چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲
«حکایت حمّالی که رمّال شد»؛ قصه‌ای از قصه‌های عامیانه فارسی

کتاب «حکایت حمّالی که رمّال شد» به قلم مهدی حجوانی از انتشارات کتاب‌های طوطی، توانسته است نشان چهار لاک‌پشت پرنده برای آثار منتشرشده در تابستان ۱۴۰۰ را کسب کند. در این مطلب به معرفی این کتاب می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این مطلب به سراغ کتاب «حکایت حمّالی که رمّال شد» نوشته مهدی حجوانی رفته‌ایم که یک اثر تألیفی برای گروه سنی بالاتر از ۸ سال است که انتشارات کتاب طوطی (واحد کودک و نوجوان انتشارات فاطمی) آن منتشر کرده است.

داستان کتاب «حکایت حمّالی که رمّال شد» داستان مردی است که وقتی زنش در حمام می‌بیند زن رمال‌باشی چه عزت و احترامی دارد وسوسه می‌شود و به شوهرش اصرار می‌کند که کار حمّالی را رها کند و شغل رمّالی را پیشه کند. از بخت بلند حمال، انگشتری گم‌شده دختر پادشاه را پیدا می‌کند و دوبار پیش‌بینی رمالی‌اش درست از کار درمی‌آید و به همین خاطر رمّال‌باشیِ شاه می‌شود و حسابی نانش توی روغن می‌افتد؛ اما بخت بلند او دوامی ندارد و بالاخره تشت رسوایی بر زمین می‌افتد.

این حکایت نخستین‌بار در کتاب «عجایب‌المخلوقات» اثر محمد بن احمد طوسی آمده است و بعدها افرادی مانند آرتور کریستین سن و زنده‌یاد فضل‌الله مهتدی (صبحی) با پایان‌بندی، نثر، منطق داستانی و محتوایی متفاوت آن را روایت کرده‌اند. قصه این کتاب از قصه‌های عامیانه فارسی گرفته شده که در روزگاران گوناگون از زبان گویندگان متفاوت یا به قلم نویسندگان متفاوت بازنویسی یا بازآفرینی شده و مهدی حجوانی نیز رنگ و رویی تازه و متمایز به این قصه فولک قدیمی بخشیده است.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

«فرداصبح مرد راه افتاد و رفت بازار. گاری‌اش را فروخت، یک مشت خرت‌وخورت رمالی خرید و بساطش را گوشه‌ای چید. چیزی نگذشت که یکی از ماموران چاق و قلچماق شاه با چشم‌های سرخ و سبیل‌های از بناگوش دررفته آمد و خراب شد روی سر رمال که چی؟ که شتر شاه گم شده؛ پیدایش کن! …».

اطلاعات بیشتر:

کتاب «حکایت حمّالی که رمّال شد» به قلم مهدی حجوانی با تصویرگری راشین خیریه در ۲۸ صفحه و به بهای ۷۵ هزار تومان از سوی انتشارات کتاب‌های طوطی (واحد کودک و نوجوان انتشارات فاطمی) منتشر شده است. این اثر چندی پیش به فهرست چهل‌وچهارم لاک‌پشت پرنده راه یافت و نشان «۴ لاک‌پشت پرنده تابستان ۱۴۰۰» را دریافت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط