پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
بازنمایی مردم گیلان دیروز

کتاب «عکس‌های رحیم سمیع از انقلاب اسلامی در گیلان» تلاش محمد پرحلم گردآوری شده است. قصد این کتاب بازگویی گذشته‌ و شکل دیروز مردم گیلان در قالب عکس‌هاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «عکس‌های رحیم سمیع از انقلاب اسلامی در گیلان» به تلاش محمد پرحلم گردآوری و به سفارش حوزه هنری گیلان در نشر رشت، نکو آفرین در سال ۱۴۰۲ منتشر شده است.

کتاب عکس‌های رحیم سمیع از انقلاب اسلامی گیلان به تاریخ مذهبی انقلاب اسلامی در گیلان اشاره دارد که در بخشی از کتاب آمده «منابع مکتوب و مصور در زمینهٔ رخدادهای انقلاب اسلامی در گیلان بسیار اندک است و شاید حتی منابع مکتوب در زمینهٔ انقلاب مشروطه در گیلان بسیار بیشتر از آثار مربوط به انقلاب اسلامی باشد»

کتاب حاضر در ۱۱۹ صفحه رنگی مصور همراه با متن توسط محمد پرحلم مورد پژوهش قرار گرفته است. محمد پر حلم به‌عنوان پژوهشگر این کتاب گفت‌وگویی ویژه با رحیم سمیع داشته که به‌جای مقدمه گفت‌وگوی شنیدنی وی در سرآغاز کتاب لحاظ شده است.

همچنین این کتاب بیشتر از آن‌که یک کتاب تاریخی و مذهبی مصور باشد، کتابی است که به مخاطب کمک می‌کند با روایت‌های مذهبی و تاریخی استان گیلان در قالب تصویر و متن آشنا شود، همین تصاویر گویای بخشی از فرهنگِ مردم این استان در رویدادهای سیاسی، اجتماعی، مذهبی و تاریخی است. این کتاب به زنده‌بودن مردم در روزهای بحرانی در تاریخ ایران اشاره دارد و حکایت از پایبند بودن به اعتقادات این مردم نسبت به رویدادهای سیاسی و مذهبی دارد.

رویداد انقلاب اسلامی به‌عنوان دگرگونی بزرگ سیاسی و اجتماعی محسوب می‌شود و این رویداد در کتاب عکس‌های رحیم سمیع از انقلاب اسلامی گیلان با حضور زنده مردمِ استان گیلان قابل‌فهم است و روایت‌های مختلفی می‌توان از آن داشت. رحیم سمیع به‌عنوان عکاس و محمد پرحلم پژوهشگر این کتاب تلاش بر این دارند تاریخ ملت ایران را در جریانات مختلف سیاسی، اجتماعی و مذهبی را در استان گیلان زنده نگه دارند. کتاب عکس‌های رحیم سمیع از انقلاب اسلامی در گیلان در ۶ فصل به نگارش درآمده است. این فصل‌ها به شرح زیر است:

۱) فصل پرپر شدن گل

۲) محرم با طعم تظاهرات

۳) فومن در آتش

۴) پیروزی انقلاب اسلامی

۵) شهیدی برای ماسوله

کتاب بیشتر از آن‌که حاوی متن باشد دارای تصاویری است که خواننده می‌تواند خیلی از حرف‌ها و خاطرات را به یاد بیاورد به‌خصوص اگر مخاطب کتاب در آن دوره زندگی کرده باشد.

در بخشی از کتاب از زبان پژوهشگر می‌خوانیم که «عکس‌ها از گذشته‌ای می‌گویند که دیگر نیستند و ما شکلی از دیروز خود را در آن می‌بینیم. عکس‌های انقلاب از زمانی برایم مهم شد که در حیطهٔ تاریخ شفاهی دریافتم که چگونه عکس به مخاطب کمک می‌کند تا رویدادهای مهم را بهتر درک کند.»

کتاب عکس‌های رحیم سمیع از انقلاب اسلامی در گیلان علاوه‌برآن که روایتی از رویدادهای مهم تاریخ مذهبی استان گیلان است به رویدادهایی اشاره دارد که به دلیل عام بودن موضوع آن کمتر کسی با این‌چنین نگاه خاص به آن توجه کرده است و از خاطرات اولین شهدای انقلاب اسلامی در شهر صومعه‌سرای گیلان شروع می‌کند تا به محرم سال ۱۳۵۷ و اتفاقات سیاسی و تنش‌های آن دوره و در نهایت با پیروزی انقلاب اسلامی و آوردن شهیدی در ماسوله به پایان می‌رسد.

کتاب حاضر مناسب برای علاقه‌مندان به تاریخ مذهبی انقلاب اسلامی و عکاسان حوزه انقلاب اسلامی نیز می‌باشد، این کتاب با ۳۰۰ نسخه توسط محمد پرحلم مورد پژوهش قرار گرفته و از انتشارات رشت، نکو آفرین در سال ۱۴۰۲ منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها