سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲
برداشتی آزاد از شاهنامه در مجموعه «یک پاورقی»

مجموعه «یک پاورقی» اثر محمد دهریزی و امیرحسین زنجانبر از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از نامزدهای بخش داستان کوتاهِ نخستین جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان است که در این مطلب به طور اجمالی آن را معرفی کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا این مجموعه، متشکل از پنج جلد است که به تازگی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده و داستان‌هایی از شاهنامه فردوسی را به زبانی ساده برای کودکان و نوجوانان بیان می‌کند. این مجموعه در تلاش است تا نشان دهد یک متن کهن یا اسطوره‌ای چه ظرفیت بالایی دارد و چگونه به مرور، دگرگون و از دل آن متنی تازه متولد می‌شود.


محمد دهریزی و امیرحسین زنجانبر، نویسندگان مجموعه تلاش کرده‌اند آثار ارجمند ادبیات کهن فارسی را برای نسل‌های گوناگون مخاطبان به‌ویژه کودکان و نوجوانان ساده‌نویسی و بازنویسی کنند.

در عین حال دو نویسنده مجموعه «یک پاورقی» تلاش کرده‌اند در ابتکار و تجربه‌ای جدید از ظرفیت‌های پاورقی برای آشناردن نسل جدید با متون کهن و البته ایجاد جذابیت و علاقه‌مندی در آنان برای مطالعه بیشتر آثار فاخر ادبیات ایران استفاده کنند؛ به نحوی که چشم خواننده در هر صفحه این اثر، ابتدا به متن‌های کوتاه بالای صفحه می‌خورد که به قلم یکی از نویسندگان، بخش‌هایی از داستان‌های شاهنامه به نثر و با رنگ قرمز روایت شده و در پایین صفحه، همان داستان‌ها به قلم نویسنده دیگر اثر به رنگ سیاه و با زبان امروزی در اختیار مخاطبان این مجموعه یعنی گروه سنی نونگاه (بالای ۱۲ سال) قرار گرفته است.

داستان‌هایی از رستم، آرش کمانگیر، گردآفرید، زال و ضحاک در این مجموعه پنج جلدی منتشر شده است.


- جلد اول: «هفت‌خوان رستم به علاوه یک پاورقی» زاده داستان «هفت‌خوان رستم» در شاهنامه فردوسی است؛ اما نه داستان هفت‌خوانی که با کشتن دیو سفید در خوان هفتم به پایان می‌رسد؛ بلکه داستانی است که خوان هفتم آن آبستن ماجرای دیگری است.

- جلد دوم: «آرش کمانگیر به علاوه یک پاورقی» زاده اسطوره «آرش کمانگیر» است؛ اما نه داستان یک آرش، که داستان آرش‌هاست و نه داستان تیری که بر کُنده درختی در جیحون می‌نشیند؛ بلکه تیری که از اعماق تاریخ روانه شده و تا به امروز در حرکت است.

- جلد سوم: «گردآفرید به علاوه یک پاورقی» زاده داستان «گردآفرید» در شاهنامه فردوسی است؛ اما نه داستان گردآفریدی که فقط جنگاور است؛ بلکه داستان زن جنگاوری است که میدان جنگ را با ذکاوت، زبان‌آوری و ادب اداره می‌کند.

- جلد چهارم: «زال به علاوه یک پاورقی» زاده داستان «زال پهلوان» در شاهنامه فروسی است؛ اما نه داستان زالی که اسیر سرنوشت است؛ بلکه داستان زالی است که انتخاب می‌کند و برای تغییر سرنوشت می‌جنگد.

- جلد پنجم: «ضحاک به علاوه یک پاورقی» زاده داستان «ضحاک» در شاهنامه فردوسی است؛ اما نه داستان ضحاکی که خوراکش مغز انسان‌هاست؛ بلکه ضحاکی که انسان‌ها را فریب می‌دهد تا خون‌شان را بمکد.

گفتنی است، مجموعه «یک پاورقی» در فهرست نامزدهای نهایی بخش داستان کوتاهِ نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان قرار گرفته است. اختتامیه این جشنواره، چهارشنبه (۱۷ مردادماه) ساعت ۱۵ تا ۱۷ در تالار وحدت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط