یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵
واستو؛ معماری مدرن و رشد معنوی انسان با معماری

کتاب «پیوند واستو با دوران مدرن» نوشتهٔ ب. نیرانجان بابو و ترجمهٔ کورش انصاری به همت انتشارات سورا در نوبت اول ۱۴۰۲ با ۵۰۰ نسخه و ۲۹۰ صفحه به قیمت ۳۶۰ هزار تومان منتشر شده است.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتاب «پیوند واستو با دوران مدرن» با موضوع معماری هندو برای علاقه‌مندان به تاریخچهٔ معماری هند و همچنین علاقه‌مندان به دانش معماری هند گردآوری شده است. این کتاب با شانزده فصل بر روی این موضوع و عناوین مربوط به این حوزه متمرکز شده است.

عناوین این کتاب عبارتند از:

فصل اول؛ معرفی، فصل دوم؛ ارتباط واستو با جیوتیش، فصل سوم؛ معماری معبد، فصل چهارم؛ روش یافتن جهت‌های اصلی جغرافیای، فصل پنجم؛ ماندالاها، فصل ششم؛ خانه‌های شالا، فصل هفتم؛ اندازهٔ درها و خانه‌ها، فصل هشتم؛ فضای داخلی خانه، فصل نهم؛ مادران باردار، فصل دهم؛ خوشبختی خانوادگی، فصل یازدهم؛ سلامتی، فصل دوازدهم؛ مجتمع بیمارستانی، فصل سیزدهم؛ صنایع، فصل چهاردهم؛ محوطه‌سازی، فصل پانزدهم؛ برنامه‌ریزی و طراحی شهری و فصل شانزدهم به برخی از پلان‌ها

در بخش درآمد کتاب می‌خوانیم: «کهن معماری ودایی، یا واستو که در هند و برخی معماری‌های ایران در دوران باستان متداول بوده، به‌هرحال موضوعی برای تحقیق، پژوهش و آمیخته با خرافات و افسانه‌ها است. مطالب این کتاب صرفاً جهت آشنایی با سنت معماری واستو است و خیلی از مطالب عنوان شده در کتاب از جمله تأثیر کواکب و ایام خوب و بد ریشه در علم و فرهنگ گذشتگان دارد که با شهود و سیر سلوک و خودکاوی بزرگان آریایی حاصل شده است و هنوز به طور کامل در طبقه‌بندی علوم‌تجربی قرار نمی‌گیرند.»

ب. نیرانجان بابو به‌عنوان نویسنده این کتاب در بخشی گفته است: «این کتاب، مجموعه‌ای از مقالات من است که هرازگاهی در مجلهٔ نجوم منتشر شده است. در اینجا من سعی کرده‌ام، بر ارتباط واستو با زمان کنونی تأکید کنم و امیدوارم خواننده بتواند واقعاً موضوع را درک کند.»

اما آنچه به نظر می‌رسد تمرکز نویسنده در این کتاب به جهت‌گیری ساختمان، ماندالاها، خانه‌های شالا، اندازهٔ درها و خانه‌ها، معابد، محوطه‌سازی، چیدمان‌ها و بسیاری از موارد دیگر است و درعین‌حال با رعایت اصول واستو به‌سلامتی و شادی محیط خانواده و مادران باردار هم توجه کرده است.

کتاب «پیوند واستو با دوران مدرن» برخی از دغدغه‌های رایج را در مورد مشکلات اعمال توصیه‌های واستو با حساسیت‌های زیاد بیان کرده است و همچنین بیان می‌کند افرادی که در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند، معمولاً نمی‌توانند در ساختمانی که متعلق به خودشان نیست را تغییر بدهند و از بهره‌وری مزایای این دانش ناامیدند؛ بنابراین کتاب «پیوند واستو با دوران مدرن» این افراد را متقاعد می‌کند که می‌توانند با ایجاد تعادل بین پنج عنصر طبیعت در خانه، استمرار جریان انرژی‌های کیهانی را برای شادی ساکنان آنجا فراهم آورند. برقراری تعادل بین عناصر اولیه طبیعت با قراردادن مبلمان در مکان‌های مناسب، اصلاح معماری داخلی، جای‌گیری مناسب وسایل برقی و الکترونیکی، اصلاح ورودی‌ها با کمک وسایلی مانند پارتیشن‌های چوبی، آینه و مواردی ازاین‌دست بهبود می‌یابد.

در پیشگفتار کتاب مترجم بیان کرده است: «خواننده به دو شیوه می‌تواند از این کتاب استفاده کند: یکی از آن‌ها آشنایی با این دانش است. خواننده بدون پیش‌زمینهٔ عمیق قبلی در مورد سایر علوم ودایی، مانند یوگا، ودانتا، جیوتیش، آیورودا و… به مطالعهٔ مطالب و توصیه‌های این کتاب در مورد چیدمان‌های فضاهای مسکونی و اداری خود بپردازد و با دانستن اینکه چنین علمی وجود دارد سراغ متخصصین این علم برود. ما وقتی سراغ اصلاح می‌رویم که از نقض و کمبود آگاه و مسیر درمان را بلد باشیم و انرژی و انگیزهٔ کافی برای اصلاح را کسب کرده باشیم. رویکرد دوم در مطالعه این کتاب، داشتن پیش‌زمینهٔ آگاهی از سایر علوم ودایی و فلسفهٔ آن‌هاست. چنین خواننده‌ای با مطالعهٔ این کتاب به نگرش ژرف و خارق‌العادهٔ آقای نیرانجان بابو برای نور بخشیدن به این ویدیای کهن آریایی پی می‌برد.»

کتاب «پیوند واستو با دوران مدرن» نوشتهٔ ب. نیرانجان بابو و ترجمهٔ کورش انصاری به همت انتشارات سورا در نوبت اول با ۵۰۰ نسخه و ۲۹۰ صفحه به قیمت ۳۶۰ هزار تومان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها