شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
«درآمدی بر نظریه صداوسیمای اسلامی»

«درآمدی بر نظریه صداوسیمای اسلامی» به قلم محسن گودرزی، استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان وارد بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «درآمدی بر نظریه صداوسیمای اسلامی» از سوی مرکز تحقیقات صداوسیما منتشر شد. این کتاب محصول پژوهشی یک‌ساله در حوزه ادبیات نظری پیرامون رسانه اسلامی و مفصل‌بندی مفاهیم مرتبط با اسلامی بودن صدا و سیماست. مقوله‌ها، انگاره‌ها، اصول و عناصر نظریة صداوسیمای اسلامی در این کتاب عرضه شده است.

تحقیق دربارة این نظریه، امکان فهم دقیق‌تر صداوسیما و نیز شناخت جزئی‌تر نقش آن در سپهر رسانه‌ای کشور را ممکن می‌سازد. فهم صداوسیما از زوایای مختلفِ ساختاری و محتوایی و نیز درک ارتباطات آن با دیگر نهادها و ساختارها می‌تواند به کارآمدی بیشتر این رسانه و در نتیجه افزایش نفوذ آن در میان مخاطبان و تأثیرگذاری بیشتر بر ایشان منجر شود. به بیان دقیق‌تر، اثرگذاری صداوسیما در گرو چارچوب‌بندی اجزا و عناصر اسلامی بودن آن و فرایندهایی است که برای اسلامی شدن بایستی طی شود. این کتاب قرار است چنین مسیری را هموار سازد و نظریه‌ای را ارائه دهد که متعلق به شرایط امروز است؛ طبیعتاً چنین نظریه‌ای می‌تواند در آینده تغییر کند و صورت‌بندی جدید به خود بگیرد.

این اثر برای رسیدن به نظریة صداوسیمای اسلامی سراغ ادبیات تحقیقِ میدان وسیع رسانة دینی رفته و در ادامه مصاحبه‌هایی را با استادان و صاحب‌نظران حوزة رسانه که عادتاً تجربة زیسته مسلمانی دارند، ترتیب داده است. این کتاب از روش‌شناسی گرانددتئوری و رهیافت ظاهرشونده برای رسیدن به نظریة صداوسیمای اسلامی بهره برده است. چنین روش‌شناسی و رویکردی احتمالاً مفیدترین مواجهه روش‌شناختی برای فهم پدیدة صداوسیمای اسلامی است. این مواجهه، دست پژوهشگر را برای تحقیق در لایه‌های مختلف معرفت‌شناختی و هستی‌شناختی پدیده باز می‌گذارد و امکان رسیدن به کفایت مفاهیم، اجزا و عناصر پیرامون نظریة صداوسیمای اسلامی را فراهم می‌سازد.

اسلامی بودن یک رسانه به معنای شکوفایی محتوایی، تعالی سازمانی و تحقق حداکثر بهره‌روی، کارآمدی و اثربخشی است. صداوسیمای اسلامی از حصار بینش‌های فناورانه، تکنیکی، تقلیل‌گرایانه، غیرفطری و ضداجتماعی عبور می‌کند و در جایگاه یک نهاد رسانه‌ای، عامل قدرت‌بخشی به خانواده، دین و سیاست می‌شود. چنین رسانه‌ای بالطبع نقشی حیاتی در تنظیم‌گری فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خواهد داشت و تعالی فردی و اجتماعی آحاد مردم جامعه را تسهیل خواهد کرد.

امید آن می‌رود که این پژوهش مسیر نقد و نظر پیرامون صداوسیمای اسلامی را هموار سازد و پژوهشگران و صاحب‌نظران را به بحث و تحقیق دربارة این موضوع بیش از پیش ترغیب کند.

«درآمدی بر نظریه صداوسیمای اسلامی» از سوی مرکز تحقیقات صداوسیما به قلم محسن گودرزی، استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان، به زینت طبع آراسته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط