سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۶
کتاب «مهارت‌های زندگی» در خراسان شمالی چاپ و به بازار کتاب عرضه شد

خراسان شمالی- کتاب «مهارت‌های زندگی هوش‌های چندگانه و پیشرفت تحصیلی» به قلم سکینه یوسفی نویسنده بجنوردی چاپ و روانه بازار کتاب شد.

سکینه یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بجنورد، بیان کرد: هدف ما در کتاب مهارت‌های زندگی مبتنی بر پذیرش نظریه هوش‌های چندگانه گاردنر پیامدهای متعددی برای اساتید و معلمان از نظر آموزش در کلاس دارد.

وی گفت: بر اساس این نظریه همه مولفه‌های هوش‌های تخصصی برای عملکرد مولد در جامعه مورد نیاز است.

یوسفی ادامه داد: بنابراین اساتید و دانشجویان باید همه هوش‌ها را به یک اندازه مهم بدانند و این برخلاف سیستم‌های آموزشی سنتی است که معمولاً بر توسعه و استفاده از هوش‌های جزئی مانند کلامی و ریاضی تأکید زیادی دارند.

وی با اشاره به نظریه هوش‌های تخصصی افزود: هم اساتید و هم دانشجویان باید طیف وسیع‌تری از استعدادها و مهارت‌ها را بشناسند و به تقویت این عوامل بپردازند، مفهوم دیگر این است که اساتید باید ارائه مطالب را به سبکی ساختار دهند که بیشتر یا همه هوش‌ها را درگیر کند، از طرف دیگر تقویت هوش‌های تخصصی خود می‌تواند بر انگیزه پیشرفت و عملکرد دانشجویان و دانش‌آموزان تاثیرات مثبتی داشته باشد بنابراین آموزش مهارت‌های زندگی خود دارای ابعاد گسترده‌ای عوامل آموزشی هستند که در طول زندگی برای افراد مفید هستند.

یوسفی عنوان کرد: فرصت‌هایی را برای دانشجویان، والدین، دانش‌آموزان و افراد مختلف جامعه فراهم می‌کند تا یاد بگیرند و تمرین کنند تا در حل مسائل به یکدیگر روی آورند.

وی تاکید کرد: همچنین افراد را قادر می‌سازد تا درک خود را از موضوع عمیق‌تر کنند و ارتباط خود را با آن شخصی‌سازی کنند، همچنین آموزش مهارت‌های زندگی زمینه را برای بارش فکری برای حس مسائل مهم زندگی فراهم می‌کند و به همه افراد اجازه می‌دهد تا به سرعت و خود به خود ایده تولید کنند.

یوسفی تصریح کرد: این مهارت به یادگیری مهارت‌های زندگی به تمامی افراد جامعه کمک می‌کند تا از تخیل خود استفاده کنند و خارج از چارچوب فکر کنند و شروع کننده خوبی برای بحث است زیرا کلاس می‌تواند خلاقانه ایده ایجاد کند.

وی افزود: آموزش این مهارت‌ها به افراد جامعه کمک می‌کند تا نقش‌آفرینی کنند یعنی علاوه بر اینکه یک فعالیت سرگرم کننده است و کل کلاس را درگیر می‌کند، برای فعال و مشارکتی بودن، یک استراتژی عالی برای تمرین مهارت‌ها نیز فراهم می‌کند.

یوسفی عنوان کرد: تجربه چگونگی مدیریت یک موقعیت بالقوه در زندگی واقعی؛ افزایش همدلی با دیگران و دیدگاه آنها؛ و افزایش بینش نسبت به احساسات خود، داشتن حل مساله در موقعیت‌های گوناگون به صورت مساله‌محور و یافتن بهترین راه‌حل، که همه این عوامل می‌تواند هوش فرد را درگیر کند و این تلاش‌های خوشی خود عاملی برای تقویت هوش‌های تخصصی است و می‌تواند برای دانشجویان مفید باشد و خلاقیت آنها را افزایش دهد و زمینه‌ساز انگیزه پیشرفت باشد.

وی گفت: از طرف دیگر آموزش این مهارت‌ها زمینه را برای یادگیری فعال و بحث‌های غنی را ترویج می‌کند و به همه افراد جامعه اجازه می‌دهند تا فرضیات و توانایی‌ها را در یک محیط نسبتاً امن آزمایش کنند و همچنین در تجزیه و تحلیل موقعیت تحصیلی فرصتی برای تجزیه و تحلیل، کاوش، چالش‌ها، معضلات و آزمایش ایمن راه حل‌ها می‌دهد.

یوسفی از فراهم کردن فرصت‌هایی برای کار با هم در گروه‌ها، به اشتراک گذاشتن ایده‌ها، یادگیری‌های جدید و بینش در این مهارت گفت و افزود: گاهی اوقات باعث می‌شود که چیزها را متفاوت درک کنند از این رو به صورت کلی می‌توان گفت یادگیری مهارت‌های زندگی ذهن فرد را به چالش می‌کشد و مهارت‌هایی را در سطح عملی یا خواهد گرفت که هم از لحاظ شناختی، رفتاری و هیجانی تغییراتی را در فرد ایجاد می‌کند که همه این عوامل هوش را درگیر خواهد کرد و از این رو می‌تواند برای تقویت هوش‌های تخصصی و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان مفید باشد، همانطور که نتایج کلی این مطالعه از اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر هوش‌های تخصصی و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان حمایت می‌کند.

وی گفت: این کتاب در ۱۵۵ صفحه در قطع وزیری به همت انتشارات زبان علم به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها