز فرایند جشنواره قصه‌گویی، ۱۴۷ اثر از علاقه‌مندان این هنر دریافت شد که پس از پایش اولیه قصه‌ها توسط کارشناسان این حوزه، ۲۷ نفر به مرحله استانی راه یافتند.

ملیحه ملک‌زاده فرد با بیان اینکه تبیین و درک حقایق هستی از آثار روایت قصه‌ها است، عنوان کرد: بهترین زبان برای فرهنگ‌سازی و الگوسازی، زبان هنر است و مصداق بارز این سخن، کتاب هدایتگر قرآن کریم است که خداوند متعال نیز به شیوه قصه و حکایت، الگوها و شیوه‌های زندگی را برای سعادت بشر بیان فرموده است.

وی، عبرت‌آموزی را از کارکردهای قصه برشمرد و افزود: تبیین و درک حقایق هستی از آثار روایت قصه‌ها است، چراکه انسان با تفکر در این روایت‌ها، در تشخیص حق و باطل دچار تزلزل نخواهد شد.

ملک‌زاده فرد، یکی از ویژگی‌های جشنواره امسال را اضافه شدن بخش غزه، امنیت و سلامت و جایزه ویژه سردار سلیمانی عنوان کرد و گفت: پرداختن به محور مقاومت و ایثار و شهادت در جشنواره امسال پررونق بود و رزمندگان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس حضوری ویژه در این جشنواره داشتند.

وی یادآور شد: برای الگودهی به نسل آینده، خاطرات رزمندگان را به شکل قصه روایت کنیم و برای الگوسازی و آگاهی بخشی برای نسل فردای کشور، خاطرات رزمندگان را با تبدیل به قصه در مراکز کانون برای اعضای کودک و نوجوان نقل کنیم.

ملک‌زاده فرد ادامه داد: کانون، پرچم‌دار قصه‌گویی در کشور است و برای مردمی سازی این هنر تصمیم داریم فارغ از نگاه جشنواره‌ای، این هنر را به صورت مداوم در مراکز اجرا کرده و کارگاه های آموزشی آن را برای علاقمندان دایر کنیم.

قصه‌گویی هنری ارزشمند است

سردار غلام عسگر کریمیان، رزمنده، آزاده و فرمانده سابق سپاه عاشورا نیز در این مراسم اظهار کرد: قصه‌گویی هنری ارزشمند است که کودکان را با آموزه‌های تربیتی آشنا می کند.

وی با بیان اینکه کودکان معصوم‌ترین و پاک ترین مخلوقات الهی هستند، عنوان کرد: نسل نوپای جامعه سرمایه هر کشوری هستند که آینده و پیشرفت آن در دستان این نسل قرار دارد و به همین دلیل بهترین سرمایه‌گذاری هم در این عرصه است.

سردار کریمیان با بیان اینکه دوران طلایی دفاع مقدس در تاریخ مقاومت و پایداری ملت ایران درس های بسیاری به همراه دارد، تصریح کرد: روش های مختلفی برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس وجود دارد که برای آشنایی آینده‌سازان کشور با این تاریخ فراموش نشدنی، قصه‌گویی یکی از همین روش ها است.

انتقال فرهنگ ارزشمند پایداری از طریق هنر کاری سخت اما ماندگار است

وی با بیان تجربه خود در نقل خاطره از دوران اسارت برای فرزندانش، عنوان کرد: وقتی تصمیم گرفتم داستان زندگی خود را در ایام دفاع مقدس و اسارت برای فرزندانم قصه‌گویی کنم، اکنون آنها قصه‌های آن دوران را با ذکر جزئیات به خاطر سپرده و نقل می‌کنند.

یادگار دوران دفاع مقدس عنوان کرد: در انتقال فرهنگ دفاع مقدس، سوژه های زیادی برای قصه‌گویی داریم. وی با بیان اینکه انتقال فرهنگ ارزشمند پایداری، مقاومت و ایثار از طریق هنر را کاری سخت اما ماندگار است، افزود: سوژه های بسیاری در بحث دفاع مقدس، مدافعان امنیت، حرم و سلامت داریم که می‌تواند موضوع قصه‌های ما باشد.

معرفی برترین‌های جشنواره قصه گویی

در پایان این مراسم با نظر هیئت داوران مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در استان اردبیل در بخش مادربزرگ‌ها و پدربزرگ ها، با تقدیر از احمد پروستان، ظریفه رحیمی با قصه‌ی قاری ننه را به عنوان برگزیده معرفی شد.

همچنین هیئت داوران در بخش دختران و پسران، محنا مصدق، با قصه‌ی آلما، سارا خدایی، باقصه‌ی گل حسرتی و زهرا ناصری، با قصه‌ی نارگیله را حائز رتبه اول تا سوم دانستند و در این بخش از الینا جاهد، با قصه‌ی نقشه سنجابک و ستایش فرجی، با قصه‌ی آن، مان، تقدیر به عمل آمد.

در بخش مدرن کلاسیک و در گروه سنی دختران و پسران، محنا مصدق، با قصه‌ی آلما، سارا خدایی، باقصه‌ی گل حسرتی و زهرا ناصری، باقصه‌ی نارگیله رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.

در بخش مدرن کلاسیک و از الینا جاهد، با قصه‌ی نقشه سنجابک و ستایش فرجی، با قصه‌ی آن، مان، تقدیر کردند.

در بخش زنان و مردان قصه های مدرن و کلاسیک نیز لیلا فرید، با قصه‌ی کیم گوژلودی (کی پر زوره) رتبه نخست را کسب کرد و لیلا نظمی، با قصه‌ی خروس و کشاورز و افسانه‌سادات مزین، با قصه‌ی چوم چوم در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

همچنین در این بخش یحیی یوسفی اصل، برای قصه‌ی سنجاب کوچولو و اسلام حسن‌زاده، با قصه‌ی پاداش دعای مادر مورد تقدیر قرار گرفتند و نیز خداوردی خسروی، با قصه‌ی بهرام گور در بخش زنان و مردان قصه های آیینی و سنتی و آیناز فتحی الماس نیز باقصه‌ی نگاه در بخش سردار سلیمانی برگزیده این مرحله از جشنواره معرفی شدند.

دربخش قصه‌های نیروی انتظامی هم سعیده نیک صفت، باقصه‌ی پییج ننه‌بزی به عنوان برگزیده معرفی شد و اکرم مداح، با قصه‌ی بهترین هدیه و احسان رضاییان با قصه‌ی فرار از ترافیک به عنوان تقدیر شدند.

و در نهایت در بخش قصه‌های کودکان مظلوم غزه نیز رقیه دشتی، با قصه‌ی ریحانه و گلین بالا برگزیده جشنواره شد.

اجرای قصه نمایش «نخودی خانم»، دکلمه خوانی با عنوان «بچه‌های غزه»، پخش کلیپ شوخی با تصاویر، قصه‌گویی عضو نوجوان کانون و اجرای موسیقی «عاشیق» از بخش‌های اجراشده در این مراسم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها