چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۹
کتاب «زندگی خود را دوباره بیافرینید» را با چه کسانی بخوانیم؟

مازندران- درمانگر مازندرانی گفت: اگر طرح‌واره‌ها در مخاطبان کتاب «زندگی خود را دوباره بیافرینید» جدی هستند، توصیه می‌کنم با یک همراه آن را بخوانند تا بتوانند از مفاهیم آن بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، نیما صابری عصر سه‌شنبه در نشست نشست بررسی و معرفی کتاب «زندگی خود را دوباره بیافرینید» اثر «جفری یانگ» و «ژانت کلوسکو» در شهر کتاب ساری اظهار کرد: اثر فراتر از یک کتاب است و توانایی تحول دنیای ذهنی و ایجاد زندگی جدید را دارد.

وی افزود: کتاب به طرحواره‌ها که باورهای بازمانده از گذشته‌های دور است می‌پردازد، با ورود به آگاهی ابتدا ذهن و تفکر را درمی‌یابیم، درواقع آنچه حال خوب و بد را رقم می‌زند طرز فکر یا دیدگاه ما نسبت به زندگی بوده و تفکر و آگاهی بستر رشد اندیشه‌های انسان است.

روانشناس مازندرانی با تاکید بر لزوم آگاهی نسبت به شناخت طرحواره‌ها گفت: با شناخت طرحواره‌ها می‌توانیم احساساتی بیش از آنچه تا امروز تجربه کردیم را کشف کنیم، نگاه به دنیای اطراف وجه تمایز شخصیت‌ها است و به قول ابن‌عربی جز در بینش و آگاهی، همگی برابر هستیم، اما به خاطر داشته باشیم قرار نیست همه آگاه باشیم.

صابری تصریح کرد: نقش طرحواره‌ها در بینش افراد عیان می‌شود و به ذهنیت‌ها شکل می‌دهد، آنچه تفاوت ایجاد می‌کند نیز باز طرحواره‌ها بوده و داده‌هایی است که از عمیق‌ترین و امن‌ترین نقطه حیات ما آمده و آن را نمی‌شناسیم،

با شناسایی طرحواره‌ها و تسلط بر آنها، بر افکارمان نیز مسلط می‌شویم و درست و نادرست را از یکدیگر شناسایی می‌کنیم.

صابری با بیان اینکه در دوران کودکی به شیوه‌های مختلف آسیب دیدیم و همگی محصول پدران و مادرانی بودیم که به دلیل نبود آگاهی در فرزندپروری مشکل داشتند، ادامه داد: تله‌ها یا طرحواره‌ها در اثر این تجربه‌ها شکل گرفت و با سپری شدن کودکی و نوجوانی و ترک خانه پدری، با ایجاد موقعیت و بازآفرینی افراد شرایط نادرست و تلخ خانه پدری و کودکی را دوباره می‌آفریند، ما از سرزمین قدرتمند ناخودآگاه صحبت می‌کنیم که بخش اعظم زندگی ما پیرو آن است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دیگران ما را کنترل می‌کنند یا بالعکس و تله‌های زندگی چگونگی تفکر را تحت تاثیر قرار می‌دهد که بزرگ‌ترین سرمایه هر انسان به شمار می‌آید، عنوان کرد: درباره چرایی آسیب طرحواره‌ها اینچنین می‌توان تصویر کرد که تفکر فرمانده و تعیین‌کننده چگونگی زندگی ما است، طرحواره نیز برای غلبه بر ذهن ابتدا تفکر را مغلوب می‌کند تا احساسات را که محصول طرز فکر و رفتار است کنترل کند، با منفی شدن احساس، رفتار هم تغییر کرده و تمامی این مسائل، محصول تفکر ما است.

این روانشناس با بیان اینکه رابطه عاطفی هم انتخابی از طرحواره‌های افراد است، اظهار کرد: بی آنکه بدانیم روابط عاطفی ما را طرحواره‌ها تعیین و هدایت می‌کند و با افزایش غلظت احساسات منفی، شرایط ذهن را بحرانی و فاجعه‌پنداری می‌کند، در نهایت طرحواره‌ها هستند که پیروز می‌شوند.

صابری افزود: حتی در زمان قرار داشتن در جایگاه مطلوب زندگی، ممکن است قادر به لذت بردن از زندگی نباشیم چراکه ذهن ما درگیر افکار منفی است، طرحواره‌ها بیشتر در روابط عاطفی خود را نشان می‌دهند، رابطه عاطفی از جنس عشق بوده که ریشه آن خانه پدری است، سال‌های نخست زندگی، برخورد والدین بستر شکل‌گیری مفهوم عشق می‌شود.

کتاب «زندگی خود را دوباره بیافرینید» را با چه کسانی بخوانیم؟

این روانشناس با بیان اینکه چندین حوزه تحت‌کنترل ما قرار دارند، گفت: روانشناسی می‌کوشد احساسات بهتری نسبت به آنچه که به آن آگاه بودیم را تجربه کنیم آنچه تحت کنترل مستقیم ما قرار دارد، تفکر است، روانشناسی اعتقاد دارد با افزایش بینش، احساس بهتری در افراد شکل می‌گیرد.

طرحواره درمانگر مازندرانی تصریح کرد: تمایل به زنده نگه داشتن دردها و رنج‌های کودکی در افراد وجود دارد که فروید از آن به «اجبار به تکرار» تعبیر می‌کند، این پدیده در نگاه نخست گیج‌کننده است اما رهایی از تله‌ها مستلزم چشم‌پوشی از امنیتی است که در پناه این طرحواره‌ها به دست آوردیم، به عبارتی طرحواره‌ها در کنار امنیت، آسیب‌زا نیز هستند.

صابری ادامه داد: در ناخودآگاه ما عشق با خانه برابر است، در بزرگسالی عشق با همان مفاهیمی برای افراد تعریف می‌شود که در کودکی با آن آشنا می‌شوند، به عبارتی امنیت ما در روابطی مفهوم می‌یابد که آن را با پدر و مادر خود تجربه کردیم.

وی با طرح این پرسش که چرا طرحواره‌ها ما را دوباره و چندباره کنترل می‌کنند، پاسخ داد: طرحواره‌ها چنین می‌گویند که ما به‌ذات مشکل داریم، تجربه امنیت و قابلیت پیش‌بینی محیط دو عامل مهم در ایفای دوباره نقش طرحواره‌ها در زندگی افراد است، بسیاری موارد از خانه پدری با ما همراه است، اما مسئه مهمی به نام شیوه فرزندپروری نیز اهمیت دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

این درمانگر درباره ۶ نیاز اساسی انسان عنوان کرد: امنیت بنیادین، ارتباط سالم، خودمختاری، عزت نفس، خودابرازگری و پذیرش محدودیت‌های واقع‌بینانه نیازهای اصلی افراد هستند، طرحواره بی‌اعتمادی- بدرفتاری و رهاشدگی در نبود نیازهای یادشده شکل می‌گیرد، مهم‌ترین آسیب آنها در روابط ما خود را نشان می‌دهند.

صابری گفت: ذهن ناخودآگاه ما در برابر طرحواره‌ها سه تاکتیک تسلیم، فرار و حمله برای مواجه دارد تا کمتر درد آنها را بچشیم، اگر طرحواره‌ها در مخاطبان این کتاب جدی است، توصیه می‌کنم با یک همراه آن را بخوانند تا بتوانند از مفاهیم آن بهره‌مند شوند.

کتاب را نشر «ارجمند» در ۱۷ فصل و ۴۱۶ صفحه منتشر کرده، بهای اثر ۲۳۰ هزار تومان است و «حسن حمیدپور»، «الناز پیرمرادی» و «ناهید گلی‌زاده» آن را ترجمه کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها