چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۰
ادراك و تفسير واقعيت‌ها با استفاده از «تكنولوژي رسانه‌اي»

چگونگي كاربرد رسانه‌ها در شكل‌گيري و ادراك و تفسير افراد جامعه از واقعيت‌ها در كتاب «تكنولوژي رسانه‌اي از منظر انتقادي» به قلم «يوست ون لون» و ترجمه احد عليقليان منتشر شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين اثر «يوست ون لون» نشان مي‌دهد چگونه در جوامع، اشكال گوناگون رسانه كمك كرده‌اند تا ادراك، توقع و تفسير ما از واقعيت شكل بگيرد.

در كتاب حاضر مثال‌هايي عملي از رسانه‌هاي قديم و جديد وجود دارند كه به خواننده كمك مي‌كنند از ميان مفاهيم پيچيده به جايگاه رسانه‌ها بيانديشد. اين موضوع كمك مي‌كند بسته نرم‌افزاري جديدي براي فهم چيستي رسانه‌ها فراهم شود و نيز مبنايي براي درك كاربرد واقعي آنها شكل بگيرد.

مفهوم رسانه در پژوهش‌هاي رسانه‌اي از جمله در اين كتاب، آن‌چنان معناي گسترده‌اي گرفته است كه حتي در آن، زبان گفتاري به منزله يك رسانه تلقي مي‌شود، تا آنجا كه گفته مي‌شود نه تنها امر اجتماعي بلكه شيوه هستي ما بدون رسانه امكان‌پذير نيست.

به عقيده نويسنده، بيشتر طرفداران پژوهش‌هاي رسانه‌اي بر ضرورت پل زدن ميان رويكردهاي تاثيرگرا، محتواگرا و متن‌گرا تاكيد مي‌كنند. تحليل رسانه‌ها به طور كلي برپايه اين فرض استوار است كه گويي رسانه‌ها تنها ظرف‌هايي توخالي‌اند كه محتوا را در خود نگاه مي‌دارند. نخستين فرض اين كتاب اين است كه بايد رسانه‌ها را بر حسب شكل‌هاي متفاوتشان تحليل كنيم.

مطالب اين كتاب در پنج فصل با عنوان‌هاي «مباحث مقدماتي»، «تاريخ انتقادي تكنولوژي رسانه‌ها»،‌ «مسيرهاي جايگزين؛ تكنولوژي به مثابه فرهنگ»، «رسانه‌هاي نوين و تن‌يافتگي(تن زدودگي) شبكه‌اي» و «نتيجه؛‌نظريه‌پردازي درباره تكنولوژي رسانه‌اي» خلاصه شده‌اند.

كتاب «تكنولوژي رسانه‌اي از منظر انتقادي» از سوي انتشارات همشهري در شمارگان 1100 نسخه، 180 صفحه و بهاي 45000 ريال روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط