پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۳
پرونده مختارنامه؛ عاقبت نقدفروش، عاقبت نسیه فروش

«پرونده مختارنامه‌» جدیدترین اثر مکتوب رضا استادی امسال از سوی نشر بین‌الملل در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ «پرونده مختارنامه‌» جدیدترین اثر مکتوب رضا استادی امسال از سوی نشر بین‌الملل در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود. از این نویسنده طی دو دهه گذشته پنج اثر داستانی در قالب رمان عرضه شده و پرونده مختارنامه نیز نوعی روایت رمان گونه درباره حواشی و پشت صحنه این سریال تلویزیونی است که این نویسنده به مدت ده سال مدیریت روابط عمومی آن را به عهده داشته است.

طرح جلد این کتاب توسط سینا روح در گروه هنری «کاربه» طراحی و اجرا شده است. پس زمینه این طراحی عکسی از جنگ‌های مختارنامه است که در پیش زمینه آن، پرونده مقوایی قدیمی و بندداری قرار گرفته که در بایگانی‌های قدیمی مورد استفاده واقع می‌شود. تصویر روی جلد نیز داوود میرباقری و محمود فلاح را در اولین روزهای شروع فیلم‌برداری پروژه مختارنامه در کویر آران بیدگل کاشان- سال ۱۳۸۳- نشان می‌دهد که در ژستی خاص و تفسیر برانگیز کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. این عکس تنها تصویر دو نفره میرباقری و فلاح در پروژه مختارنامه است.

به گفته استادی یکی از حساسیت‌های این کتاب «طراحی جلد» برای آن بود. موضوعی که چندین ماه زمان صرف آن شد تا طرح فعلی به نتیجه برسد. مختارنامه دهها هزار قطعه عکس دارد اما به واسطه پخش‌های مکرر سریال، فضای تصویری اثر برای مخاطب بسیار تکراری شده بود. به همین دلیل نیاز بود تا عکسی دیده نشده از سریال روی جلد با تمهیدی خاص کار شود.

استادی درباره این عکس می‌گوید: «قدمت این تصویر حدود بیست سال است و هیچ گاه فضای مناسبی برای انتشار آن فراهم نشد! این عکس در میان دست اندرکاران مختارنامه به شوخی و طنز به پوستر عاقبت نقدفروش؛ عاقبت نسیه فروش مشهور بود! دست اندرکاران مختارنامه به طنز می‌گفتند داوود میرباقری عاقبت نقد فروش است و محمود فلاح عاقبت نسیه فروش! نحوه حضور میرباقری در تصویر مقتدرانه است و محمود فلاح تهیه کننده سریال گویی دچار سردرد شده است! البته در عمل هم این تعبیر رنگ واقعیت به خود گرفت و حاصل مختارنامه برای میرباقری حضور پُر رنگ در شبکه نمایش خانگی و ساخت چندین سریال و در نهایت سلمان فارسی بود و فلاح در پی مختارنامه گرفتار ممنوع الکاری پنهان شد و دیگر نتوانست در حوزه نمایش حضوری موثر داشته باشد.

رضا استادی از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۰ مدیریت روابط عمومی سریال مختارنامه را به عهده داشته است.کتاب حاوی ناگفته‌های فراوانی از سریال تلویزیونی مختارنامه و تحلیل و تشریح روند ساخت این اثر با نگاهی ریزبینانه است که نگارش آن از سال ۱۳۸۵ آغاز و طی بازنویسی‌های مختلف، مهرماه سال ۱۴۰۲ به پایان رسیده است.

تفنگ سرپر، مختارنامه، یوسف پیامبر، شوق پرواز، کلاه پهلوی، معمای شاه و…برخی پروژه‌هایی است که استادی طی سال‌های گذشته به عنوان مدیر روابط عمومی در آن‌ها حضور داشته است. وی همچنین طی دو دهه گذشته با نگارش چندین رمان و ساخت چند فیلم حوزه‌های دیگر را تجربه کرده است.

این کتاب در ششصد صفحه نوشته شده و طی ۱۰ فصل به ترتیب زمانی از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ روند ساخت و پخش این سریال را به صورتی داستان گونه و صریح روایت می‌کند.در انتهای کتاب نیز سه تک نگاری درباره محمود فلاح، عظیم جوانروح و داوود میرباقری قرار گرفته و پایان بخش کتاب نیز آلبوم تصاویر پشت صحنه سریال است که تاکنون منتشر نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها