شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹
رمانی در بازنمایی واقعه گوهرشاد از زبان دختر روس

رمان «پرواز مسکو» نوشته زکیه عباسی در بازنمایی واقعه گوهرشاد راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا «پرواز مسکو» با درون‌مایه مذهبی و با تکیه بر ادیان الهی از جمله اسلام و مسیحیت سعی در پیوند میان این دو دین توحیدی دارد.

داستان از جایی آغاز می‌شود که پدر و دختری از روسیه در حرم مطهر امام رضا (ع) برای مسلمان شدن، شهادتین می‌خوانند اما در این بین دختر روس (ساشا) متوجه می‌شود پدرش جاسوس انگلیس است و برای پیشبرد اهداف آنها در ایران به مسلمان شدن تن داده است. همین اتفاق باعث می‌شود ساشا برای برگشت به مسیحیت به دنبال تحقیق و مقایسه میان مسیحیت و اسلام برود؛ در دل این جست‌وجوها ساشا با خانواده شیخ علی‌اکبر که خانواده‌ای مذهبی و انقلابی در مشهد هستند، آشنا و پس از علاقه‌مندشدن به پسر شیخ (سجاد) نهایتاً یکی از شاهدان عینی واقعه گوهرشاد می‌شود.

رمان در ۱۴ فصل در مکان‌های مختلف و از زبان دو راوی «دانای کل» و «ساشا» روایت می‌شود. وارد کردن حادثه‌ای تاریخی و پرداختن به ابعاد مختلف آن یکی از ویژگی‌های رمان «پرواز مسکو» است که با زبان داستان و درگیرکردن مخاطب با موضوعات ملموسی مثل عشق و نفرت برای خواننده بازگو می‌شود. فصل پایانی کتاب با عنوان «مسیح حرم» به واگویه‌های ساشا در میان آتش و گلوله حادثه غمناک گوهرشاد پرداخته که با از دست دادن همسرش، عمق جنایتی که در مسجد گوهرشاد رخ داده را به ورطه زبان می‌کشد.

سوره مهر «پرواز مسکو» را در ۲۲۹ صفحه، با شمارگان ۱۲۵۰ نسخه و قیمت ۲۱۵ هزار تومان عرضه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها