دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
«تریک، تریک، تریک»؛ این صدای پنجاه‌ویکمین جلد کتاب‌های مرغک است

در این مطلب به معرفی کتاب «تریک، تریک، تریک» اثری از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای کودکان نوباوه (بالای ۴ سال) پرداخته‌ایم.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فاطمه خداوردی: «تریک، تریک، تریک»؛ این صدای پنجاه‌ویکمین جلد از کتاب‌های مرغک است. آواها، آغاز کلمه‌ها و بیان احساس‌ها هستند. کتاب‌های تصویری همراه با آواهای مختلف همچون کتاب «تریک، تریک، تریک» به تصویرخوانی کودکان کمک کرده و آن‌ها را به بیان احساس و سخن‌گفتن مشتاق می‌کند.

کتاب‌های مرغک عنوان مجموعه آثاری است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آن‌ها را در قالب کتاب‌های بازی و سرگرمی، به منظور رشد، بهتر حس کردن و بهتر شناختن دنیای پیرامون و درست‌اندیشیدنِ ذهن کودکان منتشر می‌کند. این مجموعه باعث می‌شود کودکان با کنجکاوی به دنیا بنگرند و حساس و جست‌وجوگر بار بیایند.

ما در این مطلب قصد معرفی کتابی از «کتاب‌های مرغک» به اسم «تریک، تریک، تریک» را داریم. این کتاب که در سال ۱۴۰۱ با طراحی و تصویرگری سمانه صلواتی منتشر شده، داستان دوستی یک مادر و فرزند است. شما با دیدن تصویر روی جلد کتاب، صدای تریک، تریک، تریکِ حاصل از ترک‌خوردن تخم‌مرغ روی جلد را در سرتان می‌شنوید! این کتاب مناسب گروه سنی نوباوه (بالای ۴ سال) است. برخلاف انتظار همیشگی که پس از شنیدن صدای تریک، تریک، منتظر بیرون‌آمدن یک جوجه از دل پوسته تخم‌مرغ هستید، این‌بار شاهد بیرون‌آمدن سفیده تخم‌مرغی خواهید بود که ابروهای گردِ رو پایین، لپ‌های قرمز و لبخندش به شما حس مادری مهربان را تداعی می‌کند و زرده کوچولویی را روی شکمش دارد. وقتی این مادر و زرده کوچولویش که فرزند آن است، پایشان روی زمین می‌رسد، شروع می‌کنند به بازی‌کردن و لذت‌بردن از محیط؛ محیطی که علاوه بر پارک، دوچرخه، ماشین و ساختمان‌های بلند، گل‌هایی با گلبرگ سفید و مادگی زرد و و بادکنک‌هایی دارد که در وسط‌شان یک دایره زرد دارند و همگی شما را به یاد تخم‌مرغ‌ها می‌اندازند. با این مامان‌سفیده و زرده‌کوچولو به دریا و آسمان و مدرسه و حتی سیرک سفر می‌کنیم و شاهد نمایش هیجان‌انگیز آن‌ها خواهیم بود.

یکی از ویژگی‌های کتاب‌های مصور و کتاب‌هایی که داستان بی‌واژه دارند، این است که هر انسانی و هر کودکی می‌تواند برداشت متفاوت و خلاقانه خود را از این تصاویر داشته باشد و علاوه بر روایت طراح و تصویرگر داستان، داستان خود را در ذهن شکل دهد؛ پس کتاب «تریک، تریک، تریک» را تهیه کنید و با فرزندتان به تصاویر آن چشم بسپارید و در مورد اتفاقات و آواهای آن باهم گفت‌وگو کنید. شاید روایت شما از داستان با روایتی که از نگاه و زبان من شنیدید، متفاوت و خلاقانه‌تر باشد.

کتاب «تریک، تریک، تریک» در ۲۰ صفحه مصور رنگی، شمارگان سه هزار نسخه و به بهای ۴۰ هزار تومان از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای گروه سنی نوباوه (بالای ۴ سال) منتشر شده است. صفحات این کتاب شبیه به کتاب‌هایی که همیشه آن‌ها را در دست می‌گیرید و می‌خوانید توسط چسب، نخ یا منگنه از وسط بهم چسبیده نشده‌اند؛ بلکه فقط دو صفحه ابتدایی آن بهم متصل است و صفحات بعدی آن، همانند موزاییک‌های مربعی‌شکلی از یک طرف و پشت‌سر هم بهم چسبیده‌اند و با بازکردن تای آن به صفحات بعدی می‌رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط