دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۳
چگونه آرزو کنیم و آن را به دست بیاوریم؟

در این مطلب به معرفی کتاب «ستاره دنباله‌دار» به قلم سونا زارع‌نژاد که به کوشش انتشارات میچکا منتشر شده است، پرداخته‌ایم.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فاطمه خداوردی: دخترک داستان «ستاره‌ی دنباله‌دار» با مادرش تنها زندگی می‌کند و پدر خلبانش وقتی که او خیلی کوچک بوده، یک شب با هواپیمایش به آسمان رفته و دیگر برنگشته است. او از دوستان مدرسه‌اش افسانه‌ای شنیده است درباره اینکه دیدن ستاره دنباله‌دار هر آرزویی را به شرط اینکه این راز را با کسی درمیان نگذارد برآورده می‌کند. او که آرزو دارد صاحب عروسکِ قشنگِ پشت ویترین مغازه شود و به دلایلی نمی‌تواند آن را داشته باشد، به عالم خیال پناه می‌برد و هر بار در هوای تاریک آسمان به دنبال ستاره دنباله‌دار می‌گردد تا عروسکِ قشنگِ پشت ویترین را از او طلب کند.

شما هم مثل دخترک و دوستان مدرسه‌اش فکر می‌کنید هرکس ستاره دنباله‌دار را ندیده باشد آرزوهایش تا آخر عمر در قلبش باقی می‌ماند؟ صبر کنید؛ شاید راه بهتری برای اینکه ستاره‌های دنباله‌دارمان را ببینیم و آرزوهایمان را به آن‌ها بگوییم وجود داشته باشد. همه ما در مورد خواسته‌هایی که راهی برای برآورده‌شدن‌شان نداریم، خیال‌بافی می‌کنیم و بچه‌ها هم درست مثل ما بزرگ‌ترها در خیال‌شان قهرمانانی می‌سازند که آرزوهایشان را برآورده کنند. در این‌طور مواقع، قهرمانان آسمانی جذابیت بیشتری برای بچه‌ها دارند؛ به این دلیل هم است که دخترک کتاب «ستاره دنباله‌دار» در آسمان به دنبال قهرمان آرزوهایش می‌گردد.

داشتن آرزو که معمولاً هم از خیال ما سرچشمه می‌گیرد نه‌تنها بد نیست که حتی لازم هم هست؛ زیرا اگر آرزویی نداشته باشیم نمی‌توانیم برای آینده خود برنامه‌ریزی کنیم و ممکن است زندگی پوچ و بی‌معنی را تجربه کنیم. جداسازی خیال و خیال‌پردازی از جهان کودکان، امری غلط و اجرانشدنی است؛ اما بچه‌ها باید این موضوع را هم درک کنند و یاد بگیرند که مرز بین خیال و واقعیت کجاست. هم‌چنین باید متوجه باشند که نقش خیال‌پردازی در زندگی ما انسان‌ها تا چه حد است و چه استفاده‌های درستی می‌توانیم از خیال‌پردازی کنیم.

اینکه ما چه آرزویی داشته باشیم مهم است؛ اما سازوکار چگونگی برآورده‌شدن آن آرزو هم خیلی مهم است. ما نمی‌توانیم همان‌طور که در عالم خیال آرزو می‌کنیم برآورده‌شدن آن را هم در همان عالم خیال انتظار بکشیم. کودکان نیز باید از همان دوران کودکی برای اینکه به درک بهتری از زندگی دست یابند، یاد بگیرند که چگونه آرزو کنند و چگونه آن را به دست بیاورند. خاله‌رعنای دخترک داستان «ستاره دنباله‌دار» که در جریان آرزوی او قرار گرفته است، برای او از واقعیت‌های علمی آسمان و ستاره می‌گوید و سعی می‌کند این مهم را به او یادآوری کند که ستاره‌های آسمان هرگز نمی‌توانند برای ما کاری کنند و اگر دوست داریم به خواسته‌ها و آرزوهای قلبی‌مان برسیم باید ستاره‌های روی زمین را به عنوان قهرمانان زندگی خود انتخاب کنیم. ستاره‌های روی زمین شبیه به بابای خلبان دخترک که در عکس سه ستاره روی دوشش دارد و دایی که نیروی امداد هلال احمر است و روی بازویش علامت ماه را دارد، هستند.

کتاب «ستاره دنباله‌دار» به قلم سونا زارع‌نژاد با تصویرگری الهام نرگسی‌وش از سوی انتشارات میچکا (واحد کودک و نوجوان انتشارات مبتکران) در ۲۴ صفحه مصور رنگی، شمارگان هزار نسخه و به بهای ۸۰ هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط