چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۴
انتشارات فارابی،‌ تولید کتاب در زمینه سیاست‌گذاری‌های سینما را در دستور کار دارد

مدیر انتشارات فارابی عنوان کرد: فارابی به عنوان بازوی اجرایی در امور سینمایی کشور، فارغ از فیلمسازی و تولید کتاب‌های مرجع، وظیفه خودش می‌داند درباره سیاست‌گذاری‌ها هم کتاب تولید کند.

حمیدرضا بشیری فراز در گفت‌وگو باخبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره کارهایی که بعد از انتصابش در انتشارات بنیاد سینمایی فارابی در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران انجام شده گفت: در ۴ ماهی که من در انتشارات فارابی شروع به کار کرده‌ام حدود ۹۰ دپارتمان سینمایی با تفکیک درون سینمایی و برون سینمایی تعریف کرده‌ایم.

وی افزود: مطالعات درون سینمایی، شامل تمام موضوعاتی که سینما را می‌سازند مثل کارگردانی، تدوین، فیلمبرداری و مطالعات برون سینمایی همه مطالعات بین رشته‌ای می‌شود. ما در این ۹۰ دپارتمان تقسیم کارکردیم و کارگروه تشکیل دادیم. متخصص آورده‌ایم و جلسات مختلفی انجام داده‌ایم. ما حدود ۱۵ دپارتمان را در فاز اول فعال کردیم. یکی از دپارتمان‌هایی که روی آن کارکرده‌ایم سینما است. فارابی به عنوان بازوی اجرایی در امور سینمایی کشور فارغ از فیلمسازی و تولید کتاب‌های مرجع وظیفه خودش می‌داند درباره سیاست‌گذاری‌ها هم کتاب تولید کند.

وی درباره کتاب‌های حوزه حکمرانی و سیاستگذاری در ارتباط با سینما توضیح داد: ما یک مجموعه ۶ جلدی در این حوزه داریم. جشنواره کن از منظر حکمرانی، جشنواره اسکار از منظر حکمرانی و سینماهای چین، ترکیه، انگلستان و آمریکا را از منظر سیاست‌گذاری بررسی و درباره آن‌ها کتاب چاپ کرده‌ایم که برای اولین بار در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران به بازار عرضه شدند.

بشیری فراز درباره عناوین جدید چاپ شده توسط انتشارات بنیاد سینمایی فارابی، عنوان کرد: ما حدود ۲۱ عنوان کتاب جدید در نمایشگاه امسال داریم که ۱۸ عنوان آن کار پژوهشی، تألیفی است. وجه پژوهشی برای فارابی اهمیت داشته است. ما می‌خواستیم در کنار ترجمه کتاب‌های مرجع و به‌روز، تألیف‌های خوب را شناسایی و منتشرکنیم. ما امسال کتابی با نام «کنسول» منتشر کرده‌ایم که موضوعش درباره این است که چگونه برای بازی‌های کامپیوتری برنامه تلویزیونی بسازیم. این کتاب پایان‌نامه یک دانشجوی مقطع ارشد رشته تهیه‌کنندگی صداوسیما بود که ما آن را تبدیل به کتاب کردیم و عنوانش را تغییر دادیم. ۹۰ دپارتمان سینمایی ما عموماً بخش‌های مغفول مانده در سینما است. به آن‌ها ورود نشده یا در ایران نادیده گرفته شده‌اند. یکی از این موضوعات مغزپژوهی و سینما است که نادیده گرفته‌شده‌است و انتشارات فارابی تلاش می‌کند در این‌باره کتاب منتشر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها