سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۷
کتاب «داستان نویسان اراک» در مسیر چاپ و انتشار قرار گرفت

مرکزی - «داستان نویسان اراکی» عنوان کتاب جدید نویسنده و پژوهشگر اراکی و مدیر مسئول فصلنامه رازان؛ یوسف نیک فام است که به زودی به زیور طبع آراسته و به بازار کتاب عرضه می‌شود تا در دسترس علاقمندان به ویژه جوانان علاقمند به این عرصه قرار گیرد.

یوسف نیک فام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اراک با اشاره به اینکه پیش از این سال ۱۳۸۵ کتاب «داستان نویسان استان مرکزی» تألیف و در دسترس علاقه‌مندان حوزه ادبیات داستان نویسی قرار گرفت، گفت: هم اکنون کارهای مقدماتی و مجوز کتاب «داستان نویسان اراک» انجام شده و به‌زودی این کتاب پژوهشی در ۲۰۰ صفحه و ۵ بخش برای چاپ و انتشار به چاپخانه سپرده خواهد شد.

‌بخشی از پیش گفتار کتاب «داستان نویسی در اراک در زیر می‌آید:

بخشی از پیش گفتار داستان نویسی در اراک

درباره تاریخ ادبیات داستانی در استان مرکزی؛ پیش از این در سال ۱۳۸۵ کتابی را منتشر کردم با عنوان «دستان (داستان نویسی در استان مرکزی)» که حاصل حدود دو سال جست و جو در منابع مکتوب و نشریات و ارتباط با داستان نویسان استان مرکزی و به ویژه اراک بود. همپای کارهای پژوهشی با داستان نویسی و نقد ادبی نیز آشنا بوده ام و در کلاس‌های آموزش آن در حوزه هنری تهران سال ها شاگردی کرده ام و در کلاس‌های داستان خوانی و نقد داستان در اراک نیز مدت‌ها حضور داشتم. این کتاب از دل همین علاقه مندی ها و ارتباطات به همت انتشارات سوره مهر به سفارش حوزه هنری استان مرکزی در سال ۱۳۸۵ به چاپ رسید و خوشبختانه همچنان از منابع پژوهشی داستان در استان مرکزی است.

کتاب شامل چهار بخش است. در بخش نخست به داستان نویسی در استان مرکزی؛ در بخش دوم به فهرست داستان نویسان استان مرکزی؛ در بخش سوم به معرفی و بررسی نمونه هایی از آثار داستان نویسان و در بخش نهایی نیز به گزیده ای از داستان‌ها پرداخته شده است.

کتاب پیش رو نیز با هدف پرداختن به داستان نویسی در اراک نگاشته شده و تنها به تلاشهای داستانی در این شهر می پردازد و نویسنده با محدود کردن دامنه پژوهش به این شهر؛ به نوعی به تکمیل کردن بخش‌هایی از کتاب قبلی خود - دستان - نظر دارد. تا پیش از انقلاب اسلامی عموماً ادبیات در اراک و دیگر شهرهای استان بر اساس سنتی دیرینه که همچنان نیز تداوم دارد؛ خلاصه می‌شده در نشست‌هایی که شاعران شهر گردهم می آمدند و برای هم شعرخوانی می کردند.

نخستین انجمن ادبی اراک در تیرماه سال ۱۳۱۸ خورشیدی پایه گذاری شده است. این انجمن با اقدامات اداره فرهنگ اراک برپا می شود. این اداره با دعوت جمعی از ادیبان اراک مانند اسماعیل فردوس فراهانی؛ جمال الدین عراقی زاده؛ ابوتراب جلی؛ باقر موسوی و حسین شکیبا انجمن را تشکیل میدهد. در گزارش کوتاهی که با عنوان «اولین نشست انجمن ادبی اراک در نشریه «نامه عراق» درج شده است؛ تا حدودی به چگونگی تشکیل این انجمن اشاراتی شده است: «روز دوشنبه ۱۸ بر حسب دعوتی که از طرف اداره فرهنگ به عمل آمده بود عده ای از ادبا و فضلای اراک به منظور تشکیل انجمنی ادبی در ساعت ۱۸ اداره فرمانداری حضور به هم رسانیدند. بدواً جناب آقای فرماندار با بیانات شیرین و مؤثر خود شرحی در باب اهمیت انجمن ادبی و اینکه باید ادبا و فضلای هر شهر از نتیجه زحمات و افکار خود دیگران را برخوردار سازند و از لحاظ اینکه تا کنون شهر اراک در تمام شؤون اجتماعی عقب مانده

و از این نظر به داشتن انجمن ادبی نیز موفق نیامده و در این موقع که همه حیثیات شهری در دست اصلاح قرار گرفته انجمن ادبی هم یکی از لوازم شؤون شهری است و از این نشست باید به تشکیل مجالس مرتب خود ادامه دهد، ایراد نمودند.

سپس با نظر معظم له آقای رئیس شهربانی به سمت ریاست و آقای رئیس فرهنگ به نیابت ریاست و آقای فردوس فراهانی و آقای عراقی زاده و آقای موسوی و آقای جلی به سمت منشی گری و آقای شکیبا به سمت حسابداری انجمن انتخاب و مقرر گردید شب های دوشنبه از ساعت ۱۹ در محل کتابخانه و قرائتخانه اراک (سالون سینما آریان) به تشکیل جلسات خود ادامه دهند. در ساعت ۷ بعد از ظهر نشست پایان یافت» (نامه عراق شماره ۶۱۰ دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۱۸؛ ۲.).

اعضای این انجمن اغلب در منازل و یا محل کار جمع می‌شدند. با پیگیری‌های دکتر محمد خزائلی در سال ۱۳۴۷ خورشیدی انجمن قلم اراک به طور رسمی آغاز به کار می‌کند. چهره هایی چون دکتر محمد خزائلی فضل الله ترکمان، حسین شاه زیدی، بینش زنجانی، سید علی نجفی زاده و … که عموماً اشعاری کلاسیک می‌خواندند و داستان نویسی چندان به صورت جدی دنبال نمی شد. هر چند برخی شاعران همچون سید علی نجفی زاده و حسین شاه زیدی در نگارش داستان کوتاه به ویژه در نشریات اراک فعالیت هایی داشتند…

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها