جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰
دختری که ابرک افسردگی بالای سر بابا را به خورشید تبدیل کرد

به رسم هر جمعه، به معرفی یک کتاب خانوادگی برای خانواده‌های کتابخوان پرداخته‌ایم. کتاب این هفته، «اَبرِ بابا» است که به موضوع افسردگی در والدین و مواجهه کودکان با این بیماری اشاره دارد.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فاطمه خداوردی: گاهی اوقات در دل داستان‌های کتاب کودک، به جای پرداختن به مسائل و موضوعاتی که به خود کودکان مربوط می‌شود، از مشکلاتی صحبت می‌کنیم که مختص بزرگ‌ترهاست؛ اما تأثیرات آن، زندگی بچه‌ها را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. کودکان حق دارند موضوعات جهان بزرگسالی را به اندازه لازم و به شیوه ادبیات کودک بشناسند تا با آگاهی بیشتری با زندگی و روزهای آینده‌شان مواجه شوند. یکی از مشکلاتی که شاید در کتاب‌های کودک کمتر به آن پرداخته شده باشد، موضوع افسردگی والدین است.

کتاب «ابرِ بابا» - کتاب تازه منتشرشده انتشارات میچکا (واحد کودک و نوجوان انتشارات مبتکران) - با توجه به این دیدگاه و بر اساس همین موضوع نوشته شده است؛ کتابی که جدا از انتخاب موضوع و نحوه پرداخت آن توسط نویسنده، تصویرگری جالب توجهی نیز دارد؛ درواقع تصویرگری خلاق این کتاب به صورتی کار شده است که بخشی از داستان تنها با کمک تصاویر قابل درک است. در کنار ریش‌های نامرتب و اصلاح نشده روی صورت بابا، لبخندی که روی صورتش حضور ندارد و آن ابر سیاه خط‌خطیِ بالای سرش، متن کتاب نیز کودک شما را با ویژگی‌های بیماری افسردگی آشنا می‌کند.

ابر کوچولوی سیاهی که بالای سر بابا حضور دارد و با بابا به تخت‌خواب می‌رود و باعث می‌شود که او ساعت‌های بیشتری را در تختخواب بماند، به کودک شما یادآور می‌شود که یکی از مشخصه‌های افسرده‌بودن، همین خوابیدن و در رخت‌خواب‌ماندن است. گویی این افراد به رخت‌خواب می‌روند و می‌خوابند تا از مشکلی که گرفتارش شده‌اند فرار کنند. ابر کوچک سیاه بالای سر بابا که با قلقلک‌دادن بابا توسط دخترش خوشحال نمی‌شود و تغییری نمی‌کند، ویژگی در لاک خود فرورفتن و دورشدن لبخند و خنده از صورت و لب افراد افسرده را برای کودک شما تعبیر می‌کند. ابرک سیاهی که اجازه نمی‌دهد بابا از خانه خارج شود و دخترکش را به مدرسه ببرد یا مثل گذشته پنکیک بپزد و با خانواده‌اش به پیک‌نیک در کنار دریا برود، باعث می‌شود فرزند شما به شیوه‌ای لطیف و کودکانه در بطن این داستان، نشانه‌های بیشتر این بیماری را نیز درک کند.

پس از طرح موضوعِ مشکلِ پدر و نشان‌دادن تلاش‌های کودکانه دخترک برای نجات‌دادن پدرش از دست ابر سیاه افسردگی در نیمه ابتدایی کتاب، وقت آن است که در قسمت پایانی، کودک شما به واسطه این داستان دلنشین راه‌حل‌هایی را نیز برای نجات افراد از این بیماری یاد بگیرد؛ زیرا مهم است که او بداند، خانواده پررنگ‌ترین نقش را برای نجات افراد از این بیماری دارد و همچنین، همانطور که بزرگ‌ترها مراقب کودکان هستند، آن‌ها نیز گاهی می‌توانند با توانایی حل مسئله خود، از والدین‌شان مراقبت و به خوب‌شدن حال آن‌ها کمک کنند.

در بخشی از متن کتاب می‌خوانیم:

«من و مامان، بابا را تشویق می‌کردیم.

بعد از یک هفته، بابا موفق شد!

او به باغ رفت و من دیدم که از آسمان، گل‌ها و باد لذت می برد.

خودم را انداختم تو بغلش و خیلی محکم به او چسبیدم. به ابرکوچولو خیره شدم و دیدم که از کوچک شدنش تعجب کرده است.

ابرکوچولو آن قدر کوچک شد که دیگر در دستم جا می‌شد.»

کتاب «اَبرِ بابا» به قلم آنیس دولستراد با ترجمه فاطمه سیارپور و تصویرگری استفانی مارشال را انتشارات میچکا در ۳۶ صفحه مصور رنگی و به بهای ۱۰۸ هزار تومان برای کودکان بالای ۶ سال، به تازگی منتشر کرده و در دسترس علاقه‌مندان گرفته داده است. حق نشر ترجمه فارسی این اثر نیز متعلق به این نشر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط