سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
زندگینامه آیت الله مرعشی نجفی کتاب شد

آئین رونمایی از کتاب «شهاب فضیلت؛ سیری در زمانه و زمینه آیت الله العظمی مرعشی نجفی» در محل مرکز جامع کتب رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آئین رونمایی از کتاب «شهاب فضیلت؛ سیری در زمانه و زمینه آیت الله العظمی مرعشی نجفی» با حضور نویسنده کتاب سید محمد مصطفی مرتضایی‌نژاد در محل مرکز جامع کتب رسانه برگزار شد.

آیت الله مرعشی بزرگ‌ترین کتابخانه ایران را تاسیس کرد

سید محمد میری مدیر انتشارات خبرگزاری فارس در این آئین اظهار کرد: کتاب «سیری در زمانه و زمینه آیت الله العظمی مرعشی نجفی» یکی از کتاب‌های گران‌قدر چاپ شده و حاضر است و می‌تواند فتح بابی برای نوشتن کتاب‌های بیشتر خصوص مراجعه تقلید باشد که مردم با این افراد بزرگ بیشتر آشنا شوند.

وی با اشاره به خط فکری آیت الله مرعشی نجفی تصریح کرد: یکی از صفات بارز آیت الله مرعشی خط فکر انقلابی او بود، او خط فکری شیعه داشت و همواره در خط امام بود. بر خلاف موضوعاتی که در حال حاضر برخی جریان‌ها مطرح می‌کنند او همواره در کنار امام بود.

مدیر انتشارات خبرگزاری فارس در خصوص کتابخانه آیت الله مرعشی گفت: او موسس بزرگترین کتابخانه ایران و جهان شیعه بود، کتابخانه‌ای که در حال حاضر مدیریت آن را فرزند ایشان به عهده دارد و خود آیت الله مرعشی نیز در حیاط همان کتابخانه مدفون شده است و بسیاری از طلاب قم از خدمات این کتابخانه استفاده کرده‌اند.

میری تاکید کرد: بسیار خوشحالیم که اولین برنامه رونمایی مرکز جامع کتب رسانه در خصوص آیت الله مرعشی نجفی است. در حال حاضر بیشتر از هر زمانی باید به کتاب‌های این‌چنینی پرداخته شود و در این راستا سلسله جلساتی مدنظر است.

علاقه آیت الله مرعشی به کتاب بی‌نظیر بود

در ادامه این مراسم، مرتضایی نژاد، نویسنده کتاب «سیری در زمانه و زمینه آیت الله العظمی مرعشی نجفی»، اظهار کرد: آیت الله مرعشی شخصیت بسیار بزرگ و محترمی بود. عالمی بود که در همه علوم وارد بود، او در تقسیر، رجال، حدیث، تاریخ و غیره صاحب نظر بوده و شخصیت جامع‌الاطرافی داشته است.

وی در خصوص منابع کتاب افزود: یک سری آثار در خصوص ایشان انجام منتشر شده بود. همچنین برخی از شاگردان او که در قید حیات هستند، گزارشاتی دادند که در کتاب آوردیم. ایشان یکی از علمایی بود که ارتباط خوبی با مردم داشت و ارتباطش با مردم زبانزد خاص و عام بود. او می‌گفت خانه‌ای نیست که در آن نرفته باشم. هنوز کسبه او را می‌شناسند و به او ارادت دارند و مردمی بودن او بسیار پررنگ است.

نویسنده کتاب «سیری در زمانه و زمینه آیت الله العظمی مرعشی نجفی» ادامه داد: در اوایل انقلاب به دستور امام خمینی می‌خواستند برای ایشان پاسدار محافظ بگذارند که ایشان گفته بود من دو پاسدار روی شانه‌هایم دارم و نمی‌خواهم از مردم دور شوم. ایشان داخل حسینیه استراحت می‌کرده و بیتی نداشته و برای فرزندان نیز چیزی به ارث نگذاشته است. ایشان تنها مرجعی بود که بیت نداشت.

مرتضایی نژاد اضافه کرد: کتابخانه موجود آیت الله مرعشی به دستور بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران انجام شد. کدام مرجع اینقدر به فکر کتاب بوده که زندگی خود را صرف کتاب کند؟ در بسیاری از کتاب‌ها از قول ایشان نقل شده که ۲۰ ساعت از گرسنگی و تشنگی بدنم سست شده است اما کتاب را نوشتم.

ایشان قبل از اینکه کتابخانه احداث شود بیش از ۴ هزار کتاب خطی هدیه داده اند که از این میان حدود ۷۸۰ نسخه کتاب خطی به دانشکده الهیات دانشگاه تهران هدیه داده شده است. آیت الله مرعشی با اساتید دانشگاه خیلی ارتباط داشت.

ارادت ویژه آیت الله مرعشی به حضرت معصومه (س)

مرتضایی نژاد با تاکید بر اینکه آیت الله مرعشی ارادت ویژه‌ای به امامان و معصومین داشت، تصریح کرد: ایشان قبل از نماز صبح به حرم می‌آمد تا در باز شود و داخل رود. زمانی که به ایشان پیشنهاد دادند که صبح‌ها برای ایشان در باز شود ایشان گفته بود که می‌خواهد با مردم داخل حرم برود. آیت‌الله مرعشی ۵۰ سال همه نمازها را به صورت جمعی در صحن اصلی حرم حضرت معصومه خواند. ارادت خاصی به حضرت معصومه داشت به نحوی که ایشان را کبوتر حرم نامیده بودند.

ارتباط و همراهی با امام خمینی (ره)

نویسنده کتاب «سیری در زمانه و زمینه آیت الله العظمی مرعشی نجفی» خاطر نشان کرد: آیت‌الله مرعشی نجفی همراهی ویژه‌ای با حضرت امام داشت. الان مطرح می‌شود که ایشان خیلی انقلابی نبوده اما ایشان از اول یار امام بود و قدم به قدم با امام همراه بود. تلگراف‌هایی بین ایشان و امام وجود دارد و حتی ایشان ملاقات‌های خصوصی هم با حضرت امام داشت.

مرتضایی‌نژاد اظهار کرد: ایشان برای عمل چشم به اسپانیا رفت. وزیر کتاب آن زمان اسپانیا یک انجیل که روی پوست آهو نوشته شده بود را به او هدیه داده بود و گفته بود که این انجیلی است که تحریف نشده است. همه جای دنیا می‌دانستند آیت‌الله مرعشی چه علاقه‌ای به کتاب داشت.

مرتضایی نژاد تاکید کرد: صورتش را در روزهای عاشورا گل می‌زد و عشق و علاقه خاصی به حضرت سید الهشدا (ع) داشت. توسل و ارتباط ویژه‌ای با اهل بیت داشت و در سینه‌زنی‌ها و مراسم‌ها شرکت کرد.

وی افزود: سه سال در خصوص کتاب کار و تحقیقات گسترده‌ای انجام دادیم. این کار اول من بود و به همین دلیل زمان تدوین طولانی شد.

مرتضایی در پایان پیشنهاد کرد که نسبت به شخصیت‌پژوهی علما کار بیشتری شود.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیما US ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۴
    سپاسگزارم از این کتاب ارزشمند وسپاس از نویسنده این کتاب الهی شکر هنوز کسانی هستند که راه درست را از راه اشتباه تشخیص بدهند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط