چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
۳ کتاب برای فهم تاریخ تطور تشیع

عبدالمجید مبلغی برای فهم سیر تطور هویت‌یابی شیعیان کتاب‌های «سیر تطور هویت‌یابی شیعیان تا پایان مکتب شیعی بغداد»، «تعامل حوزه علمیه با رشته‌های علوم‌انسانی» و «صداقت در تراث سیاسی اسلامی» را معرفی کرد.

عبدالمجید مبلغی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و علوم انسانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در آستانه نمایشگاه کتاب تهران، کتاب‌هایی را با موضوع فهم سیر تطور هویت‌یابی شیعیان معرفی کرد. او تاکید کرد که این کتاب‌ها، به مبنای نظری شیعیان کمک می‌کند.

سیر تطور هویت‌یابی شیعیان تا پایان مکتب شیعی بغداد

مبلغی با پیشنهاد کتاب «سیر تطور هویت‌یابی شیعیان تا پایان مکتب شیعی بغداد» گفت: در این کتاب برنامه پژوهشی من بر پایه این است که علوم انسانی جاری میان ما، ظرفیت فهم سنت ما را ندارد. به این دلیل که سنت ما، بر خلاف سنت‌های اروپایی سده‌های اول و میانه که بر مبنای کلام و فلسفه شکل گرفته است، بر اساس عقل عملی و فقه است. البته این بدان معنا نیست که مردم فقه‌باورند اما در پسِ سنت ما، فقه نهفته است. در این کتاب سعی کردم روش‌شناسی مطالعه فقه را تشریح کنم و آن را با خاستگاه فقه نخستین شیعه تطبیق بدهم. این کتاب را پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سال ۱۳۹۸ منتشر کرده‌است.

تعامل حوزه علمیه با رشته‌های علوم‌انسانی

مبلغی با اشاره به دومین کتاب پیشنهادی‌اش با عنوان «تعامل حوزه علمیه با رشته‌های علوم‌انسانی» گفت: پرسش‌های اصلی من در کتاب این است که چرا علوم انسانی کنونی ما با نظام آگاهی پیشین ما به هم مرتبط نشده‌اند و چرا دانش قدیم و دانش جدید به هم نرسیده‌اند؟

مبلغی با اشاره به اینکه در این کتاب سعی کرده است دلایل ضعف و ناتوانی نظام آگاهی پیشین را بررسی کند، اضافه کرد: مسئله من در این کتاب این است که چرا نظام دانش جدید از پسِ شناخت گذشته و ارزیابی وضعیت آن برنیامده است؟ در فصل اول به لحاظ نهادشناختی این مطالعه صورت گرفته است. در فصل دوم مطالعه‌ای ناظر به اندیشه های شکل گرفته از هر نظام دانشی صورت گرفته است و در فصل سوم نیز مجموعه‌ای از راهکارها و توصیه‌ها را شامل می‌شود. این کتاب توسط پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سال ۱۳۹۹ منتشر کرده‌است.

صداقت در تراث سیاسی اسلامی

مبلغی سومین کتاب پیشنهادی خود را با عنوان «صداقت در تراث سیاسی اسلامی» معرفی کرد. او درباره این کتاب گفت: با وجود اینکه مفهوم صداقت در اندیشه سیاسی اسلام به طور آشکار و واضح پرداخته نشده است اما طیبه محمدی‌کیا، نویسنده اثر، در این کتاب بر آن است تا نوعی صداقت‌گرایی پیوسته و نظام‌مند در تاملات اندیشه‌وران تاریخ تمدن ایرانی را نشان دهد. در این کتاب صداقت پیرامون عقل عملی مورد توجه واقع شده است وجه نامرئی و پنهان صداقت در مکاتب و دوره های مختلف آشکار و هویدا شود.

پست‌مدرنیسم و روابط بین‌الملل

مبلغی در پایان با اشاره به کتاب «پست مدرنیسم و روابط بین‌الملل» گفت: مطالعات روابط بین‌الملل نیاز به غنای روش‌شناختی دارد. این مجموعه مقالات منتخب، امکان روش‌شناختی فهم پست‌مدرنیسم را در مطالعات روابط بین‌الملل به بحث گذاشته است. این کتاب توسط طیبه محمدکیا گردآوری و ترجمهو توسط نشر لوگوس در سال ۱۴۰۱ وارد بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط