پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
نقد و بررسی داستان «قلبِ قلبِ کشور» اثر «ویلیام گس»

خراسان‌رضوی- داستان «قلبِ قلبِ کشور» اثر «ویلیام گس» در شصت و هشتمین نشست «عصرداستان» مشهد نقد و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، شصت و هشتمین جلسه انجمن عصر داستان عصر چهارشنبه با محوریت نقد و بررسی داستان قلبِ قلبِ کشور اثر ویلیام گس از کتاب یک درخت یک صخره یک ابر و با حضور جمعی از علاقمندان برگزار شد.

در این نشست مطرح شد که این داستان از زبان شاعری روایت می‌شود که معشوقش را از دست داده که در پاراگراف اول نیز عنوان شده: «من از عشق کنار گرفتم».

این داستان فاقد موضوع و ایده خاص و بکری است اما نویسنده با تغییر در فرم داستان، داستانی بکر خلق کرده که جسارت نویسنده قابل تحسین است. داستان فاقد پیرنگ است و روایتی غیر داستانی است و زبان آن نیز بین نظم و نثر متغیر است.

در ادامه نشست همچنین مطرح شد که این داستان هیچ حادثه‌ای ندارد و یکنواخت و خطی است و متفاوت بودن آن در فرمی است که نویسنده به کار گرفته است. اما خلأ ماجرا و حادثه و یکنواختی بیش‌ازحد آن، آسیبی جدی به پیکره داستان وارد کرده به‌طوری‌که خواننده علاقه‌مند به گره و گره‌گشایی، به‌زحمت تا پایانْ گَس را همراهی می‌کند.

در شصت و هشتمین جلسه انجمن عصر داستان مطرح شد که در همه نقاط قوت این داستان، معنای عمیق جملات و شعرگونه بودنش فدای ضرباهنگ کند و فقدان حادثه در داستان می‌شود. داستانی که روایتگر تنهایی و اندوه و مرگ تدریجی عشق است.

این تنهایی و ترس فقط در قلب قلب کشور نیست؛ در قلبی دیگر هم در حال رخ دادن است؛ در قلب شاعری که از عشق کناره گرفته و حالا چاره‌ای جز دست‌وپنجه نرم کردن با عشق ندارد؛ قلبی که گویی رو به مرگ تدریجی دارد و هرچند در پایان داستان به آهنگ «خوشا دنیا» گوش فراداده، ولی کسی کنارش نیست تا آهنگ را بشنود و باز همان قلب تنهاست و ترس از تنهایی و مرگ؛ در قلبِ قلبِ کشور.

در ادامه این نشست داستانی نیز با عنوان لبخند زمستان اثر مرتضی مرتضوی از اعضای عصر داستان خوانش و ارزیابی شد.

انجمن «عصر داستان» از سوی موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برپا شده و نشست‌های عمومی این انجمن روزهای چهارشنبه به‌صورت رایگان میزبان همه علاقه‌مندان به این حوزه در مشهد، کوهسنگی ۱۷، مکتب هنررضوان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها