سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۸
مریم زرنشان: آثار منتخبِ جشنواره را برای مخاطبان روشندل به خط بریل درآورید

شاعر کتاب «فرشته‌های برف» گفت: با طراحی کتاب‌های شعر و داستان به خط بریل، دریچه‌هایی از امید و تخیل به روی کودک گشوده می‌شود و آن‌ها نیز با آثار بیشتری برخورد می‌کنند.

مریم زرنشان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در مورد موضوع کتاب «فرشته‌های برف» و پیامی که به همراه دارد، گفت: «فرشته‌های برف» یک کتاب شعر است که به موضوعات متفاوت و گوناگونی پرداخته است. هدف اصلی این سروده‌ها، پرورش خلاقیت و قوه تخیل کودک بوده است. در بخش‌هایی از کتاب اشعاری با موضوع نیایش خداوند سروده شده و بخش‌هایی نیز به طرح سوالات فلسفی در قالب شعر پرداخته است. طرح سوالات فلسفی با هدف ایجاد سوال در ذهن کودک و تشویق او برای جست‌وجوی پاسخ، مطالعه و سوال‌پرسیدن است. برای مثال، چرا هنگامی که زمین به دور خورشید می‌چرخد، چیزی وارونه نمی‌شود؟ طرح این سوال ذهن کودک را درگیر کرده و او را تشویق می‌کند به دنبال پاسخ آن برود. سوالات فلسفی با هدف پرورش کنجکاوری و خلاقیت بچه‌ها مطرح شده‌اند. در یکی از شعرها با نام «حرف دریا»، تلاش شده اهمیت حفظ محیط زیست به‌طور غیرمستقیم برای بچه‌ها بیان شود.

او درباره مطلع‌شدن از برگزاری جشنواره و ارسال اثر به آن، افزود: از آن‌جایی که امکان ارتباط و ارسال آثار از طریق فضای مجازی فراهم و در فراخوان‌ها مشاهده شده بود، خودم اقدام کردم.

این شاعر کودک و نوجوان نظر خود را درباره اهمیت برگزاری این جشنواره و اثر آن در دیده‌شدن آثار پدیدآورندگان این‌طور عنوان کرد: برگزاری این جشنواره خبر خوشایند و امیدوارکننده‌ای بود؛ اما قطعاً برگزاری آن از نظر کیفیت، سال به سال جای ارتقا و بهبود دارد. برگزاری آن، انگیزه قوی‌تری برای شاعران و نویسندگان ایجاد می‌کند و طبیعتاً در پرداختن اختصاصی به آثار کودک و نوجوان هم نقش مفیدی دارد.

زرنشان در پاسخ به این سوال که «از نگاه شما به عنوان مؤلف، این جشنواره باید چه چشم‌اندازی داشته باشد تا بتواند در سطح ملی جایگاه خودش را پیدا کند و کیفیت و کمّیت کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان را بهبود ببخشد؟»، توضیح داد: از نظر من بهتر است کتاب‌های برگزیده پس از رتبه‌آوردن، رها نشوند. به آن‌ها بیشتر پرداخته شود، برای آن‌ها جلسات نقد و بررسی برگزار شود و دیدارهای نویسنده و مخاطب پررنگ‌تر صورت گیرد. دیدار با مخاطب و جلسات نقد، تأثیرات مثبت زیادی دارد. دیدار با مخاطب، یکی از شیرین‌ترین بخش‌های خاطرات یک نویسنده و شاعر است؛ اینکه مخاطب را ببیند، نظرشان را بداند، دغدغه بچه‌ها را از نزدیک متوجه شود و با آن‌ها ارتباط بگیرد و غیره. از همین رو، جشن امضا، جلسات نقد و دیدار با مخاطبان، همه از شیرین‌ترین خاطرات من و هم‌کارانم است.

مریم زرنشان: آثار منتخبِ جشنواره را برای مخاطبان روشندل به خط بریل درآورید

شاعر کتاب «فرشته‌های برف» در تکمیل صحبت‌های خود گفت: و یکی از مهم‌ترین مسائلی که فکر می‌کنم حتماً باید به آن پرداخته شود، این است که کتاب‌های منتخب در جشنواره را برای مخاطبان روشندل نیز به خط بریل درآورده و در اختیارشان بگذاریم. کتاب‌های روشندلان عموماً محدود به کُتُب درسی هستند و بسیار انگشت‌شمار. با طراحی کتاب‌های شعر و داستان به خط بریل، دریچه‌هایی از امید و تخیل به روی کودک گشوده می‌شود و آن‌ها نیز با آثار بیشتری برخورد می‌کنند.

گفتنی است، کتاب «فرشته‌های برف» سروده مریم زرنشان از نشر مهرک در فهرست نامزدهای نهایی بخش شعرِ نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان قرار گرفته است. اختتامیه این جشنواره، چهارشنبه (۱۷ مردادماه) ساعت ۱۵ تا ۱۷ در تالار وحدت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط