پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۰
او فقط به چیزی که نداشت فکر می‌کرد

کتاب «ظرف شکلات اسرارآمیز» نوشته کوبی یامادا با ترجمه فرمهر منجزی به کوشش انتشارات مهرسا با هدف پرورش روحیه قدردانی از داشته‌ها برای بچه‌های بالای ۶ سال منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا اگر تا پیش از این لحظه، به واسطه خواندن کتاب‌های شگفت‌انگیزِ «چطور می‌توانم رویاهایم را بسازم؟» و «برای چه به این جهان آمده‌ای؟» از انتشارات مهرسا (واحد کودک و نوجوان انتشارات مهروماه)، با قلم نویسنده معروف کودک، کوبی یامادا و ترجمه فرمهر منجزی آشنا شده‌اید، وقت آن است که به صرف خوردن یک شکلات اسرارآمیز، خودتان را به خواندن جدیدترین اثر این نویسنده و مترجم دعوت کنید.

وقتی کتاب «ظرف شکلات اسرارآمیز» را در دست می‌گیرید، اولین مواجهه شما بعد از بازکردن کتاب، جمله تقدیمی ناشر است: «تقدیم به همه‌ی کودکانی که قدر داشته‌های خود را می‌دانند.»؛ جمله‌ای که خیلی زود شما را با مفهومی آشنا می‌کند که قرار است در این داستان با کودکان‌تان یا کودک درون خودتان در میان بگذارید. در شروع داستان، دخترکی را می‌بینید که درست مثل همه کودکان دنیا منحصربه‌فرد است و شبیه هیچ‌کس نیست. او یک ظرف شکلات‌خوری دارد: یک ظرف شکلات‌خوری اسرارآمیز! فرق این شکلات‌خوری با شکلات‌خوری‌های دیگر این است که تنها یک‌بار در روز می‌توانید درِ آن را باز کنید، شکلات اسرارآمیز آن را بردارید و بخورید؛ شکلاتی که ممکن است با آن شگفت‌انگیزترین مزه‌ای را که تا به حال چشیده‌اید تجربه کنید، مزه‌ای شبیه به روزی تابستانی وقتی شاد و خوشحال از زیرِ آب‌پاش‌های بزرگ می‌دوید و از ته دل می‌خندید یا مزه‌ای شبیه به اینکه در حالی که باد توی موهایتان می‌پیچد از روی تپه‌های پوشیده از چمن غلت بزنید و دنیا هم همراه‌تان بچرخد.

وقتی همراه و هم‌پای دخترک داستان می‌شوید و با او به لحظاتی از داستان می‌رسید که دل‌تان می‌خواهد شکلات بیشتری بخورید اما ظرف شکلات‌خوری بیش از یک‌بار در روز آن را به شما هدیه نمی‌دهد، جمله نویسنده میخکوب‌تان می‌کند: «آن‌قدر دلش شکلات می‌خواست که اصلاً حواسش نبود چقدر خوش‌شانس بوده که این ظرف به دستش رسیده است. در عوض، از اینکه نمی‌توانست شکلات بیشتری بخورد، ناراحت بود و غصه می‌خورد. و آن‌قدر عصبانی و ناراحت بود که قدر چیزی را که هدیه گرفته بود نمی‌دانست و به آن توجه نمی‌کرد؛ او فقط به چیزی که نداشت فکر می‌کرد.». حتماً شما هم مثل من، زمانی که نگاه‌تان با این جملات در دل داستان قدم می‌زند، به تمام آن لحظه‌هایی فکر می‌کنید که نعمت‌های بزرگ زندگی‌تان را فراموش کردید و فقط توجه‌تان را به نداشته‌هایتان معطوف نگه داشتید. با خواندن این کتاب، سطر به سطر جملاتش را در نهان‌خانه قلب و روحم جای دادم و حالا دیگر روزهای زندگی‌ام را همچون شکلات‌های اسرارآمیز این کتاب، هدیه‌ای ارزشمند می‌بینم که فقط روزی یک‌بار به دست من می‌رسند؛ شکلات‌های اسرارآمیزی که با یک جادو همراه هستند، جادویی که به من می‌گوید: «این روزها مال من است تا آن‌ها را بچشم، از آن‌ها لذت ببرم و تجربه‌شان کنم.».

آخرین جمله کتاب و آخرین جمله نویسنده را اینجا، در نقطه پایانی این یادداشت، برای خودم و برای مخاطبان و خوانندگان این مطلب می‌نویسم تا با فکرکردن به آن، بار دیگر با جادوی همیشگیِ ادبیات کودک، به دنیای خودمان و دنیای زیبا و نوظهور فرزندان‌مان رنگ قدرشناسی بزنیم.

«دخترک نمی‌دانست چندتا شکلات دیگر در آن ظرف جادویی کوچک خواهد بود، برای همین هر کدام از آن‌ها را با چنان لذتی می‌خورد که انگار آخرین شکلات است.».

اطلاعات بیشتر:

کتاب «ظرف شکلات اسرارآمیز» به قلم کوبی یامادا، تصویرگری آدلینا لیریوس و ترجمه فرمهر منجزی در ۳۶ صفحه مصور رنگی و به بهای ۴۹ هزار تومان، از سوی انتشارات مهرسا (واحد کودک و نوجوان انتشارات مهروماه) منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط