جمعه ۲۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
اجرای ۱۵۰ برنامه ویژه محرم در موزه‌ها و پایگاه‌های میراث ملی و جهانی تا آغاز پرونده ویژه فلسطین

هفته گذشته در حوزه تاریخ و سیاست شاهد رخدادهایی همچون اجرای ۱۵۰ برنامه ویژه محرم در موزه‌ها و پایگاه‌های میراث ملی و جهانی، بررسی اهم محورهای منشور همکاری‌های تمدنی جهان اسلام، رسیدن کتاب خادم ملت به اوگاندا، آغاز پرونده ویژه فلسطین و بررسی کارنامه تاریخ‌نگاری منصوره اتحادیه بودیم. در این گزارش به بررسی مهم‌ترین رخدادها در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا سرویس تاریخ و سیاست در هفته گذشته نیز به روال همیشه شاهد چاپ و نشر کتاب‌های تازه، نشست‌ها و گردهمایی‌هایی با محوریت کتاب بود. در این هفته شاهد رخدادهایی همچون همایش بزرگداشت تیرگان، اجرای ۱۵۰ برنامه ویژه محرم در موزه‌ها و پایگاه‌های میراث ملی و جهانی، بررسی اهم محورهای منشور همکاری‌های تمدنی جهان اسلام، رسیدن کتاب خادم ملت به اوگاندا، آغاز پرونده ویژه فلسطین، بررسی کارنامه تاریخ‌نگاری منصوره اتحادیه و افتتاحیه ششمین نشست عادی شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی بودیم. در این گزارش به بررسی مهم‌ترین رخدادها در هفته گذشته می‌پردازیم.

آرش نمادی از دلیری و صلح است

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، با اشاره به اینکه جشن کهن و باستانی تیرگان ریشه عمیق در گذشته ایرانیان دارد، گفت: آرش کمانگیر نمادی از صلح و دلیری است.

اجرای ۱۵۰ برنامه ویژه محرم در موزه‌ها و پایگاه‌های میراث ملی و جهانی

با فرا رسیدن ماه محرم، ماه عزای حسینی (ع)، برنامه‌های مناسبتی موزه‌ها، پایگاه‌های میراثی و اماکن فرهنگی‌تاریخی تحت اشراف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام شد.

بررسی کتاب «اختیارات مجدیّه»؛ شیمی یا کیمیا از دوران باستان تا دوران معاصر

کتاب «شیمی‌فیزیک کوانتومی: کیمیا» تالیف پیام طیبی‌زاده از سوی انتشارات شاملو منتشر شد.

اهم محورهای منشور همکاری‌های تمدنی جهان اسلام بررسی شد

دومین نشست هم‌اندیشی تدوین منشور همکاری‌های تمدنی جهان اسلام با حضور حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور از سوی دبیرخانه جشنواره تمدن نوین اسلامی، برگزار شد.

کتاب «خادم ملت» به اوگاندا رسید

عباسی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا با اعلام این خبر گفت: کتاب «خادم ملت» با حمایت و پشتیبانی نهاد ریاست جمهوری و انتشارات گرین پالم به منظور معرفی دستاوردهای شهید جمهور در دوران خدمت صادقانه به ایران اسلامی و جهان در اوگاندا منتشر شد.

رواج عقلانیت میان‌فرهنگی و احترام به همه عقاید برای آینده افغانستان ضروری است

محمدحنیف طاهری، پژوهشگر افغانستانی گفت: این نگاه برای وضعیت افغانستان راهگشا است زیرا جامعه و فرهنگ این کشور متکثر و پر است از اقوام، مذاهب و فرهنگ‌ها و اندیشه‌های گوناگون. رواج عقلانیت میان‌فرهنگی و احترام به همه عقاید برای آینده افغانستان ضروری است.

نخستین اثر پژوهشی طرح کلان «دانشنامه مشروطیت» منتشر شد

«دانشنامه مشروطه» (رجال سیاسی) به همت انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) منتشر شد.

۷۵ سال حضور مسئله فلسطین در بازار کتاب ایران

جواد منصوری، اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در طول ۷۵ سال گذشته هیچگاه مسئله فلسطین از رسانه‌های جهان غایب نشده و هیچگاه از ذهنیت آنها پاک نشده است. به ویژه بعد از اینکه حضرت امام در سال ۵۸ یک روز را به عنوان روز جهانی قدس اعلام کردند، که در سراسر کشورهای اسلامی مسئله فلسطین مطرح شود، تاثیر بسیار گسترده‌ای داشت.

بررسی ترجمه آثار شاخص دنیا در حوزه فلسطین

فلسطین پیشینه‌ای کهن دارد و از اهمیت ویژه‌ای درمنطقه برخوردار است در طول تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین حاصلخیز همواره حوادث و اتفاقات بسیاری بر این خطه از خاورمیانه رفته است و اقوام مختلف بر آن تاخته‌اند اما همواره از این تهاجم‌ها سربلند بیرون آمده است. سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در پرونده‌ای به ترجمه آثار شاخص ایران و جهان در حوزه فلسطین پرداخته و دیدگاه کارشناسان و پژوهشگران تاریخ را منعکس کرده است.

شوشتری نقش ایرانیان در پیشرفت‌های نخستین اسلامی را در متن‌های عربی واکاوی کرد

شاهین آریامنش، پژوهشگر تاریخ گفت: سیدمحمدعلی امام شوشتری تلاش کرد تا با استفاده از متن‌های عربی، از تاریخ ایران بنویسد، چنان‌که به نقش ایرانیان در پیشرفت‌های نخستین اسلامی پرداخت و نشان داد که ایرانیان سهم بسیاری در پیشرفت عرب‌ها داشته‌اند.

بنویسید غرب، بخوانید غزه

محمدحسن زورق، نویسنده و مدرس دانشگاه گفت: در ادبیات سیاسی امروزین غرب که بر جهان نیز حاکم شده، هر کلمه یا حتی هر گزاره‌ای معنای دیگری یافته است. بخوان قفس‌های سیاسی کوچک و بزرگ و رنگارنگ و بالاخره روشن‌تر و آشکارتر از همه و همیشه؛ بنویس غرب… بخوان غزه.

سندها از اوضاع سیاسی، اجتماعی و باور مردم حکایت دارند

منصوره اتحادیه در نشست بررسی کارنامه تاریخ‌نگاری منصوره اتحادیه که به همت گروه تاریخ و باستان‌شناسی خانه اندیشمندان علوم انسانی با همکاری انجمن ایرانی تاریخ، روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شد، گفت: از برگزارکنندگان این نشست بخصوص از محمد بی‌طرفان تشکر می‌کنم. سال‌ها پیش که به گروه تاریخ دانشکده ادبیات وارد شدم دکتر یزدانی گفت: تا این اسناد دوره قاجاریه چاپ نشوند، ما تاریخ قاجاریه را نخواهیم فهمید.

میراث‌فرهنگی ناملموس روح همیشه زنده فرهنگ ملت‌هاست

رئیس شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی گفت: میراث‌فرهنگی ناملموس روح همیشه زنده فرهنگ ملت‌هاست که از ارکان حصول پیشرفت پایدار در جوامع هویتمند امروز ما مردم جهان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها