جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
ارسال بیش از ۸۰۰ اثر به دبیرخانه/ برترین ویترین کتابفروشی معرفی می‌شود

دبیر بیست و یکمین دوره جشنواره کتاب و رسانه با اشاره به جایزه ویژه ویترین کتابفروشی‌ها، گفت: یکی از مهمترین ابزارهای رسانه‌ای کتابفروشان، ویترین‌ آن‌ها است، به این معنی که ویترین کتابفروشی‌ها به‌مثابه رسانه برای انتقال پیام به شمار می‌آیند.

سیاوش صلواتیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به محورهای بیست و یکمین دوره جشنواره کتاب و رسانه بیان کرد: در کنار مطبوعات و خبرگزاری‌ها، رسانه دیداری و شنیداری و رسانه اجتماعی، هر سال یکسری جوایز ویژه در نظر گرفته می‌شود که با هدف برجسته کردن و ضریب دادن به موضوعاتی است که از نظر شورای سیاستگذاری در حوزه فعالیت‌های رسانه‌ای کتاب مهم هستند و اولویت دارند.

وی افزود: جشنواره بیست و یکم نیز سه جایزه ویژه دارد. جایزه نخست به فردی که کنش رسانه‌ای موثری در حوزه کتاب داشته اعطا می‌شود؛ جایزه ویژه بعدی برای برترین ویترین کتابفروشی و جایزه سوم نیز جایزه ویژه شخصیت فعال رسانه‌ای کتاب است.

صلواتیان با اشاره به جایزه ویژه برترین ویترین کتابفروشی‌ها، توضیح داد: این جایزه نخستین‌بار است که به جشنواره اضافه شده است؛ کتابفروشی‌ها به‌عنوان مراکز فرهنگی فقط محلی برای عرضه و فروش کتاب نیستند؛ بلکه محلی برای انتقال و ارائه پیام هم هستند، ویترینی که تلاش برای انتقال معنا اتفاق می‌افتد نه فقط محلی که برای عرضه و فروش کتاب باشد.

وی افزود: یکی از مهمترین ابزارهای رسانه‌ای کتابفروشان، ویترین‌های آن‌ها است، به این معنی که ویترین کتابفروشی‌ها به‌مثابه رسانه برای انتقال پیام به شمار می‌آیند. اگر به کتابفروشی‌های میدان انقلاب برویم شاهدیم که بسیاری از کتابفروشی‌ها چینش ویترین‌های خود را برای حمایت از موضوع غزه تغییر دادند.

صلواتیان با بیان اینکه این جایزه قرار است به نقش جدیدی از ویترین کتابفروشی‌ها ضریب بدهد، گفت: در اینجا منظور، فقط ویترین فیزیکی کتابفروشی‌ها نیست، کتابفروشی‌های مجازی نیز می‌توانند حضور داشته باشند که به معنای بررسی ویترین مجازی و صفحه‌ای است که کتابفروشی‌های آنلاین نیز در آن کتاب‌هایشان را عرضه می‌کنند و از این طریق به‌عنوان مسیری برای انتقال پیام استفاده کنند.

دبیر بیست و یکمین دوره جشنواره کتاب و رسانه گفت: کتابفروشی‌ها در این بخش باید عکس و فیلم از ویترین‌هایشان را از طریق سامانه resane.ketab.ir برای جشنواره ارسال کنند تا در فرایند ارزیابی و داوری برای این جایزه ویژه مشارکت داده شوند.

وی درباره دیگر جایزه ویژه ناشر فعال در استفاده از رسانه نیز توضیح داد: در این بخش جایزه به رسانه‌ها تعلق نمی‌گیرد، بلکه به رسانه‌هایی تعلق می‌گیرد که از بسترهای رسانه‌ای خودشان شامل رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌هایشان توانستند بیشترین فعالیت، استفاده و بهره‌مندی را داشته باشند.

صلواتیان در ادامه درباره جایزه ویژه شخصیت فعال رسانه‌ای کتاب گفت: در این بخش با نگاه انسان – رسانه‌ها و نقشی که افراد کنش‌گر در رسانه‌های اجتماعی برای معرفی کتاب دارند مثل بلاگرهای کتاب، توجه به افراد است نه آثار. افرادی که توانستند در فضای رسانه‌های اجتماعی کمک بیشتری به دیده شدن کتاب و ترویج کتابخوانی داشتند و یک «انسان رسانه» موثر بودند.

وی ادامه داد: در این سه جایزه ویژه به جای برگزیده شدن آثار، در یک جا به سراغ کتابفروشی‌های برتر، ناشران برتر و افراد رسانه‌ای برتر می‌رویم.

صلواتیان با اشاره به ارسال بیش از ۸۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره، گفت: حجم مشارکت امسال با وجود اینکه فراخوان سال گذشته متعلق به آثار دو سال بود، اما به میزان سال گذشته بوده و در بازه تمدید می‌تواند از این مرز نیز عبور کند.

وی درباره هیئت داوران بیان کرد: نامزدهای داوری برای حضور در هیئت داوران اکنون در شورای سیاستگذاری در حال بررسی هستند و پس از اتمام مرحله فراخوان، پالایش اولیه آثار شروع می‌شود و پس از آن داوری‌ها آغاز خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها