یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱
«نجات مرغابی»؛ کتاب تابستانی کانون برای کودکان بالای ۷ سال

در این مطلب کتاب «نجات مرغابی» به نویسندگی فریده طهماسبی و تصویرگری نرگس دلاوری از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را معرفی کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «نجات مرغابی» یکی از جلدهای مجموعه «کتابِ جنگل» است که از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای کودکان بالای ۷ سال منتشر و روانه بازار نشر شده است.

این اثر را که به موضوع دوستی کودکان با حیوانات و محیط زیست می‌پردازد فریده طهماسبی نوشته و نرگس دلاوری تصویرگری کرده است. مجموعه «کتاب جنگل»، مجموعه‌داستان‌هایی درباره محیط زیست ماست؛ درباره ماجراهایی است که ممکن است در محیطی که در آن زیست می‌کنیم پیش بیاید و درنهایت، درباره تلاشی است که کودکان می‌توانند برای بهبود چالش‌های محیط زیست انجام دهند.

در کتاب «نجات مرغابی» داستان خواهر و برادری به نام دارا و مینا را می‌خوانیم که باید از مرغابی یکی از دوستان خانوادگی‌شان که به سفر رفته است، مراقبت کنند. آن‌ها به همراه مرغابی‌شان (غاغاخانم) به روستایشان می‌روند تا هم پدر به کارهایش برسد و هم غاغاخانم دوستانش را ملاقات و با آن‌ها بازی کند.

چند صفحه‌ای که با داستان هم‌قدم و هم‌مسیر می‌شوید، به نقطه‌ای از داستان می‌رسید که در کشت‌زار، مرغابی‌های همبازی غاغاخانم، با غاغاکردنِ پشت‌سرهم از دارا و مینا و مادرشان برای نجات مرغابی وحشی که در یک کشت‌زار آن‌طرف‌تر پایش در حصار سیمی گیر کرده است، کمک می‌خواهند. دارا و مینا که در داستان‌ها و جلدهای دیگر مجموعه «کتاب جنگل»، ببر را نجات داده‌اند، موش‌های کور را به لانه‌شان رسانده‌اند، گنجشک‌ها را از دست گربه فراری داده‌اند و روباه را نیز نجات داده‌اند، حالا در کتاب «نجات مرغابی» هم به کمک مادرشان، برای نجات مرغابی وحشی که یک پایش در حصار گیر کرده و از پای دیگرش آویزان است، یک نقشه خوب می‌کشند و پس از نجات او از دست حصارها به واسطه ترفند مادر، او را به خانه خود می‌برند که تا موقعی که بهبود پیدا کند، همراه با غاغاخانم از آن مراقبت کنند.

در بخشی از متن کتاب می‌خوانیم:

وقتی به کشت‌زار رسیدند، همان‌طور که پدر با کشاورزی حرف می‌زد، کفش دارا را که توی گل‌ها گیر کرده بود، نشان داد.

دارا گفت: «می‌دانم، می‌دانم…»

و پرید و با عصای جادویی کفش را نجات داد. کشاورز سری تکان داد و با ناراحتی گفت: «قطع بی‌حساب و کتاب درخت‌ها این مشکل‌ها را درست می‌کند. زمین شکافته شده و آب‌های زیرزمینی بالا آمده و گل ولای درست کرده.»

همه توی ماشین بودند. غاغاخانم، توی بغل مینا بود و مرغابی وحشی هم ساکت و آرام توی جعبه‌اش خوابیده بود. پدر هم حسابی توی فکر بود. نرگس گفت: «باز باید یک هفته توی خانه بمانیم.» پدر همان‌طور که فکر می‌کرد، گفت: «من که باید بمانم تا نقشه‌ی درخت‌کاری دوروبر جاده را بریزم که زودتر جای درخت‌های قطع‌شده را بگیرند و مشکل را بیشتر نکنند.»

مادر به مرغابی وحشی نگاه کرد و آرام گفت: «این هفته همه حسابی کار داریم.»

اطلاعات بیشتر:

کتاب «نجات مرغابی» به قلم فریده طهماسبی و تصویرگری نرگس دلاوری در ۲۴ صفحه مصور رنگی، شمارگان دو هزار نسخه و به بهای ۵۰ هزار تومان از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای افراد نوخوان (کودکان بالای ۷ سال) منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط