شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۷
کتابخانه‌ای که از گرمابه متروکه سر برآورد

همدان - حمام قدیمی که تا دیروز بار تاریخ را به دوش می‌کشید، اکنون وارد دنیای کتاب‌ها شده است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): گرد و غبار فراموشی سال‌ها بر تن خسته و بی‌جانش سنگینی می‌کرد؛ دیگر نه صدای آب می‌آمد و نه صدای افرادی که برای شستشو به آنجا می‌آمدند؛ متروکه‌ای شده بود که باید دوستی مهربان دستش را می‌گرفت و او را به جهان دیگری می‌برد.

آری در و دیوارش چنان خسته و بی‌جان عمر خود را پایان یافته می‌پنداشتند که امیدی به آینده نبود اما به یکباره دستی برای یاری‌اش دراز شد و او را در آغوش گرفت و اکنون دیگر تنها و بی‌کس نیست بلکه در اندوهی از علم و اطلاعات غوطه‌ور است‌.

این داستان حمام قدیمی روستای مهدویه است که بعد از سال‌ها تبدیل به کتابخانه‌ای دنج و دلربا شده و روزانه مورد استقبال بسیاری از علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی است.

این حمام قدیمی که سال‌ها کسی صدای او را در میان همهمه‌های روزمرگی نمی‌شنید، اکنون خود مآمنی برای شنیدن صداهای زیادی شده که روزانه با یارمهربان گفت و شنودهایی دارند.

در همین راستا با رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان ملایر صحبت کردیم تا از چند و چون تبدیل یک حمام به کتابخانه برایمان توضیحاتی داشته باشد.

- چگونه این اتفاق رقم خورد و بانی کار چه کسی بود؟

بخش زند از جمله بخش‌های کم برخوردار شهرستان ملایر به شمار می‌رود به ویژه روستاهایی که در نزدیکی سد کلان قرار دارند، زیرساخت‌های فرهنگی لازم را ندارند.

به عنوان یکی از متولیان فرهنگی شهرستان از روستای مهدویه بازدید داشتیم که چگونه امکانات تبدیل یک حمام قدیمی و غیرقابل استفاده برای تجهیز به یک کتابخانه شکیل انتخاب شود زیرا بخشی از این حمام سال‌ها قبل توسط دهیاری بازسازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود.

کتابخانه‌ای که از گرمابه متروکه سر برآورد

بر این اساس سال گذشته توسط فرماندار ملایر مصوب شد که زیرساخت فرهنگی در روستای مهدویه از توابع بخش زند ایجاد شود، در این راستا با پیگیری بخشدار زند و دهیار روستای مهدویه ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شد.

- برای تبدیل این حمام به کتابخانه چه اقداماتی صورت گرفت؟

با توجه به اینکه مکان دهیاری به این حمام متصل بود آن را بازگشایی کردند و با تعمیر و بازسازی و تجهیز تبدیل به کتابخانه شد.

در این راستا اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ملایر با اعتباری که فرمانداری در نظر گرفته بود و همچنین ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار داخلی اداره و کار جهادی پرسنل، فضایی حدود ۶۰ متر مربع را آماده و نوسازی کرد.

- اکنون این کتابخانه در چه مرحله‌ای است و آیا کتابخانه در حال فعالیت است؟

در حال حاضر حمام قدیمی تبدیل به یک کتابخانه فوق‌العاده شکیل شده و آن فضای غیرقابل استفاده قبلی، کاملاً نوسازی، بازسازی و بهسازی شده است.

متراژ این کتابخانه ۶۰ متر است و در حال حاضر یک‌هزار و ۵۰۰ نسخه انواع کتاب مختلف در این کتابخانه وجود دارد، تجهیزات استاندارد در آن نصب شده و اینترنت هم در آن فعال است.

کتابخانه‌ای که از گرمابه متروکه سر برآورد

این مکان به عنوان پیشخان کتابخوان یار مهربان در روستای مهدویه راه‌اندازی شده است و کتابخانه مادر و مرکزی که نیرو و منابع آن را تامین می‌کند در واقع کتابخانه شهید آزموده شهر زنگنه است.

در حال حاضر منابع لازم و نیروی انسانی برای کتابخانه روستای مهدویه تامین شده و در مجموع ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای این پروژه فرهنگی صرف و با استقبال بسیار خوب جوانان و نوجوانان و اهالی روستا مواجه شده است.

- از اهمیت ایجاد کتابخانه در روستاها و مناطق کم‌برخوردار بفرمایید.

احداث کتابخانه در مناطق کم‌برخوردار و روستایی و دور افتاده، از جمله کارهای فرهنگی ماندگار و تاثیرگذار در راستای اعتلای سطح دانش و فرهنگ جامعه به شمار می‌رود و همچنان در شهرستان ملایر ادامه می‌یابد.

کار فرهنگی باید آرام و پیوسته صورت بگیرد و همکاری دهیاری روستای مهدویه و بخشدار زند باعث شد با کار جهادی همکاران ما در اداره کتابخانه‌ها، یک اتفاق نو و ماندگار رقم بخورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها